به گزارش ایرنا، شتاب بخشی به توسعه و تکمیل طرح‌های فرهنگی مانند ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها، احداث و تکمیل مصلاها و افزایش فرهنگسراها از عمده دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این استان است.
کارشناسان و برخی فعالان فرهنگی براین باورند که دولت تدبیر و امید سیاست‌های رضایت بخش و گره‌گشایی برای حمایت از هنر دوستان و اهالی فرهنگ داشته است.
بررسی شاخص‌های مهم آماری در زمینه فرهنگ حاکی از رشد و بهبود وضعیت شاخص‌های فرهنگی در کشور دارد.
راه اندازی و ساماندهی 2 هزار و 400 باشگاه کتاب خوانی، برپایی 85 نمایشگاه کتاب استانی، اختصاص 30 درصد از بودجه فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد به فعالیت‌های فرهنگی استان‌ها و افزایش 12.5 درصدی تعداد عنوان‌های چاپی نسبت به دولت گذشته از مهمترین اقدامات دولت یازدهم است.

** افزایش 2 و نیم برابری اعتبارات در دولت یازدهم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت که اعتبارات ابلاغی، هزینه ای، عمرانی و حتی فصل فرهنگ ظرف سه سال گذشته افزون بر 2 و نیم برابر رشد داشته است.
رضا دهبانی پور اظهار داشت که مجموع اعتبارات هزینه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 95 با رشد حدود 2 برابری نسبت به سال 92 رقمی افزون بر 44 میلیارد ریال بود.
وی ابراز داشت که اعتبارات عمرانی داخلی نیز با رشد بیش از 2 و نیم برابری به حدود 6 میلیارد ریال رسید.
وی گفت که مجموع اعتبارات تملک و دارایی و سرمایه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با رشد 2 برابری به بیش از 110 میلیارد ریال افزایش یافت.
دهبانی پور گفت که اعتبارات فصل فرهنگ در استان کهگیلویه وبویراحمد با رشد چهار برابری نسبت به آغاز دولت یازدهم به حدود 9 میلیارد ریال در سال 95 رسید.

** راهبردهای دولت یازدهم برای حمایت از هنرمندان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: توجه به مسائل فرهنگی و هنری٬ افزایش اعتبارات فرهنگی، برقراری عدالت و توزیع امکانات یکسان در سطح شهرستان‌ها، شفاف سازی اختیارات دستگاه‌های فرهنگی٬ نگرش عمقی نسبت به مقوله هنر از مهمترین دیدگاه‌های دولت در حوزه هنری است.
دهبانی‌ پور افزود: افزایش چاپخانه‌ها٬ نشریات محلی٬ سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، جشنواره‌های متعدد، چاپ و خرید کتاب، آموزشگاه‌های هنری٬ سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها از اقدامات مهم و حوزه فرهنگ در دولت یازدهم در این استان است.

** خدمات فرهنگی دولت یازدهم
وی برگزاری چهار نمایشگاه بزرگ با حضور 200 ناشر از سراسر کشور، صدور مجوز 20 چاپخانه دیجیتال، اهدای بیش از 200 هزار جلد کتاب و صدور مجوز چهار روزنامه را از اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته در این استان ذکر کرد.
دهبانی پور بیان کرد: برگزاری بیش از 200 جشنواره شعر، 200 محفل انس با قرآن، 20 جشنواره ملی و منطقه‌ای، برگزاری جشنواره مطبوعات و چاپ و خرید بیش از پنج میلیارد ریال جلد کتاب از نویسندگان استان از دیگر اقدامات صورت گرفته در این دولت است.

**افزایش 37 برابری سایت های خبری کهگیلویه و بویراحمد
وی ابراز کرد: تعداد صدور مجوزهای سایت این استان در دولت تدبیر و امید از یک مورد به 37 سایت افزایش یافت.

**ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی در یاسوج
دهبانی پور با اشاره به زیر ساخت‌های فرهنگی این استان گفت: تالار فرهنگی و هنری مرکزی یاسوج با اعتباری بیش از 520 میلیارد ریال در دست اجراست و تاکنون افزون بر 120 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.
وی تصریح کرد: 300میلیارد ریال نیز در سفر مرداد سال گذشته رئیس جمهوری به استان برای ابن طرح فرهنگی در نظر گرفته شد که از این میزان 200 میلیارد ریال در سال 95 ابلاغ و مابقی تا پایان سال جاری ابلاغ خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این طرح فرهنگی بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: باتخصیص این میزان اعتبار فاز نخست این طرح به بهره برداری خواهد رسید.

**هزینه 70 میلیارد ریالی برای توسعه فرهنگ و هنر گچساران
دهبانی پور افزود: بیش از 70 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه فرهنگ و هنر شهرستان گچساران در جنوب این استان در دولت یازدهم هزینه شده است.
وی بیان کرد: این اعتبار برای حمایت از انجمن‌های هنری، تجهیز سالن پلاتو و نمایش، تجهیز کانون‌های فرهنگی هنری، تعمیر و تجهیز ساختمان اداره ارشاد گچساران و مجتمع فرهنگی هنری شهر دوگنبدان هزینه شده است.

** چشم انداز روشن آینده
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران گفت: عملیات اجرایی مجتمع پردیس هنری دوگنبدان مرکز این شهرستان در زمینی به مساحت سه هزار و 700 مترمربع و با زیربنای سه هزار و 550 مترمربع در زمان دولت تدبیر و امید آغاز شد.
امیر حسین نوروزی ابراز کرد: 30 میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته به این طرح فرهنگی اختصاص یافت.
وی ادامه داد: سینمای گچساران که به دلیل مشکلات مالی بیش از 2 دهه تعطیل بود در دولت یازدهم به بخش خصوصی واگذار شده که به‌زودی راه اندازی خواهد شد.
نوروزی اظهار داشت: مجتمع فرهنگی هنری شهر دوگنبدان در زمینی به مساحت 9 هزار و 600 مترمربع و با زیربنای سه هزار و 700 مترمربع در پنج طبقه و با پیشرفت فیزیکی 90 درصد درحال احداث است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران گفت: عملیات اجرایی این مجتمع در سال 83 آغاز شده که به دلیل نبود اعتبار مدتی راکد مانده بود.
وی ابراز کرد: در سال گذشته بیش از 15 میلیارد ریال به طرح مجتمع فرهنگی هنری گچساران اختصاص یافت.

** تلاش برای تکمیل طرح‌های فرهنگی نیمه تمام
فرماندار گچساران گفت: مصلی دوگنبدان قبل از دولت یازدهم 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که هم اکنون به بیش از 90 درصد رسیده است.
عبدالرحیم رحیمی گفت: بیش از 17 میلیارد ریال تاکنون در این طرح فرهنگی هزینه شده است.
وی ابراز کرد: کار ساخت این طرح بزرگ در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع با زیر بنای پنج هزار متر مربع در حال اجرا است.
ایجاد فضای باز و آرام برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تحقق عدالت فرهنگی، احیای صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران، افزایش چاپ کتاب، تولید فیلم‌های مستند، کوتاه و بلند، تجهیز سینماهای، مجتمع فرهنگی و هنری، مقابله با تهاجم فرهنگی و تحکیم خانواده از مهمترین اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید بوده است.

**توجه ویژه دولت تدبیر و امید به عدالت فرهنگی
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی به تخصیص عادلانه منابع در جامعه اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در زمینه تحقق عدالت فرهنگی، افزایش بودجه صندوق هنرمندان، حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران و حمایت از مؤلفان توجه ویژه‌ای داشته است.
غلام رضا تاجگردون ابراز کرد: 30 درصد از اعتبارات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه تحقق عدالت فرهنگی در دولت یازدهم به استان‌های کشور برای توزیع مناسب فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یافت.
وی با یادآوری نقش فرهنگ و هنر در اصلاح سبک زندگی سالم و اسلامی تصریح کرد: توجه به اهالی فرهنگ، هنر و شتاب بخشی به طرح‌های فرهنگی ضروری است.
تاجگردون به طولانی شدن مجتمع فرهنگی هنری شهر دوگنبدان به بیش از یک دهه اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته اعتبارات خوبی برای تکمیل این طرح اختصاص یافته است.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
خبرنگار: مریم صیادی ** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
2082/6110 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.