به گزارش ایرنا، غلام رضا تاجگردون سه شنبه شب در گفت و گوی زنده تلویزیونی که از شبکه 2 سیما پخش شد، افزود: وجود تعداد زیادی دستگاه اجرایی برای کنترل کالای قاچاق که برخی از آنها لزومی به وجودشان نیست و ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی، یکی از این خلاء های قانونی است.
وی با اشاره به اهمیت مبارزه با کالای قاچاق، برای حمایت از ایجاد اشتغال و تولید ملی بیان کرد که در برخی موارد تعریف دقیقی وجود ندارد که کدام وظیفه بر عهده کدام دستگاه اجرایی است و این امر نیازمند توجه جدی است.
20 دستگاه اجرایی وظیفه کنترل کالای قاچاق در کشور را به عهده دارند.
کارشناسان می گویند: ورود کالای قاچاق به کشور سبب از دست رفتن 2 میلیون فرصت شغلی در طول سال می شود.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت که عملکرد دولت در سال های اخیر درباره قاچاق کالا، شفاف و مثبت بوده است.
تاجگردون افزود: میانگین ضریب تعرفه واردات کالا به عنوان یکی از عوامل سبب ساز افزایش کالای قاچاق به کشور از 18 تا 20 درصد در برنامه سوم به 11 درصد در زمان حاضر کاهش یافته است.
سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) از اقدامات خوب دولت برای کنترل کالای قاچاق بود که در سال 1393 رونمایی شد.
اتصال الکترونیکی بارنامه، درگاه خروج هوشمند، دریافت دیجیتالی گواهی بازرسی، تعیین شناسه ارزش واحد کالا (تی.اس.سی-TSC)، پنجره واحد مجازی و آغاز تبادل الکترونیکی اطلاعات با نهادهای مختلف مانند سازمان بنادر و کشتیرانی، راه‌اندازی سامانه پیشخوان خدمات الکترونیکی، سامانه رصد کالاهای ترانزیتی، سامانه جامع بازبینی و سامانه هوشمند بیمه، دوراظهاری واردات و صادرات و ترانزیت و کیف پول الکترونیکی، قابلیت های ویژه سامانه جامع الکترونیک گمرک است که نیاز به مراجعه حضوری را کاهش می دهد.
تاجگردون از برنامه ریزی برای ورود بخش خصوصی برای کنترل کالای قاچاق در برنامه ششم خبر داد و تصریح کرد: براساس این برنامه بخش خصوصی با دریافت تسهیلات از دولت و حمایت نیروی انتظامی برای مبارزه با کالای قاچاق وارد عرصه خواهد شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که با تصویب قوانین جدیدی که در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده قاچاق کالا کاهش پیدا کند.
تاجگردون بر فرهنگ سازی برای عدم استقبال از کالاهای قاچاق از سوی مصرف کنندگان تاکید کرد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.