به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد را سرزمین چهارفصل و رودخانه‌های خروشان می‌نامند، استانی با 2 اقلیم سردسیری و گرمسیری که اکنون مانند بیشتر استان‌های کشور به‌سوی بحران کم آبی پیش می‌رود.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از 10 درصد از روان آب‌های کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با دارا بودن بیش از 10 درصد (11 میلیارد مترمکعب) آب‌های سطحی کشور هم اکنون با تنش و چالش آبی مواجه است.
مجموع آب تجدید شونده در این استان افزون بر هشت هزار و 186 میلیون مترمکعب است و بر اساس آمار سال‌های 86 تا 88 تنها حدود 770 میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی این استان بهره برداری می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 200 کیلومتر مربع در جنوب غرب ایران واقع شده که بر اساس آمارهای ارائه شده، سالانه به‌طور میانگین بیش از 600 میلی متر بارش باران دارد.
آب آشامیدنی استان از 60 حلقه چاه و 6 رشته چشمه تأمین می‌شود.
هفت درصد آب‌های زیرزمینی استان در بخش آشامیدنی و حدود 90 درصد در کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود.
طرح آب‌رسانی به چهار شهر دهدشت، چرام، لنده و سوق از طرح‌های مهم کشور درزمینهٔ تأمین آب است.
طرح آب‌رسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر گچساران، اردیبهشت امسال کلنگ زنی شد.
**اجزای اصلی طرح
طول مجموع خط انتقال طرح 75 کیلومتر به قطرهای 350 تا یک هزار میلی‌متر از جنس فولاد است.
طول جاده سرویس در این طرح 68 کیلومتر که 11 کیلومتر از آن مسیر در شرایط کوهستانی و 28 کیلومتر نیز تپه ماهوری است.
حجم کل سنگ برداری و خاک‌برداری نیز 20 میلیون 900 هزار متر مکعب و حجم خاک‌ریزی نیز 20 هزار متر مکعب است.
سرپرست کارگاه طرح آب‌رسانی به دهدشت، چرام، لنده و سوق گفت: محدوده این طرح از تصفیه خانه خیر آباد در مجاورت سد کوثر در 20 کیلومتری شهرستان بهبهان است.
عزیز صالحی فرد اظهار داشت: طول خطوط انتقال در این طرح 75 کیلومتر و تعداد مخازن نیز هشت باب خواهد بود.
وی اظهار کرد که حجم این مخازن از 500 متر مکعب تا 20 هزار مترمکعب با ذخیره آبی 70 هزار و 500 مترمکعب است.
صالحی قطعه اول این طرح را 28 کیلومتر از تصفیه خانه خیرآباد تا شهر دهدشت دانست و گفت: این مسیر با توجه به سخت گذر بودن مشکل‌ترین کار اجرایی پروژه است.
این مسئول اضافه کرد که عملیات اجرایی از کیلومتر صفر تا 9 از سوی پیمانکار بومی آغاز شده و عملیات مسیر سازی با 10 دستگاه راهداری نیز در حال انجام است.
صالحی تصریح کرد که کیلومتر 9 تا 15 این طرح نیز در حال برگزاری مناقصه است.
وی افزود که در این 28 کیلومتر قطعه اول باید سه ایستگاه پمپاژ و چهار مخزن اجرایی شود.
صالحی اظهار داشت: 90 درصد عملیات خاک‌برداری در 28 کیلومتر قطعه اول به حجم هشت هزار و 500 متر مکعب انجام شده است.
سرپرست کارگاه ادامه داد که قطعه دوم از دهدشت تا چرام به طول 20 کیلومتر به‌صورت ثقلی آب انتقال داده خواهد شد.
صالحی عنوان کرد: قطعه سوم نیز از دهدشت به شهرهای سوق و لنده به طول 24 هزار و 500 متر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد نیروهای بکار گرفته در این طرح بومی هستند گفت که نیاز است با توجه به حجم سنگین عملیات اجرایی روستاهای در طول مسیر برای تسریع در روند اجرایی همکاری کنند.
وی یکی از اهداف اصلی قرارگاه موسسه خاتم را محرومیت زدایی در مناطق ذکر کرد و گفت وسایل و نیازهای اولیه این طرح از جمله بتن، شن و ماسه از شهرستان کهگیلویه برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال بیشتر تأمین خواهد شد.
رئیس منابع آب کهگیلویه گفت: تأمین آب شرب به میزان یک هزار و 700 میلیون مترمکعب برای جمعیتی افزون بر 152 هزار نفر در این چهار شهر پیش بینی شده است.
یعقوب دمساز اضافه کرد: علاوه بر تأمین آب شرب این چهار شهر آب 350 روستا در مسیر این طرح با جمعیتی بالغ بر 87 هزار و 700 نفر نیز تأمین خواهد شد.
وی بیان کرد: با همکاری همه نهادها و با توجه به توانمندی قرارگاه خاتم روند اجرایی این طرح با شتاب بیشتری اجرایی خواهد شد.
دمساز تصریح کرد: طرح آب‌رسانی قابلیت افزایش ظرفیت تا یک هزار و 345 لیتر بر ثانیه را به‌منظور تأمین آب مورد نیاز صنعت نیز دارد.
فرماندار کهگیلویه گفت: با توجه به موضوع تنش آبی طرح آب‌رسانی به چهار شهر دهدشت، چرام، لنده و سوق یکی از پروژه‌های مهم دولت تدبیر و امید در راستای محرومیت زدایی است.
علی پوزش اظهار داشت که در سال 94 مجوز این طرح از سوی سازمان مدیریت برای اجرا در محروم‌ترین نقطه استان صادر شد.
وی با اشاره به وجود تنش آبی در شهرهای سوق، دهدشت چرام و لنده بیان کرد: با اجرای این طرح تأمین آب طولانی مدت تا 30 سال آینده در این مناطق تأمین خواهد شد.
پوزش با اشاره به نقش مهم این طرح در برون رفت از محرومیت عنوان کرد: دولت با اجرای این طرح زمینه توسعه روستاها و سکونت شهروندان در شهرها را فراهم خواهد کرد.
فرماندار کهگیلویه مدت زمان اجرای این طرح را 2 ساله دانست و گفت: دولت حمایت ویژه‌ای از این پروژه با توجه به محروم بودن خواهد کرد.
وزیر نیرو در آیین کلنگ زنی این طرح گفته بود که طرح آب‌رسانی به چهار شهر دهدشت، چرام، لنده و سوق از طرح‌های مهم کشور درزمینهٔ تأمین آب که دولت به‌صورت ویژه از آن حمایت خواهد کرد.
حمید چیت چیان اضافه کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده طرح‌های آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد با تأمین اعتبار روند اجرایی آنها شتاب بیشتری خواهد گرفت.
وی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های دارای منابع آبی مهم کشور است که باید از این ظرفیت برای توسعه آن نیز استفاده شود.
بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد سالانه 285 میلیون مترمکعب از 2 هزار و 500 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق این استان برداشت می‌شود.
شهرستان‌های کهگیلویه، لنده و چرام نزدیک به 180 هزار نفر جمعیت دارند.
گزارشگر: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.