در شرایطی که این روزها خانواده ها با استفاده از خلاقیت راهکارهای مختلفی برای گذران اوقات بیکاری خود در خانه پیشنهاد می دهند اما مردم استان کهگیلویه و بویراحمد که چندین نوع نان محلی را در پیشینه تاریخی خود دارند می توانند ضمن احیای سنت های قدیمی خوردن نان های خوشمزه را تجربه کنند.

با وجود اجرایی شدن طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور و محدودیت های اعمال شده برای حاضر شدن در برنامه های دسته جمعی حالا فرصتی دست داده تا با احیای خوراکی های سنتی لحظات شاد و شیرینی را همراه اعضای خانواده در خانه تجربه کنیم.

این اقدام با توجه به لزوم رعایت نکات بهداشتی پخت نان در خانه ضمن سرگرمی باعث تولید فراورده هایی سالم و مطمئن برای اعضای خانواده می شود.

پخت نان در خانه با همکاری همه افراد خانواده سرگرمی بسیار لذت بخشی است که شاید بعدها خاطرات روزهای کرونایی را  ماندگار و شیرین کند.

با پیشرفت تکنولوژی نان‌های سنتی در کهگیلویه و بویراحمد جای خود را به نان‌های ماشینی داده اند و مشغله های روزانه باعث شده کمتر بانویی در مناطق شهری اقدام به پخت نان کند اما این روزها شاید فرصتی برای احیای نان های سنتی در رژیم غذایی روزانه خانواده ها باشد.

نان کلگی

یکی از نان های محلی معروف و قدیمی مردم کهگیلویه وبویراحمد نان کلگی نام دارد که برای تهیه آن میوه درخت بلوط را به صورت سنتی فرآوری می کنند.

برای تهیه‌ این نان عصاره‌ بلوط با نام محلی «کلگ» را درون آب می‌خیسانند تا به‌ صورت خمیر درآمده و  سپس آن‌ را درون سبدهای چوبی پالایش می‌کنند خمیر به دست آمده را با دست ورز و پهن می کنند.

این نان پس از برشته شدن از هر ۲ طرف قهوه ای رنگ می شود.

نان تیری

نان تیری یکی از پرطرفدارترین نان های محلی کهگیلویه و بویراحمد است که هم اکنون بیشتر در مناطق روستایی و عشایری پخت می شود.

برای تهیه این نان از تابه فلزی، ابزاری که روی آن چانه را  پهن می کنند با نام محلی خِنَک و وردنه ای بلند و باریک به گویش محلی «تیر» که به وسیله آن چانه را پهن می کنند استفاده می شود.

این نان بسیار نازک بوده وقتی که پخته شد، خشک می شود که در هنگام استفاده باید آب زده و کمی نگه‌ داشته تا نرم و آماده مصرف شود.

برکو

یکی دیگر از نان های سنتی این استان نان «برکو» است که برای تهیه آن از آرد گندم مخلوط با بلغور گندم استفاده می کنند.

نان ذرتی

نان ذرتی با نام محلی گرده ذرتی یکی دیگر از نان‌های سنتی است که با آرد ذرت تهیه می شود و برای پخت نان ابتدا آرد ذرت را خیسانده تا کمی ترش شود و سپس تابه سنتی مخصوص را روی آتش قرار داده و خمیر را روی آن پهن می کنند.

در مرحله بعد تابه را از روی آتش برداشته و وارونه روی شعله قرار می دهند تا پخته شود و سپس با روغن یا کره حیوانی چرب و می خورند.

شلشلی

شُلشُلی از دیگر نان های سنتی در کهگیلویه و بویراحمد است که با آرد گندم تهیه می شود.

برای تهیه نان شلشلی خمیر رقیقی تهیه کرده و سپس تابه را روی اجاق گذاشته و این خمیر رقیق را روی تابه ریخته و پهن می کنند، سپس تابه را روی شعله گاز قرار می دهند تا هر ۲ طرف نان پخته شود.

این نان را با روغن محلی و عسل چرب کرده و می خورند.

تکو

تکو یکی دیگر از نان‎های محلی این استان است که از آرد ذرت تهیه شده و معمولا نسبت به نان های دیگر استان حجیم تر است.

مشتک

مُشتک از دیگر نان‌های سنتی استان است که برای پخت آن دو چانه خمیر گندم را روی هم قرار داده و نان شخیمی تهیه می کنند که به آن مشتک می گویند.

گرده زیرچاله

گرده زیر چاله نیز یکی دیگر از نان‌های محلی کهگیلویه و بویراحمد است که با آرد گندم، رازیانه و گاهی شکر یا شیره خرما تهیه می شود.

برای پخت این نان به خمیر آرد گندم زیره، شکر و یا شیره خرما اضافه کرده و خمیر سفتی را که به دست می آید با کف دست پهن می کنند.

سپس این نان بیضی را با نوک انگشتان شکل داده یا با وسیله ای طراحی کرده و زیر خاکستر گرم قرار داده و روی آن زغال های افروخته می ریزند تا پخته شود.

نان نارنجی

این نان که از مخلوط آرد بلوط و آرد گندم تهیه شده و بسیار لذیذ است.

نان نارنجی به دلیل خاصیت های فراوانی که دارد، در سال های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

استان ۷۲۳هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.