به گزارش ایرنا تماشای جاذبه‌های بدیع کهگیلویه وبویراحمد با چشم انداز دشت و دمن‌های فرحناک از گل و گیاه و ستیغ‌های برفی سفیدپوش، این روزها برای هر مسافری دلپذیر و فراموش نشدنی است.
درشرایطی که برخی مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از برف است به فاصله کمتر از 2 ساعت طبیعت مناطق جنوبی این استان چون تابلویی زیبا در پیشواز گردشگران نوروزی چشم‌نوازی می‌کند.
بخش زیادی از چشم‌انداز بدیع و گردشگاه‌های مفرح کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ وجود مواهب طبیعی از تلاقی آب، جنگل، آبشار و سبزه تشکیل شده است که سفر به این خطه سحرآمیز برای هر رهگذری خاطره‌ای ماندگار می‌شود.
برخورداری از قله‌های سر به فلک کشیده و دشت‌های پهناور طبیعت کهگیلویه و بویراحمد را به سرزمین چهارفصل معروف کرده است.
در ایام نوروز منطقه بی رحکون باشت جایی که پوشیده از جنگل انبوه بلوط و زلال جاری رودخانه‌ها و چشمه‌ساران است، گردنه شلال دون، دشت سرسبز دهدشت، منطقه سیاحتی قلات، تنگ دیل گچساران و سیاحتگاه برم زرد بهمئی هزاران مسافر را روانه این مناطق بدیع و مفرح می‌کند.
این روزها دوستداران سیر و سیاحت در دشت و دمن‌های لاله‌زار، مشتاقان لذت از غرش رودخانه‌های خروشان، طرفدار کوه‌پیمایی در برف و اشتیاق به آرامشی معنوی در کنار اماکن متبرکه می‌تواند این تنوع لذت از طبیعت و سفر معنوی نوروزی را در کهگیلویه و بویراحمد تجربه کنید.

* کهکیلویه و بویراحمد قطب دوم جنگل

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد از مساحت ایران ازلحاظ پوشش جنگلی با داشتن بیش از 870 هزار هکتار جنگل، دومین استان کشور از حیث پوشش گیاهی بعد از شمال است.
در کهگیلویه و بویراحمد 2 هزار و 200 هکتار گونه گیاه رویش دارد که این تنوع پوشش گیاهی به طبیعت این منطقه ویژگی خاصی بخشیده است.
جنگل‌های زیبای بلوط با هزاران سال قدمت چون کمربندی سبز بخشی وسیعی از جغرافیای این خطه کوهستانی را به وسعت بیش از 15 هزارکیلومتر مربع در برگرفته است.

* 250 گردشگاه طبیعی
کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از 250 گردشگاه طبیعی و فصلی است که هرکدام زیبایی خاص خود را دارد.
کوه گل سی سخت، رودخانه سادات باشت، چشمه موگرمو کهگیلویه، آبشار تنگ کبوتری یاسوج، منطقه سیاحتی بی رحکون، شلال دان باشت، طبیعت سحرآمیز طسوج چرام از مناطق سیاحتی گردشگری این استان محسوب می‌شود.
مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه 2 شهرستان باشت و گچساران به لحاظ طبیعت بکر و جنگل‌های انبوه قطب طبیعت‌گردی کهگیلویه و بویراحمد و نیز جنوب کشور محسوب می‌شوند.

* 2 هزار اثر تاریخی
کهگیلویه و بویراحمد دارای 2 هزار اثر تاریخی است که از این میزان حدود 700 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وجود پل‌ها، آتشگاه‌ها، قلعه‌ها، گنبدها و دیگر بناهای تاریخی در این استان نظیر بافت قدیم شهر تاریخی دهدشت از دوره اسماعیلیه، سنگ تراشیده ˈدوگور دوپاˈ در باشت، پل خیری محمدخان گچساران و پل تاریخی ˈبرین ˈ در ورودی باشت از محور فارس از جمله این آثار زیبا و دیدنی است.

*حرم مطهر بی‌بی حکیمه (س) میعادگاه نوروزی

حرم مطهر بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در 80 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران ایام نوروز پذیرای میلیون‌ها مسافر از گوشه و کنار کشور است.
وجود مواهب طبیعی زیبا و شرایط آب و هوایی مطلوب باعث شده که این حرم مطهر در ایام نوروز هرسال پذیرای خیل عظیمی از دوستداران اهل‌بیت و عصمت طهارت باشد.

* باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام
باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام با مواهب طبیعی و مفرح در پیرامون و جاذبه‌های بدیع و تنوع گونه‌های درختی و چشم‌انداز مفرح چشمه‌ساران و استخر بزرگ آن در شهرستان چرام یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد جنوب کشور است.
وجود دشت گندمزار چرام با چشم‌اندازی از طبیعت مفرح بهاری و تپه‌های آراسته از جنگل و گل و گیاه در اطراف این باغ خاطره زیباترین تصویرهای جادوی طبیعت را در قاب دوربین گردشگران این خطه پر از زیبایی ثبت و ضبط می‌کند.

*حرم 350 امامزاده بر رونق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزوده است

حرم مطهر حدود 350 امامزاده از نوادگان ائمه اطهار در کهگیلویه و بویراحمد بر تنوع جاذبه‌های سیاحتی و زیارتی این استان در ایام نوروز افزوده است.
محوطه حرم مطهر بسیاری از این بقعه‌ها در ایام نوروز مکان امنی برای مسافران نوروزی است، نظیر حرم امامزاده جعفر (ع) گچساران، سید محمد باشت، امامزاده علی (ع) چرام، امام زاده سید محمود کهگیلویه، میرسالار قلعه رئیسی و امامزادگان مختار و شاه قاسم در یاسوج که هرکدام به یک سایت ساحتی در نوروز تبدیل خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد که ایام نوروز، این استان پذیرای مسافران پرشماری از سراسر ایران است.
محمود باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از ایجاد کمیته‌های خدمات رسان، نظارتی، پشتیبانی، خدمات شهری و رفاه عمومی، انتظامی، امنیتی و امدادی، حمل‌ونقل، ترافیک و خدمات جاده‌ای، فرهنگی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، اسکان و اقامت خبر داد.
وی افزود: این کمیته‌ها به‌صورت دائمی در زمان‌هایی که اوج ورود گردشگران به استان است، فعالیت می‌کند.
باقری عنوان کرد: نظارت ویژه بر وضعیت راه‌های برون‌شهری و رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌ها، جمع‌آوری متکدیان، جلوگیری از انجام حفاری‌ها، تأمین امنیت مسافران به‌صورت ویژه در این ایام انجام می‌شود.
قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمد در مرز استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و نزدیکی با بندرهای زیبای جنوب کشور بر رونق گردشگری این استان و ترافیک مسافران آن از مرکز به جنوب کشور افزوده است.
کهگیلویه و بویراحمد با هشت شهرستان 700 هزار نفر جمعیت دارد و در سال جاری به‌عنوان مقصد گردشگری جدید معرفی‌شده است.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.