به گزارش روز شنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج
در نشست مشترک رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با سفیر کشور مالزی که با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و تجاری صورت گرفت، روابط تجاری کهگیلویه و بویراحمد، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان و مالزی در ابعاد مختلف اقتصادی بررسی شد.
در این نشست، گسترش روابط تجاری و بررسی راهکارهای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین تجار کهگیلویه و بویراحمد و مالزی مذاکره شد.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج از سفیر کشور مالزی دعوت کرد تا از نزدیک استعدادها و توانایی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست گفت: کهگیلویه و بویراحمد تنها یک درصد مساحت کشور را دارد اما 20 درصد نفت ، 10 درصد آب و 9 درصد جنگل‌های کشور در این استان قرار دارند و شهر یاسوج به عنوان مرکز این استان نیز به پایتخت طبیعت ایران مشهور است.
جبار کیانی پور ادامه داد: بیش از 2 هزار گونه گیاهی که بالاتر از 500 گونه آن دارویی است، می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای تجارت بین دو کشور در خصوص داروهای گیاهی باشد و در این حوزه و محصولات زیستی و همچنین محصولات آرایشی بهداشتی با پایه گیاهان دارویی می‌تواند ارتباط‌های تجاری خوبی برقرار کرد.
وی افزود: رشته کوه دنا با داشتن بیش از 40 قله بالای 4 هزار متر در این استان قرار دارد که شرایط اکوتوریسم آن منحصر به فرد است.
کیانی پور عنوان کرد: به دلیل اقلیم چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد این استان محصولات خوبی در حوزه باغی و جالیزی دارد.
وی وجود تاکستان‌های فراوان و محصولات باغی و گلخانه‌ای و همچنین محصولات پایین دستی نفت و گاز در مناطق گرمسیری این استان را نیز از استعدادهای خوب کهگیلویه و بویراحمد دانست.
کیانی پور به اشتراکات در حوزه مذهب و فرهنگ و همچنین استفاده از غذاهای حلال میان برای بازرگانی میان 2 طرف اشاره کرد و افزود: ایران می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای کشور مالزی در حوزه سرمایه گذاری و تجارت باشد.
وی عنوان کرد: بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد نیز علاقه‌مند است این ارتباط دوجانبه را سریع‌تر برقرار کند.
سفیر کشور مالزی در ایران نیز در این نشست اظهار کرد: تجارت و سرمایه گذاری برای کشور مالزی بسیار مهم است، در همین راستا هدف من این است که پتانسیل‌های موجود در بخش‌های سرمایه گذاری و تجارت را در ایران شناسایی کرده تا در این زمینه روابط را گسترش دهیم.
رستم یحیی افزود: در سال‌های گذشته تحریم‌ها موجب شده بود که ارتباط تجار ما با ایران قطع شود و آنها سرمایه گذاری و فعالیت‌های تجاری خود را در کشورهای دیگر ادامه دهند.
وی ادامه داد: اما اکنون با برداشته شدن تحریم‌های ایران و به دلیل ظرفیت و توانایی‌های خوب این کشور مانند مساحت، جمعیت و راه‌های ارتباطی با کشورهای همسایه در منطقه ما به دنبال گسترش همکاری‌های مشترک با ایران هستیم.
سفیر مالزی افزود: این دیدار برای ما بسیار اهمیت دارد و علاقه‌مند هستیم این دیدارها بیشتر شده و جلسات تکرار شوند تا توانایی و استعدادهای دو طرف را بیش از پیش بررسی کرده و به نتایج خوبی در جهت گسترش همکاری‌های تجاری مشترک دست یابیم.
رستم یحیی تصریح کرد: علاقه‌مند هستم از کهگیلویه و بویراحمد دیدار کرده تا با همکاران خود از نزدیک ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در آن را بررسی کنیم و این استان را به تجار و سرمایه گذاران مالزیایی که علاقه‌مند به فعالیت در ایران هستند معرفی کنیم.
وی این دیدار را مبنای آغاز ارتباطات بلندمدت فعالان اقتصادی دو طرف ارزیابی کرد و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت ها و مزیت‌های کهگیلویه و بویراحمد، مشتاق حضور بیش از پیش فعالان اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد هستیم.
سفرا و هیات های تجاری از کشور های مختلفی در یک سال گذشته برای بررسی امکان فعالیت های اقتصادی به کهگیلویه سفر کردند.
دیدار یک هیات اقتصادی روسیه و یک هیات سیاسی و اقتصادی مجارستان از کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته از جمله این دیدارهاست.
دریافت کننده: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.