به گزارش ایرنا، کشت گیاهان دارویی تاکنون در سطح 22 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد با همکاری بهره‌برداران انجام‌شده است.
شهرستان بویراحمد 490 هزار هکتار وسعت دارد که 435 هزار هکتار آن جنگل و حدود 40 هزار هکتار مرتع و بقیه آن مسکونی است.
اگرچه کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از 2 هزار گونه گیاهی و خوراکی است اما بوته کنی گیاهان دارویی و خوراکی حیات برخی از گونه‌های گیاهی ارزشمند این استان ازجمله شهرستان بویراحمد را در معرض نابودی قرار داده است.
مسئول انجمن نهضت سبز زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، لیزک، جاشیر خوراکی، گنبو و کرفس را ازجمله گونه‌های کشت و احیاشده در این طرح اعلام کرد.
وی بابیان اینکه این تشکل مردمی در امر درختکاری و کشت گیاهان دارویی مشارکت دارد، تصریح کرد: این گونه‌های بومی توسط اعضای نهضت سبز زاگرس و مردم بومی آن مناطق کشت شد.
وی کشت انواع گونه‌های گیاهان دارویی و مرتعی در شهرستان بویراحمد را ازجمله برنامه‌های این تشکل بیان کرد و گفت: به دلیل ریشه‌کنی این گونه‌های گیاهی و دارویی امکان رشد مجدد آنها از بین رفته و در معرض انقراض قرار می‌گیرند.
سجادیان کاشت و تلاش جهت احیای این گونه‌های دارویی و گیاهی را تنها راه جلوگیری از انقراض آنها دانست و افزود: طرح کاشت و احیای گونه‌های مهم بومی در معرض انقراض مانند گذشته به همت این نهضت و اعضای آن در استان ادامه دارد.
این دوستدار طبیعت با اشاره به بوته‌کنی برخی از گیاهان توسط برخی افراد ناآگاه و سودجو در فصل بهار، خاطرنشان کرد: این افراد بی‌آنکه بدانند به تخریب طبیعت و گونه‌های مهم آن اقدام می‌کنند و باعث می‌شوند در آینده‌ای نه‌چندان دور تنها کوه‌ها و سنگ‌ها در طبیعت باقی‌مانده و اثری از گونه‌های باارزش و زیبای استان بر جای نماند.
بر اساس گزارش اداره منابع و طبیعی بویراحمد در سال جاری طرح غنی‌سازی جنگل و مرتع در سطح حدود 400 هکتار از عرصه‌های این شهرستان انجام خواهد شد.
نهضت سبز زاگرس تشکلی مردمی است که به‌صورت داوطلبانه و خودجوش به خاطر علاقه به طبیعت و حفظ، احیاء و توسعه آن اقدامات محافظت و صیانت از عرصه‌های ملی و طبیعی را در راستای فعالیت‌های زیست‌محیطی انجام می‌دهد.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.