به گزارش ایرنا، حلوا گردویی یا آغوز حلوای مازندرانی از حلواهای مخصوص مازندران است که در مناسبت های مختلف توسط بانوان مازندران پخته می شود و بی نهایت خوشمزه و خوش طعم است.

پخت حلوا گردویی یا آغوز حلوای مازندرانی از سنت‌های مهم بانوان مازندرانی در اعیاد و جشن‌ها، شب نشینی‌ها و دورهمی‌های مختلف است و نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد و طرز تهیه این حلوای خوش عطر و طعم در ذیل می آید.

مواد لازم:

برنج                      یک لیوان

شکر                      یک لیوان

گردو پودر شده        یک لیوان

روغن                   ۳ قاشق غذاخوری

آب                         ۴ لیوان

شیره یا دوشاب        ۲/۱  لیوان

طرز تهیه و نحوه پخت:

۱. برای پخت این حلوای خوشمزه در ابتدا برنج را به مدت ۳ تا ۴ ساعت خیس می کنیم و سپس آن را آسیاب می کنیم( البته باید کمی برنج را درشت آسیاب کنیم)

۲. در قابلمه مسی یا نچسب روغن ریخته وبرنج رو اضافه میکنیم وحدود۵ دقیقه  برنج را با شعله کم تفت میدهیم  و باید توجه شود که برنج زیاد تفت داده نشود و شعله زیاد نباشد.

۳. بعد از تفت کوتاه برنج، گردو خرد شده را اضافه میکنیم وحدود۱۰ دقیقه دیگه باهم تفت میدهیم.

۴. در این مرحله مخلوط شکر و آب و دوشاب رو اضافه کرده و کاملا مخلوط می کنیم؛ شعله گاز را زیاد کرده و به حد متوسط می رسانیم و هم میزنیم تا ته نگیرد و آنقدر هم می زنیم تا حلوا به روغن بیفتد حدود یک ساعتی زمان می برد و به رنگ قهوه ای تیره در می آید.

۵. این حلوا وقتی به روغن افتاد و زمانی که به ظرف و دست نچسبد آماده است و در این مرحله شعله خاموش میکنیم واجازه میدیم حلوا کمی ازداغی بیفتد .

۶. کف سینی را کمی روغن زده و حلوای داغ را داخل سینی میریزیم وبا دست پهن میکنیم و بعد از سردشدن برش زده و از سینی با چاقو جدا میکنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.