نخستین روزهای اردیبهشت ما و سفر به مناطق ییلاقی با تمام سختی هایش از خیال انگیزترین روزهای طول سال برای مردمان سختکوش عشایر کهگیلویه و بویراحمد در سال های متمادی بوده است.

سفری طولانی که از نگاه عکاسان و طبیعت دوستان دور نمی ماند و دیدن زیبایی های طبیعت در طول راه رنج سفر را برای عشایر شیرین می کرد اما ویروس نامیمون کرونا به سنتی ترین شیوه زندگی عشایر ایران هم رحم نکرده است و با تاخیر در زمان کوچ،آنان را به دردسر انداخته است.

گرمای هوا ، خشک شدن علف و کمبود آب برای استفاده عشایر و دام هایشان آزرده دهنده شده است.

از سوی ستاد مدیریت کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ،روز بیستم اردیبهشت ماه جاری به عنوان زمان کوچ عشایر استان به مناطق ییلاقی تعیین شده و مردمان سختکوش عشایر در جدالی نابرابر با گرمای هوا روزگار می گذرانند.

از یک سو مسئولان علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کوچ زودهنگام عشایر و احتمال ایجاد کانون های انتشار ویروس کرونا هشدار می دهند و از سوی دیگر گرما عرصه را بر چادر نشینان خانه به دوش تنگ کرده است.

شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد دارای ۶۸ منطقه محل سکونت عشایر است که دریلا، آبگندی و کلاغ نشین از جمله  این مناطق است.

مناطق قشلاقی شهرستان گچساران و باشت سالانه محل استقرار و سکونت حدود ۲ هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.

گودرز باقری معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا کوچ در زمان تعیین شده نیز باید با خودرو صورت گیرد و این یعنی امسال خبری از کوچ سنتی نیست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: به دلیل احتمال سرایت ویروس کرونا و برای حفظ جان و سلامت عشایر براساس تصمیم ستاد مدیریت کرونا از کوچ زودهنگام عشایر به مناطق ییلاقی جلوگیری می شود.

منصور عباسی افزود: تاکنون ۱۴ گروه عشایری گچساران که قصد کوچ به مناطق ییلاقی داشتند به محل سکونت خود برگشت داده شده اند.

وی بیان کرد:۲ گلوگاه در مناطق عشایری گچساران  محل عبور عشایر است که سه اکیپ برای کنترل کوچ در مناطق عشایری این شهرستان مستقر شده است.

رئیس امور عشایر گچساران و باشت گفت:هنوز موردی از بیماری ویروس کرونا در جامعه عشایری این شهرستان ها مشاهده نشده است.

صادق فاتحی گفت: برای حفظ  سلامتی اهالی عشایرنشین به افرادی که اقدام به کوچ زودهنگام کنند خدمات رفاهی در زمان کوچ ارئه نمی شود.

وی بیان کرد: آموزش های لازم برای پیشگیری از ویروس کرونا به ۷۰درصد از عشایر داده شده است.

فاتحی تصریح کرد: ضدعفونی مخازن و تانکرهای ذخیره آب از دیگر اقدامات برای پیشگیری از انتشار ویروی کرونا در مناطق عشایری است.

وی عنوان کرد:۷۰۰ عدد اقلام بهداشتی شامل ماسک و مایع دست شویی بین ساکنان مناطق عشایری این شهرستان ها برای پیشگیری از سرایت بیماری کرونا توزیع شده است.

فاتحی گفت: ۵۰۰ عدد ماسک و ۲۰۰ عدد مایع دست شویی به منظور تشویق عشایر به انجام مراقبت های بهداشتی با مشارکت خیران تامین و در مناطق عشایری گچساران و باشت توزیع شده است.

فاتحی به تعیین بیستم اردیبهشت برای انجام کوچ به مناطق ییلاقی اظهار داشت: برخی عشایر اقدام به کوچ زود هنگام کرده اند که این امر می تواند برای آنان خطرآفرین و منجر به ایجاد کانون های شیوع بیماری ویروس کرونا شود.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت سلامت عشایر و امکان سرایت ویروس تا پیش از زمان تعیین شده عشایر حق کوچ به مناطق ییلاقی را ندارند.

رئیس امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت عنوان کرد: کار خدمات رسانی به صورت مستمر و بی وقفه در مناطق قشلاقی این شهرستان ها در حال انجام است.

وی گفت: ماهیانه ۸۰ تن آرد بین عشایر گچساران و باشت توزیع می شود.

فاتحی انجام بازگشایی ۹۰۰ کیلومتر از ایل راه ها از دیگر خدماتی بوده که در یک ساله گذشته را از دیگر خدمات انجام شده برای رفاه عشایر این شهرستان ها ذکر کرد.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت تاکید کرد:هم اکنون کار آبرسانی سیار با استفاده از ۶ دستگاه تانکر و با انجام ۱۸ سرویس در طول روز انجام می شود.

وی تصریح کرد:  سه فروشگاه در مناطق پاکوه،باباکلان و دژسلیمان مایحتاج مورد نیاز عشایر را هم توزیع می کنند.

عشایر شهرستان های گچساران و باشت سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز،۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک های قشقایی و دره شوری هستند.

مناطق ییلاقی عشایر گچساران شامل سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

مجموع بیماران مبتلا بیماری ویروس کرونا در کشور از ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر فراتر رفته و تاکنون ۵۲۰۹ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

تاکنون ۵۹ هزار و ۲۷۳  نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند و ۳۳۸۹ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.