به گزارش ایرنا، این کارآفرین توانسته است زمینه اشتغال 140 نفر را به صورت فصلی، مستقیم و غیر مستقیم فراهم کند، این افراد از خانواده‌هایی هستند که سرمایه‌ای برای شروع کار ندارند و به صورت کارگری فعالیت می‌کنند.
کارگران این کارآفرین باشتی در زمینه برداشت میوه، چیدن در سبد، حمل و نقل و نگهداری باغ فعالیت می‌کنند که بیشترین زمان کار آنها مرداد تا بهمن ماه است.
این کارگران برای برداشت هر کیلوگرم میوه زیتون 9 هزار ریال دریافت می‌کنند.
وی بر این باور است که کارآفرینان به ویژه در حوزه کشاورزی افزون بر درآمد پایدار برای خود و خانواده در ایجاد اشتغال برای دیگران، افزایش تولید، کمک به اقتصاد ملی، امنیت غذایی مردم کشور خود، تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی ملی سهیم هستند و از این رو با یک تیر می توانند چند هدف را نشانه گیری کنند.
این کارآفرین هم اکنون با غرس چهار هزار اصله درخت زیتون و انواع مرکبات (22 هکتار زیتون و 13 هکتار مرکبات در کار تولید محصولات باغی فعالیت می‌کند.
کارگران مشغول شده در باغ های مرادی در زمینه‌های تولید محصولات باغی، کنسرو کردن زیتون، بازاریابی و فروش فعالیت‌های زیادی در طول سال انجام می‌دهند.
این کارآفرین می‌گوید: با وجودی که درآمد حاصل از محصول لیموترش به دلیل شرایط آب و هوایی در این شهرستان بیشتر است اما به دلیل اینکه احترام زیادی برای درخت زیتون قائل هستم بیشتر زمین‌های خود را به کشت این محصول اختصاص داده‌ام.
مرادی با اشاره به فواید میوه زیتون که به صورت کنسروی به بازار عرضه می‌شود و روغن زیتون برای سلامتی ابراز داشت: تولید این محصولات در منطقه باعث پایین آمدن قیمت و امکان استفاده اقشار کم درآمد و در نتیجه ارتقای سلامتی مردم می‌شود.
وی دریافت نهال و تسهیلات بانکی را از جمله حمایت‌های جهاد کشاورزی از خود ذکر کرد.
این کارآفرین راه اندازی کارخانه روغن کشی را از خدمات خوب دولت برای حمایت از بهره برداران زیتون کار در این شهرستان عنوان کرد.
کمبود آب برای آبیاری درختان، کمبود وسایل نقلیه برای صادرات زیتون، نبود دستگاه‌های برداشت زیتون، نبود دستگاه برای هرس زیتون‌ها و پیوند زدن آنها از مشکلات پیش روست که در صورت حمایت دولت می‌تواند زمینه فرصت‌های شغلی بیشتری را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه 10 هکتار دیگر زمین برای توسعه دارد که به دلیل نبود اعتبار قادر به کاشت درختان زیتون در آن نیست از مسئولان خواست تا با حمایت‌های بیشتر به رونق تولید در این منطقه کمک کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 15 هزار هکتار زمین کشاورزی این استان مستعد کشت محصول زیتون است.
شهرام عسکری اظهار داشت: طرح امکان سنجی توسعه کشت محصول باغی زیتون در شهرستان‌های گچساران، باشت، کهگیلویه، چرام و بویراحمد اجرا شد.
وی بیان کرد: اجرای طرح‌های آموزشی کاشت، داشت و برداشت، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی به ازای هر هکتار 50 میلیون ریال از جمله حمایت‌های دولت یازدهم برای توسعه باغ‌های زیتون در کهگیلویه و بویراحمد است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه از هر 100 کیلوگرم زیتون بین 10 تا 15 لیتر روغن استحصال می‌شود و قیمت هر لیتر روغن زیتون 350 هزار ریال است، بیان کرد: توسعه باغ‌های زیتون فرصتی برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال است.
عسکری ایجاد فرآوری و بسته بندی زیتون را از برنامه‌های جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید کنندگان این محصول ذکر کرد.
وی ادامه داد: یکهزار و 200 هکتار باغ زیتون از سال 1379 تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است.
عسکری با بیان اینکه 2 دستگاه روغن کشی در شهرستان‌های باشت و چرام آماده استحصال و فرآوری این محصول هستند، افزود: روغن زیتون به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان و دیرجوش بودن آن جایگزین مناسبی برای سایر روغن‌هاست.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 41 هزار هکتار باغ از ارقام سردسیری و گرمسیری دارد که سالانه 250 هزار تن محصول در آن تولید می‌شود.
کشاورزان استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد سالانه 800 هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.