به گزارش ایرنا، نگاهی به روند نامگذاری ‌های هر سال از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که در سال‌های اخیر و شباهت معنادار نامگذاری سال گذشته (اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) و امسال سبب ضرورت بکارگیری تمام ظرفیت‌های کشور برای تحقق این مهم را بیشتر کرده است.
کارشناسان، استفاده از سرمایه خرد در دست مردم، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و فرهنگ‌سازی برای استقبال مردم از کالاهای ایرانی را از ظرفیت‌های مغفول اقتصادی می‌دانند که می‌تواند راهکاری گرهگشا برای تحقق شعار سال جاری باشد.
شعاری که عملی شدن آن تحول در زندگی هزاران جوان جویای شغل می شود.
براساس آمار رسمی کشور، سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر به جمعیت جوان جویای کار در کشور اضافه می‌شود و وجود پنج میلیون دانشجو نیز ضرورت چاره جویی جدی برای امر مهم اشتغال را ضروری‌تر کرده است.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در این میان که با 20 هزار نفر جوان جویای کار دارای بالاترین شاخص بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، نیازمند توجه ویژه‌ای است.
این استان بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال گذشته (95) با کاهش 4/4 درصدی، رتبه نخست کاهش میزان نرخ بیکاری در بین همه استان‌های کشور داشته است.
نرخ بیکاری سال 94 در کهگیلویه و بویراحمد 17.7 درصد بود و هم ‌اینک با چهار درصد کاهش به بیش از 13 درصد رسیده است.
**ضرورت تلاش مضاعف برای تولیدات داخلی
امام‌ جمعه شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: تحقق شعار سال نیازمند برنامه‌ریزی دولت و مشارکت گسترده آحاد مردم است.
حجت‌الاسلام سید امین‌الله حجازی اظهار داشت که جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح‌های تولیدی و اشتغالزا و کنترل ورود کالای قاچاق به کشور از راهکارهای توسعه اقتصادی و ایجاد شغل است.
وی بیان کرد: در صورتی که مردم به جای انتخاب کالاهای قاچاق خارجی اقدام به خرید و مصرف کالای ساخت تولیدکنندگان داخل کشور کنند گام بلندی برای تحقق شعار سال برداشته‌اند.
امام جمعه دوگنبدان با یادآوری این نکته که کهگیلویه و بویراحمد دارای یکی از بالاترین شاخص‌های آمار بیکاری در کشور است بر تلاش مضاعف مسئولان برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال تاکید کرد.
**تلاش دولت یازدهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی
فرماندار گچساران گفت: دولت تدبیر و امید با پرداخت تسهیلات به طرح های تولیدی، تکمیل و بهره برداری از طرح بزرگ آبرسانی به سه هزار و 100 هکتار از زمین های کشاورزی امامزاده جعفر، تلاش برای شتاب بخشی به مجتمع پتروشیمی گچساران تلاش زیادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی کرده است.
عبدالرحیم رحیمی بیان کرد که اجرای 80 طرح اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی با 23 میلیارد ریال در سال گذشته، 195میلیارد ریال تسهیلات اشتغال و ازدواج در دولت تدبیر و امید بخش دیگری از خدمات دولت یازدهم برای بهبود وضعیت معیشتی مردم در شهرستان گچساران بوده است.
وی افزود: دولت تدبیر و امید تاکنون دستاوردهای زیادی از جمله ثبات اقتصادی، تحول نظام سلامت و به نتیجه رساندن برجام را به دست آورده که لازم است برای مردم بازگو شود.
فرماندار گچساران گفت: دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات مالی توانسته بسیاری از طرح های نیمه تمام را تکمیل و عملیات اجرایی برخی از طرح ها را نیز آغاز کند.
وی تصریح کرد: دستگاههای اجرایی طرح های اقتصاد مقاومتی را در سال جاری در اولویت کاری خود قرار دهند.
وی بیان کرد: گچساران در زمینه اقتصاد مقاومتی ظرفیت های بسیار فراوانی دارد و مسئولان دستگاههای اجرایی این شهرستان باید در اجرایی شدن این مهم با جدیت ورود کنند.
** تحقق اقتصاد مقاومتی با مشارکت مردم
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه هرکس به اندازه توان خود برای توسعه اقتصادی تلاش کند.
غلام رضا تاجگردون افزود که افزایش زیرساخت‌های واردات و صادرات، حمایت جدی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فراهم کردن زمینه رقابت کالاهای داخلی و خارجی از راهبردهایی است که مسئولان با فراهم کردن آن می‌توانند به توسعه اقتصاد ملی کمک کنند.
وی افزایش کیفیت کالاهای ساخت داخل و مصرف کالای ایرانی به‌جای محصولات تولیدی سایر کشورها را از راهکارهای مشارکت مردم و تولیدکنندگان برای رونق تولید و اشتغال در کشور دانست.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد که جوانان نیز با استفاده از تسهیلات به‌جای نشستن در انتظار شغل‌های دولتی وارد صحنه اشتغال و کارآفرینی شوند.
تاجگردون خودباوری را نیاز امروز جامعه نسل جوان دانست و گفت که دلیل موفقیت‌های چشمگیر ایران در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی خودباوری جوانان بود که این فرهنگ باید احیا شود.
وی گفت که ایجاد غیرت در مردم در مقابل مصرف کالاهای داخلی یکی از رسالت‌های رسانه های ارتباط جمعی است.
**چشم انداز روشن آینده
تاجگردون گفت: در حال اجرا شدن طرح‌های بزرگ اشتغالزایی مانند کارخانه لاستیک سازی باشت، طرح انتقال آب به سه هزار و 100هکتار از زمین‌های خان احمد توسط دولت تدبیر و امید در باشت، مکانیزه شدن زمین‌های کشاورزی لیشتر و امامزاده جعفر و احداث پتروشیمی گچساران چشم انداز اقتصادی برای این 2شهرستان در آینده خواهد داشت.
**پرداخت تسهیلات برای رونق اشتغال و ازدواج
مدیر صندوق کارآفرینی امید گچساران گفت: 195میلیارد ریال تسهیلات این صندوق از ابتدای سال 1392 تاکنون در این شهرستان پرداخت شده است
بیت الله افروشته اظهار داشت: این تسهیلات در قالب وام‌های اشتغالزایی و ازدواج پرداخت شده است.
وی افزود: این اعتبار در قالب تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد به یکهزار و 921 نفر در گچساران داده شده است.
وی با اشاره به اهمیت پرداخت تسهیلات اشتغال و ازدواج برای سامان دادن به مشکلات این بخش‌ها گفت: بر اساس آمار میزان تسهیلات اعطایی صندوق کارآفرینی امید در سال جاری نسبت به سال 92 بیش از 2 برابر شده است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید گچساران گفت: 80 میلیارد و 304 میلیون ریال تسهیلات این صندوق سال 1395 به 504 متقاضی تسهیلات اشتغال و ازدواج در این شهرستان پرداخت کرده است.
وی، میزان پرداخت وام به هر طرح تولیدی را یک میلیارد ریال، خوداشتغالی تا سقف 300 میلیون ریال و وام‌های ازدواج برای هر زوج را 100 میلیون ریال ذکر کرد.
مدیر صندوق کارآفرینی امید گچساران گفت: پرداخت تسهیلات به طرح‌های پوشاک در قالب حمایت از صنعت پوشاک، توسعه ناوگان مسافربری مناطق روستایی، صنایع دستی، بوم گردی و طبیعت‌گردی و حمایت از اشتغال زنان در قالب تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی از برنامه پرداخت تسهیلات در سال جاری است.
**همت سرمایه گذاران در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
یک کارآفرین و سرمایه گذار بومی که هم اکنون 750 نیروی کار در استان‌های جنوبی کشور دارد، گفت که همت سرمایه گذاران و کمک دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی و کاهش بوروکراسی گام نخست برای تحقق شعار سال جاری است.
نصرالله خادمی که در اواخر سال 1395 طرح بزرگ اشتغالزایی کارخانه لاستیک سازی شهرستان باشت با مشارکت وی آغاز شد، افزود که رفع مشکل اشتغال به عنوان دغدغه مهم رهبر معظم انقلاب نیازمند تلاش مضاعفی است.
وی بیان کرد که سرمایه گذاران بومی با احساس مسئولیت در قبال جوانان تحصیل کرده بیکار رسالت مهمی در این عرصه دارند.
این کارآفرین تصریح کرد که تغییر رویکردها به فرهنگ کار ضرورتی اجتناب ناپذیری در رفع چالش بیکاری جوانان است.
خادمی با اشاره به اینکه تکمیل کارخانه لاستیک سازی شهرستان باشت در جنوب این استان می‌تواند 800 شغل مستقیم و چهار هزار فرصت اشتغال غیرمستقیم ایجاد کند، ابراز امیدواری کرد که افتتاح این طرح بتواند گامی به‌سوی رفع بخشی از مشکل جوانان جویای کار این خطه باشد.
شهرستان 120 هزارنفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده:سید ولی موسوی
8143/6110 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.