به گزارش ایرنا، این بهره برداران که پس از سال‌ها انتظار آب رودخانه زهره از چند کیلومتری زمین‌های کشاورزی به زمین تشنه آنها رسیده معتقدند که آب بهای پنج میلیون ریالی با توجه به تأمین هزینه کود، بذر و سم و دیگر نهاده‌های کشاورزی برای آنها به صرفه و اقتصادی نیست.
یک کشاورز منطقه امامزاده جعفر گفت که در فصل زمستان میزان آب بهای هر هکتار زمین 2 میلیون و 500 هزار ریال بود ولی اکنون پنج میلیون ریال اعلام شده است.
بهرام حسینی افزود که اگرچه اجرای این طرح خدمت بزرگی برای مردم منطقه امامزاده جعفر است اما کشاورزان نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستند.
یکی از ساکنان روستای امامزاده جعفر با اشاره به اینکه هزینه‌های تأمین کود، بذر، اجاره زمین و سم که حداقل برای هر هکتار 20 میلیون ریال است گفت که کشاورزان خواستار تضمین دولت در مورد خسارت‌های احتمالی در صورت اخلال در سیستم انتقال آب هستند.
جهرم پور محمدی بیان کرد که در زمین‌های کشاورزی قرار است که محصول ذرت کشت شود که در هر هکتار 9 تن محصول برداشت می‌شود که با توجه به این هزینه‌ها به صرفه نیست.
نماینده تعاونی آب بران گچساران گفت که بهای پنج میلیون ریالی برای تأمین هزینه‌های نگهداری، پمپاژهای برق، آب و نیروهایی که به صورت نگهبان، تکنسین برق و اپراتور سیستم‌های کامپیوتری پیش بینی شده است.
فرامرز صالحی با اشاره به هزینه 60 میلیون ریالی تعمیر یکی از خطوط مسیر در چند روز اخیر افزود که نگهداری این سیستم پیشرفته بسیار هزینه بر است و تعیین این بها با قیمت کارشناسی شده است.
وی بیان کرد که ماهانه بیش از سه میلیون ریال برای بهای آب هر هکتار پرداخت می‌شود.
صالحی تصریح کرد که در زمستان با توجه به بارندگی نیاز به مصرف آب بسیار کمتر است ولی اکنون در 24 ساعت شبانه روز این سیستم خدمات رسانی می‌کند.
وی بیان کرد که یک هزار هکتار از زمین کشاورزی منطقه امامزاده جعفر در تابستان امسال زیرکشت خواهد رفت.
صالحی بیان کرد: ارزشمند شدن زمین کشاورزان از دستاوردهای مهم طرح آب‌رسانی به منطقه امامزاده جعفر است به طوری که زمین‌های تشنه بی ارزش هم اکنون به بهای حداقل پنج میلیون ریال برای کشت اجاره داده می‌شود و در فصل‌های بعد هزینه اجاره بالاتر نیز خواهد رفت.
طرح آبیاری نوین در 2 هزار و 240 هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر در گچساران اسفند سال 1395 بهره برداری شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که برای اجرای شبکه‌های سه و چهار این طرح 2 هزار و 363 کیلومتر خط انتقال اجرا شده است.
سید موسی خادمی افزود که بهره برداری از فاز نخست طرح آب‌رسانی امامزاده جعفر (ع) بیش از یک هزار و 750 فرصت شغلی برای یک هزار و 79 خانوار ایجاد کرده است.
وی به افت 20 متری سفره آب زیر زمینی دشت 6 هزار هکتاری امامزاده جعفر (ع) اشاره کرد و گفت: حفاظت از منابع آب زیرزمینی از دیگر مزایای اجرای این طرح است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای شبکه‌های سه و چهار زمین‌های کشاورزی گچساران را 210 میلیارد ریال عنوان کرد.
وی افزایش راندمان آبیاری، مدیریت مصرف آب، افزایش تولید و بهبود درآمد بهره برداران را از مزایای توسعه آبیاری نوین ذکر کرد.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت که توسعه آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی، راهبردی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش درآمد روستائیان است.
غلام رضا تاجگردون اظهار داشت که اجرای این طرح باعث ایجاد یک هزار 750 فرصت شغلی و افزایش درآمد مردم در هفت روستای دهستان امامزاده جعفر شده است.
وی بیان کرد که توسعه آبیاری‌های نوین در زمین‌های کشاورزی راهکاری برای استفاده از منابع ارزشمند آب، بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی است و زمینه را برای امنیت غذایی، خوداتکایی ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی هموار می‌کند.
تاجگردون کاهش دما و آلودگی هوا و مهاجرت معکوس از شهر به روستاها را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح دانست.
وی تصریح کرد: میزان اعتبار هزینه شده برای طرح بزرگ انتقال آب به زمین‌های کشاورزی هفت روستای امامزاده جعفر یک هزار و 200 میلیارد ریال است.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزش هر هکتار زمین کشاورزی دشت امامزاده جعفر با اجرای این طرح افزایش یافته و درآمد هر هکتار در هر سال 90 میلیون ریال است بیان داشت: اجرای این طرح، اقتصاد این منطقه را متحول خواهد کرد.
تاجگردون با اشاره به در حال اجرا بودن طرح آب‌رسانی به سه هزار و 100 هکتار از زمین‌های کشاورزی خان احمد باشت و هفت هزار هکتار دشت لیشتر و اختصاص سهمیه آب کشاورزی از سدهای کوثر و سد در حال ساخت چم شیر، چشم انداز حوزه کشاورزی در این 2 شهرستان را روشن ارزیابی کرد.
شبکه آب‌رسانی طرح انتقال آب به سه هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر (ع) گچساران، سال جاری بهره برداری شد.
برای اجرای طرح بزرگ آب‌رسانی از رودخانه زهره به دشت امامزاده جعفر (ع)45 کیلومتر خط انتقال اصلی و حدود هفت کیلومتر خط لوله فرعی اجرا شده است.
به گفته مسئولان با بهره برداری از این طرح سالانه 36 میلیون متر مکعب آب از رودخانه زهره به زمین‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر (ع) گچساران انتقال می‌یابد.
تأمین آب زمین کشاورزی 138 هکتار روستای سربیشه، 935 هکتار سراب ننیز، 357 بیدزرد و خربل 532، پاکوه 145 و ماهور باشت 745 و 450 هکتار زمین در روستای بید زرد گچساران از دستاوردهای این طرح است.
اجرای مخزن 10 هزار متر مکعبی بتنی، 12 الکترو پمپاژ و سد انحراف به طول 110 متر و ارتفاع پنج و نیم متر از مشخصات این طرح است که عملیات اجرایی آن در سال 1380 با اعتباری بیش از 46 میلیارد ریال آغاز اما پس از توقف طولانی در سال 92 دوباره فعال شد.
شهرستان گچساران 30 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و در بخش کشاورزی این شهرستان هفت هزار نفر فعالیت دارند.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.