محمد نصیری راد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان خسارت وارده حدود ۶۳ کیلومتر از راه های اصلی ، فرعی و روستایی در سطح استان را شامل می شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای و حدود ۵۰ درصد از خسارت ها به ابنیه های فنی و پل ها وارد شده است، یادآور شد: بیشترین میزان خسارت به محور یاسوج- باغچه سادات – سرفاریاب، یاسوج -بابامیدان و همچنین برخی جاده های روستایی از جمله جاده شاه غالب مارگون وارد شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه وبویراحمد همچنین گفت: حدود ۲۰ روستا در مناطقی از کاکان بویراحمد، مارگون و دیشموک طی بارش های اخیر مسدود شده است و یا تردد به کندی در آنها جریان دارد.

نصیری با بیان اینکه بارش های اخیر در بسیاری از مناطق استان بیشتر به صورت باران است ، تصریح کرد: در بقیه محورها با تلاش راهداران مشکلی در جریان تردد خودروها وجود نداشته است.

سامانه های بارشی فروردین امسال در کهگیلویه وبویراحمد اگرچه به شدت بارش های مدت مشابه سال قبل نبود اما مشکلاتی را نیز در این فصل کرونایی برای بسیاری از مناطق استان بویژه ساکنان محله های پایین شهر یاسوج و دیگر مناطق استان بوجود آورد و سبب طغیان رودخانه ها، جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر درون شهری شد.

همچنین در اثر سرما و بارش های فروردین امسال تا پیش از بارش های ۲ روز گذشته رقمی افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال به بخش های مختلف و زیربنایی استان اعم از راه، کشاورزی، آب و منازل مسکونی در سطح استان خسارت وارد کرده است.

بارش رحمت الهی علاوه بر ایجاد خسارات وارده به بخش های مختلف برکات زیادی نیز به همراه داشت و سبب پرشدن بیش از ۹۰درصد ظرفیت سدهای مهم و بزرگ در کهگیلویه وبویراحمد از جمله سد مخزنی کوثر گچساران و شاه قاسم البته تا پیش از بارش های ۲ روز گذشته در یاسوج شده است.

بارندگی های سال آبی جاری (اول مهر تاکنون) ۲۰۸.۵۱ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر کرده است که از این میزان ۳۶.۶۱ میلیون متر مکعب آن در بهار امسال بوده است.

میزان بارندگی ثبت شده از ابتدای سال جاری تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد کوثر ۳۵۹میلیمتر بوده که ۹۴میلیمتر از این میزان مربوط به بارندگی فروردین بوده است.

میزان ذخیره آب سدکوثر در گچساران هم اکنون ۴۹۵.۱۳ میلیون متر مکعب است که معادل ۹۰.۵ درصد از ظرفیت این سد است.

کارشناس هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد نیز اعلام کرده طی بارش های ۲ روز گذشته در برخی مناطق از جمله منصور خانی کاکان بویراحمد به میزان ۱۴۴ میلی متر باران ثبت شده است.

ولی بهره مند همچنین میزان بارش طی این مدت وتا ساعت ۱۱ امروز در منطقه دشت روم بویراحمد، گنجگون، یاسوج، دوگنبدان و دهدشت را نیز  به ترتیب ۱۱۶، ۱۰۸، ۸۶، ۲۱ و ۲۵ میلی متر عنوان کرد.

وی کمترین میزان بارش در این مدت را مربوط به شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی به میزان حدود هفت میلی متر ذکر کرد.

بر اساس گزارش هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد بارش ها تا روز دوشنبه هفته جاری در مناطق مختلف ادامه دارد.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۷۹ گردنه با ۲ هزار و ۸۴۶ کیلومتر و جاده و ۶۶ نقطه به طول ۳۲۷ کیلومتر محور برفگیر است.

این استان با هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یکهزارو ۶۷۴ روستا حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.

از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.