به گزارش خبرنگار مهر، عدم ساماندهی عشایر کوچ رو و عبور آنها از درون شهر پلدختر هرساله علاوه بر ناخوشایند کردن سیمای شهر، مشکلات عدیده ای را برجای می‌گذارد.

یکی از شهروندان پلدختر در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عبور عشایر در فصل کوچ از درون شهر با دام و گله‌های گوسفند زیاد مشکلات بهداشتی و آزار شهروندان را در پی دارد، علاوه بر این سگ‌های ولگرد آنها موجب ترس و هراس رهگذران در خیابان اصلی شهر می‌شود.

معضل ورود زودهنگام عشایر و تخریب منابع طبیعی

احمد نصیری افزود: ورود زود هنگام عشایر و دامداران استان‌های همدان و خوزستان به شهر پلدختر به یک معضل بزرگ تبدیل شده و خسارات و اثرات سویی را برجای می‌گذارند.

یکی دیگر از شهروندان پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سگ‌های ولگرد همراه عشایر پس از گذر از شهر برجای می‌مانند و پرسه زدن آنها در کوچه و پس کوچه‌ها برای شهروندان مشکل ساز می‌شود.

ابوذر رضایی افزود: عبور عشایر کوچ رو در فصل ییلاق و قشلاق مشکلات، پیامدها و مخاطراتی را برای شهروندان و مدیریت شهری برجای می‌گذارد که از جمله می‌توان به آسیب‌ها و خسارات وارده به فضای سبز، بلوارها، درختچه و درختان و بافت و مبلمان شهری اشاره کرد.

عبور عشایر کوچ رو از درون شهرها و آسیب و خسارات به فضای سبز، بلوارها، درختچه و درختان و بافت و مبلمان شهری

یک روستایی ساکن دهستان مورانی در گفت و گو با خبرنگار مهر در پلدختر اظهار داشت: ورود زودهنگام عشایر کوچ رو موجب تخریب مراتع شهرستان شده و در بعضی موارد نزاع‌هایی را به دنبال دارد که این مهم باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

شیرمحمد قنبری افزود: رعایت نکردن تقویم کوچ موجب شده که عشایر مدت طولانی در مراتع و عرصه‌های شهرستان پلدختر اتراق کنند که این امر خسارت جبران ناپذیری به منطقه وارد می‌کنند و کسی در این رابطه پاسخگو نیست.

منابع طبیعی و آبخیزداری اقدامات لازم برای پیشگیری از کوچ زودهنگام را در دستور کار قرار داد

رئیس اداره منابع طبیعی پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کوچ زود هنگام عشایر هر ساله مشکلات عدیده ای را در حوزه شهرستان پلدختر ایجاد می‌کند که برای آن برنامه‌های خاص در نظر گرفته شده است.

میر شهرام میر رضایی افزود: تیم ستاد استانی منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل به زودی به استان‌های ایلام و خورستان عزیمت و اطلاعیه‌هایی را جهت اطلاع رسانی و جلوگیری از شروع کوچ زودهنگام توزیع می‌کند.

وی یادآور شد: برنامه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پلدختر این است که تا قبل از ۱۵ اردیبهشت اجازه کوچ به عشایر داده نشود و تا قبل از این زمان عشایر و دامداران با این اداره همکاری داشته باشند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های خدمات رسان مانند امور عشایر و… در بحث تأمین علوفه، آب آشامیدنی و خدمات مطلوبی که عشایر و دامداران به آن نیاز دارند ارائه خدمت کنند تا بتوان کوچ را به تعویق انداخت.

در مبادی ورودی پلدختر اکیپ‌های ثابت و سیار مستقر و با تمام توان از شروع کوچ زودهنگام جلوگیری می‌کنیم

میررضایی افزود: در مبادی ورودی شهرستان پلدختر اکیپ‌های ثابت و سیار منابع طبیعی مستقر و با تمام انرژی و توان از شروع کوچ زودهنگام جلوگیری می‌کنیم.

وی یادآور شد: هدف اصلی ما این است که چنانچه کوچ زودهنگام اتفاق بیفتد و دامداری به حوزه شهرستان پلدختر ورود پیدا کند، اکیپ‌های ثابت و سیار در بحث ساماندهی و هدایت عشایر در مسیر ایل راه‌هایی های که در سال‌های گذشته مشخص شده است، شرایط را ساماندهی کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر افزود: با جلوگیری از ورود عشایر می‌توان از خسارت به طرح‌های مرتع داری و جنگل کاری و طرح‌های مختلف منابع طبیعی که دولت برای آنها هزینه کرده جلوگیری و عشایرکوچ رو را به سمت مقصد هدایت کرد.

میررضایی گفت: علاوه بر آن بر اساس هماهنگی‌هایی که در سازمان جنگل‌ها و مراتع انجام شده و جلسه‌های متعددی بین استان‌های زاگرس نشین برگزار و هماهنگ شده که استان‌های دیگر در واقع پذیرای عشایر کوچ رو باشند و در این زمینه همکاری کنند.

بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دامی از گذرگاه‌های پلدختر عبور می‌کند

وی افزود: با توجه به این که استان لرستان و در واقع پلدختر به صورت خاص مراتع میان بند است، تلاش می‌شود فشار مضاعفی به مناطق شهرستان وارد نشود و در کنار همه این مسائل ما در شرایط بحرانی بحث ویروس کرونا قرار داریم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر یادآور شد: با این تردد و این حجم عظیم دام و دامدار که به شهرستان پلدختر ورود پیدا می‌کنند پیش بینی ما این است که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دامی از گذرگاه‌های شهرستان عبور می‌کند که این خود می‌تواند عامل بیماری باشد و مشکلات عدیده ای را به بارآورد.

میررضایی افزود: ساماندهی این وضعیت عزمی ملی را می‌طلبد و تمام دستگاه‌های مرتبط و متولی باید پای کار بیایند از جمله امور عشایر، دامپزشکی، شهرداری، نیروی انتظامی، بخشداران، دهیاران، شبکه بهداشت و سایر دستگاه‌ها تا بتوان به نحو مطلوب کوچ را ساماندهی و از خطرات احتمالی آن بکاهیم.

شناسایی مسیرهای تردد دامداران و ممانعت از ورود به مراتع

وی گفت: مردم نگران هستند و دغدغه دارند که بجا است، بنابر این این اداره اکیپ‌هایی را در گلوگاه‌ها و مبادی ورودی شهرستان از سمت پل زال، پا علم، پل‌های امامزاده شاه احمد، ماژین، گاومیشان و تمام مسیرهای که احتمال دارد عشایر ورود پیدا کنند مستقر خواهد کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر افزود: مسیرهای جدیدی که دامداران در سال‌های گذشته شناسایی کرده اند و قصد دارند از این مسیرها عبور و وارد شهرستان شوند را اداره منابع طبیعی شناسایی و مانع ورود آنان می‌شود.

میررضایی یادآور شد: با توجه به این که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در حوزه شهر هیچ گونه وظیفه‌ای عهده دار نیست اما از ورود دام عشایر کوچ رو به درون شهرستان جهت جلوگیری از تخریب منابع ملی، مراتع و جنگل‌ها جلوگیری می‌کند.

وی افزود: در بحث تخریب‌های احتمالی زیرساخت‌های شهری در شهرهای پلدختر و معمولان باید شهرداران پای کار بیایند و با استقرار اکیپ‌های ویژه در ورودی شهر با همکاری دیگر ادارات ساز و کار لازم را اتخاذ کنند و مانع خسارت به زیر ساخت‌ها شوند.

احتمال شیوع کرونا همراه با کوچ عشایر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر گفت: با توجه به بیماری کرونا و اهمیت کوچ که می‌تواند حامل بیماری‌های مختلف باشد به عنوان دغدغه عمومی جلسه‌ای فوری و اضطراری با حضور ادارات مرتبط و ذی ربط و شورای تأمین تشکیل و با یک برنامه ریزی عاجل در این مورد با ساز و کار مناسب بهتر از سال گذشته به قضیه ورود می‌شود.

رئیس اداره امور عشایر پلدختر نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باتوجه به اینکه اکثر عشایر تحت پوشش لرستان از طریق وسیله نقلیه کوچ می‌کنند نیاز به اقدامات خاصی ندارند، مشکل اصلی کوچ عشایر استان‌های همجوار به ویژه همدان است که بیشتر از طریق جاده و پیاده کوچ می‌کنند که باعث مشکلاتی برای شهروندان می‌شود.

کوچ بهاره عشایر یک ماه طول می‌کشد

سید عیسی کاظمی با بیان این که مسیر کوچ و زمان آن توسط اداره منابع طبیعی مشخص می‌شود، افزود: برگزاری جلسات کوچ عشایر حداقل ۲ بار در سال به منظور ساماندهی بهتر کوچ عشایر برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: حدود ۵۰۰ هزار رأس دام سبک در شهرستان مستقر می‌شوند و بیش از یک میلیون رأس دام سبک هم از این شهرستان عبور می‌کنند و در استان‌های خوزستان و… استقرار می‌یابند.

رئیس اداره امور عشایر پلدختر گفت: کوچ‌های بهاره و پاییزه در شهرستان پلدختر حدود یک ماه به طول می‌انجامد و عشایری که در این شهرستان مستقر می‌شوند حداقل ۶ ماه سکونت دارند.

عشایر قشر مولد و مرزداران بی ادعای جامعه هستند که ۲۵ درصد پروتئین استان را تأمین می‌کنند

کاظمی بر اهمیت عشایر و کوچ آنها تاکید کرد و افزود: عشایر قشر مولد و مرزداران بی ادعای جامعه هستند که ۲۵ درصد پروتئین استان را تأمین و ۱۰۰ نوع محصول ارگانیک تولید می‌کنند که نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارند.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود سایر دستگاه‌ها و متولیان با این قشر تولید کننده همکاری داشته باشند زیرا علاوه بر تولید در بحث امنیت هم نقش بسزایی دارند.

درخواست ستاد مدیریت بیماری کرونا برای تغییر زمان کوچ عشایر

ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نیز به منظور مقابله با ویروس کرونا خواستار تغییر زمان کوچ بهاره عشایر به نیمه دوم فروردین شده است.

با آغاز فصل بهار و گرم شدن مناطق قشلاقی، عشایری که شش ماه سرد سال را در نقاط گرمسیر به سر می‌برند، هر سال از استان‌های جنوبی وارد لرستان شده و به مناطق سردسیر و ییلاقی استان کوچ می‌کنند.

بنابراین ستاد استانی مدیریت کرونا ویروس از اداره کل امور عشایر استان خواست تا با اتخاذ تمهیداتی به منظور تأخیر در کوچ بهاره عشایر اقدامات لازم را انجام دهد.

با آغاز فصل بهار بالغ بر ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق سردسیر لرستان کوچ می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.