در حالی که ایرانی ها هر ساله در این روزها با شور و حال خاصی آیین های نوروزی را اجرا می کردند اما امسال انتشار ویروس کرونا باعث شد تعطیلات نوروزی کاملا متفاوت نسبت به سال های گذشته باشد.

البته این مقوله محدود به مردم کشورمان نمی شود بلکه بسیاری از برنامه های دسته جمعی ،جشنواره ها و لیگ های ورزشی حرفه ای در کشورهای درگیر ویروس کرونا لغو شده است.

در روزهای اسفند هموطنان در ساعت چهارده به انتظار می نشینند تا گوینده تلویزیون خبر بدهد که دامنه این ویروس مرموز چقدر گسترش یافته و چند نفر از مردم کشورمان قربانی بیماری ویروس کرونا شده اند.

براساس آخرین آماری که ظهر روز سه شنبه اعلام شد تنها در یک شبانه روز یعنی از ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه شنبه بیست و هفتم اسفند یکهزار و ۱۷۸ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶هزار و ۱۶۹نفر رسید که متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۹۸۸ مورد رسید.

هرچند خوشبختانه تا کنون پنج هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشورمان بهبود یافته و ترخیص شده‌اند اما این آمار نشان دهنده این حقیقت تلخ است که سرایت ویروس کرونا و احتمال افزایش جانباختگان جدی است.

این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان حتی نگران کم بودن تعداد زیرساخت های بیمارستانی و کادر درمانی هستند به همین دلیل برخی ورزشگاه های کشور برای بستری بیماران کرونایی تجهیز شده و حتی بازنشستگان برای خدمت به بیماران کرونایی فرا خوانده شده اند.

آیا در چنین شرایطی هر ایرانی مسئولیت پذیر نباید با عبور از سنت ها قدمی برای رفع این چالش ها بردارد.

چرا باید از سنت های ملی خود بگذریم؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی یاسوج معتقد است در صورتی که یک درصد از استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد به ویروس کرونا مبتلا شوند امکانات بیمارستانی برای انجام مراقبت از آنان وجود ندارد ،تاکید کرد:مردم از شرکت در هر نوع آیین دورهمی و انجام سنت های دید و بازدید خودداری کنند.

محمد مهدی بانشی افزود: سلامتی و جان افراد خانواده مهمترین سرمایه است که باید باید برای حفظ آن از برخی خواسته ها در این شرایط عبور کرد.

رئیس بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان هم می گوید: شرکت در آیین هایی مانند چهارشنبه سوری به دلیل امکان ابتلا به ویروس کرونا از سویی و امکان سوختگی و مصدوم شدن در شرایط فعلی خطرناک است.

طاها حسینی افزود: با توجه به اینکه هم اکنون بیماران کرونایی و مشکوک به این ویروس در بیشتر بیمارستان ها بستری هستند و توصیه می شود که افراد به مراکز درمانی مراجعه نکنند بستری شدن در چنین فضایی می تواند به سرایت بیماری منجر شود.

وی از مردم خواست برای حفظ جان خود در آیین های چهارشنبه سوری شرکت نکنند.

رئیس بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان تاکید کرد: در مورد سفرهای نوروزی هم افزون بر امکان ابتلا خود و افراد خانواده در طول سفر احتمال مصدوم شدن بر اثر سوانح رانندگی، انتقال به بیمارستان و سرایت ویروس عواملی است که می تواند به منجر به صرف نظر از سفرها شود.

یک مبلغ دینی می گوید: هر چند صله ارحام و بازدید از بستگان در اسلام توصیه شده است اما با توجه به در خطر بودن سلامتی و جان انسان ها مردم برای تبریک نوروز باستانی از تلفن استفاده کنند.

سید نظیر تقی پور از شهروندان باشتی است که از ۲ فرزند خود که ساکن شهرستان شیراز هستند خواسته تا به زادگاه خود سفر نکنند افزود: قرنطینه خانگی بهترین اقدام برای مشارکت شهروندان در بحران کروناست.

وی تاکید کرد: امکان استفاده از طبیعت برای مردم در طبیعت چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد در همه ایام سال وجود دارد بنابراین مردم سفرها را به پس از کنترل ویروس کرونا محول کنند.

این مبلغ دینی بیان کرد: تشکیل گروه های فضای مجازی برای انتقال پیام های دینی و بهداشتی راهکاری اثرگذار برای پایبندبودن به قرنطینه های خانگی است.

بر اساس آخرین آمار تاکنون ۳۲ نفر در استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

بر اساس بروشورهای آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «کرونا» خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که هفتمین رده جدید آن در شهر «ووهان» چین پیدا شد؛ علایم ابتلا به این ویروس شامل تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علایم گوارش و در موراد شدید، عفونت ریه ( پنومونی)، سندرم تنفسی حاد شدید و نارسایی کلیه است.

انتقال این ویروس به صورت فرد به فرد امکان‌پذیر و راه‌های احتمالی انتقال آن از طریق انتشار از راه هوا، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده میسر است.

بر اساس اطلاعات فعلی راه‌های انتقال کوروناویروس جدید همانند سایر کوروناویروس‌ها و ویروس آنفلوانزاست؛ یعنی از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطره‌های تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی) است بنابراین شست‌وشوی مکرر دست‌ها بسیار توصیه می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.