نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید با چهار درصد کاهش به 13.3 درصد رسیده که 2.7 درصد از این کاهش مربوط به افزایش سهم اشتغال در بخش کشاورزی این استان است.
جعفر گوهرگانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جذب میلیاردها ریال اعتبار در سه سال گذشته و اجرای پرشمار طرح‌های آب‌وخاک، توسعه باغ‌ها، تأمین آب و پروژه‌های شیلاتی بستر خوبی برای رونق تولید و اشتغال پایدار فراهم کرده است.
امین منوچهری، عضو اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد نیز با تشریح سهم اشتغال در بخش‌های اقتصادی این استان نیز گفت: در سال 92 سهم اشتغال بخش صنعت 36.5 درصد و سهم خدمات 45.3 درصد بود که در سال 95 سهم اشتغال صنعت 29.4 درصد و سهم بخش خدمات 49.7 درصد رسیده است.
کهگیلویه و بویراحمد از سال 92 تا 94 بالاترین نرخ بیکاری را در کشور داشت به‌طوری‌که از برنامه سوم به این طرف مقام اول یا دوم بیکاری مربوط به این استان بود.
در این مدت میانگین نرخ بیکاری در کشور 10.9 درصد بوده در حالی که در کهگیلویه و بویراحمد 16.5 درصد بوده است.
منوچهری بیان کرد که میانگین نرخ بیکاری سال 95 کشور 12.4 درصد شد اما این آمار در کهگیلویه و بویراحمد از 17.7 به 13.3 رسید که این آمار در کشور بیشترین کاهش را نشان می‌دهد.
وی اظهار کرد که این کاهش نرخ بیکاری در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد در سال 92 حدود 30.7 بوده در 95 به 38.9 درصد رسیده که براین اساس جمعیت کسانی که شرایط ورود به بازار کار را دارند، افزایش داشته است.
منوچهری افزود که افزایش حدود هفت‌درصدی نیروی کار در این استان در حالی است که در کشور 2 درصد این نیروی کار بیشتر شده و این مؤلفه کاهش 4.4 درصد بیکاری را در کهگیلویه و بویراحمد ارزشمندتر کرده است.
وی گفت که کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ بیکاری در رتبه 22 قرار دارد.
عضو اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد آمارها بیانگر افزایش ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی بود زیرا ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی ارزانتر از سایر بخش‌هاست.
منوچهری بیان کرد: کاهش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد نتیجه تلاش استاندار، مدیران جهاد کشاورزی و ستاد رفع موانع تولید برای فعال کردن واحدهای راکد و اجرای طرح‌های زودبازده اشتغالزا بوده است.
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در این استان تاکنون برای رونق واحدهای راکد پرداخت شده است.
کهگیلویه و بویراحمد 700 واحد صنعتی دارد که براساس آمارها 25 درصد آنها در سال 1392 راکد بود.
داریوش دیودیده اظهار داشت که 700 میلیارد ریال از تسهیلات رونق تولید این استان به 42 واحد تولیدی راکد استان پرداخت و سبب بازگشت مجدد آنها به چرخه تولید شد.
وی بیان کرد: 700 میلیارد ریال دیگر از این میزان تسهیلات نیز به 158 واحد تولیدی استان در هر 2 بخش صنعت و کشاورزی برای اموری شامل توسعه ظرفیت، افزایش و تثبیت میزان اشتغال و یا تجهیز ماشین آلات پرداخت شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد که پارسال 32 نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در این استان برگزار شد که 354 مصوبه داشته است.
دیودیده ابراز داشت: حدود نیمی از این مصوبات تاکنون اجرا شده و مابقی نیز در حال اجراست که سعی می‌شود تا اواسط اردیبهشت سال جاری 50 درصد مابقی نیز تعیین تکلیف و اجرایی شوند.
وی گفت که سال جاری یکی از سیاست‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است و این سازمان در کهگیلویه و بویراحمد نیز برنامه‌هایی در این راستا دارد.
وی اظهار داشت: افتتاح 80 طرح صنعتی دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و با حجم سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی یکهزار نفر تا پایان سال جاری از مهمترین این برنامه‌هاست.
دیودیده بیان کرد: 70 واحد تولیدی کهگیلویه و بویراحمد برای بازسازی و نوسازی شناسایی شده که اعتباری افزون بر یکهزار و 200 میلیارد ریال در این زمینه نیاز است.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.