بسیاری از خانه های قدیمی و سنتی روستای پلکانی کریک دچار خسارت شدند و در چشم به هم زدنی یک عمر خاطرات زنان و مردان کهنسال روستا را نابود کرد.

بافت دهکده کریک معروف به ماسوله جنوب ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار قدیمی بوده و خانه هایش به شکل پلکانی هستند، به‌گونه‌ای که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می‌شود اما زلزله ۵.۶ ریشتری دنا آسیب زیادی به آن وارد کرد.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، روستای زیبای کریک ازجمله روستاهای اصلی هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بوده که آب وهوای بسیار مطبوع و خنک دارد و چشمه های فراوانی دل طبیعت آن را شکافته است.

این روستا به خاطر دارا بودن معماری و بافت پلکانی به ماسوله، روستای معروف پله کانی ایران شباهت دارد و از آن به عنوان ماسوله جنوب کشور یاد می شود.

عبور رودخانه کریک از وسط روستا یکی دیگر از جاذبه های دل انگیز آن است که صحنه ای زیبایی را خلق می کند.

از سوی دیگر بوی مزارع برنج آن، سرسبزی باغ های کهنسال میوه های هلو، انگور، شلیل‌ و گردو برای آدمی بهشت گمشده ای را به تصویر می کشد.

وجود یک امامزاده در ورودی روستا آن را به فضایی خاص و مفرح برای گردشگران تبدیل کرده است.

اما زلزله روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه امسال در شهرستان دنا، مهمان ناخوانده ای بود که سبب رعب و وحشت مردم شد و عده ای را مجروح و خانه های بسیاری را تخریب کرد.

مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های قدیمی چوب ، خشت و گل بوده که هم اینک تنها ویرانه ای از بیشتر خانه ها به جا مانده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری‌ و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در این زلزله برخی از اردوگاه های گردشگری در شهر سی سخت دچار خسارت شده که تیم ارزیاب این اداره کل این خسارات را ارزیابی می کنند.

مجید صفایی افزود: همچنین خسارت به آثار تاریخی شهرستان دنا نیز بررسی می شود.

عضو شورای اسلامی کریک در این باره گفت: ۱۹۵ خانوار در روستای کریک مرکزی و اسلام آباد کریک زندگی می کنند که بر اساس بررسی های انجام شده توسط شورای اسلامی و دهیاری روستا منازل مسکونی ۱۵۰ خانوار دچار خسارت شده اند.

احد عارفی افزود: در روستای کریک مرکزی که داری بافت قدیمی یا همان بافت پلکانی روستا محسوب می شود منازل مردم به صورت ۱۰۰ درصد تخریب و آسیب دیده اند.

وی ادامه داد: ۱۴۵  خانوار در بافت قدیمی روستا زندگی می کنند که هم اینک منازل ۸۰ خانوار به طور ۱۰۰ درصد آسیب دیده است.

عارفی عنوان کرد: افراد سالخورده و پیر در بافت قدیم روستا سکونت دارند که مجبورند در خانه هایشان به سر ببرند. 

عضو شورای اسلامی کریک تصریح کرد: تاکنون تعداد ۲۰ تخته چادر تحویل این خانوار ها شده است که این تعداد چادر جوابگو نیست و مابقی افراد سالخورده مجبورند در خانه های خشتی خود به سر ببرند.

شاید اگر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در برنامه مدون تری این خانه ها را مرمت می‌کرد، خانه های بیشتری از آسیب این زلزله در امان می ماندند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.