غفاری در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه تا ۱۱ خرداد امسال در دانشگاه USC آمریکا برپاست.

در این نمایشگاه سه قطعه از عکس های حسن غفاری نیز با عنوانِ مراسم عروسی در استان کهگیلویه و بویراحمد روی دیوار رفته است.

وی بیان کرد: اسناد و قراردادهای مربوط به ازدواج، پارچه دوزی ها، تابلوهای نقاشی و عکس های ثبت شده از این سنت ایرانی از جمله ی این آثارند.

در این نمایشگاه، ضمنِ تجلیل از سنت های غنیِ عروسی در ایران، تاریخ ۱۵۰ ساله یِ این سنت از زمانِ ناصرالدین شاه قاجار تا به امروز ، با بهره گیری از هنرهای تجسمی در معرض دید تماشاگران و علاقمندان قرار گرفته است.

غفاری در بخشی از پوسترِ منتشر شده از سوی برگزار کنندگان چنین نوشته شده است؛

جامعه یِ ایران از تنوع زیادی در مراسم و آیین های فرهنگی - اجتماعی برخوردار است.

یکی از این آیین ها، مراسم عروسی و آداب و رسوم مربوط به آن است. مراسمی که از مهمترین ستونهای فرهنگ فارسی به حساب می آید. خانواده های ایرانی، عروسیِ عزیزان خود را با شادیِ فراوانی جشن می گیرند.‎

آماده سازی برای این مراسم ممکن است از مدتها پیش با شادی زیادی آغاز شود.

در این دوره، والدین و اعضای خانواده یِ عروس و داماد از نزدیک با هم همکاری می کنند.

‎این عکاس و مستنداز تصریح کرد: کهگیلویه وبویراحمد با فرهنگ و تمدنی دیرینه از آیین ها، سنت ها، رسوم و فرهنگ های غنی از پیوندهای انسانی و زیبایی های فرهنگی برخوردار است که می تواند توجه عکاسان و هنرمندان و حتی مورخان را برای خلق زیباترین آثار هنری و نوشته های تاریخی به خود جلب کند.

غفاری بیان کرد:  آیین های عروسی و شیوه های خاص در فرآیند ازدواج یکی از این سنت های و جلوه های زیبا و بدیع است که حتی فراتر از امر ازدواج و پیوندهای زناشویی به عنوان آیینی در تحکیم پیوندهای قومیتی، منطقه ای و حتی سیاسی در میان اقوام مختلف این دیار مرسوم است.

حسن غفاری در بحران کرونا نیز نقش ارزنده ای ایفا کرده و با تشکیل گروه های مجازی موجی از همدلی، همبستگی و اتحاد جامعه فرهنگی، هنری و رسانه ای و حتی انجمن های اجتماعی در استان را راه انداخته که علاوه بر کمک های مادی این گروه ها تاثیر بسزایی در نهادینه کردن فرهنگ در خانه ماندن و خلق اثار هنری فاخر برای کمک به ستاد مدیریت کرونا در کهگیلویه وبویراحمد کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.