در شرایطی که هوای مناطق شمالی کهگیلویه و بویراحمد  زیرصفر است و بسیاری از کوهپایه های شهرستان های بویراحمد و دنا پوشیده از برف است هوای آفتابی، آسمان آبی،دشت های سبزفام منظره  های چشم نوازی را در پیش چشم مسافران این شهرستان گشوده است.

جاذبه های دیدنی این خطه به دلیل آب و هوای مطلوب ، قرار داشتن در مسیر جاده ارتباطی استان های فارس و خوزستان ،در آخرین ماه زمستان مقصد گردشگرانی از سراسر کشور شده است.

اینجا مرز میان بهار و زمستان بسیار کوتاه است در فاصله تنها چند کیلومتر از ارتفاعات کوه خامی که پوشیده از برف است طبیعت زیبای گردنه شلالدون تو را به خوان بی همتای هزار رنگ بهار دعوت می کند.

حضور عشایر کوچرو  مناطق گرمسیری،سیاه چادرها،صدای زنگوله بزها و گوسفندها در دشت های زیبای سرسبز آنچنان چشم نواز و دل انگیز است که همه سختی های زندگی روزمره حداقل برای چند ساعتی از ذهن انسان زدوده می شود.

براساس گزارش ها سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری باشت بازدید می‌کنند که در میان آنها حداقل ۵۰۰ جهانگرد خارجی هم به چشم می خورد.

تفرجگاه شلالدون

تفرجگاه شلالدون با پوشش جنگلی بلوط ، زیباترین جلوه سرمستی طبیعت بهاری در این شهرستان است.

این پارک طبیعی ۳۰ هکتاری به دلیل قرار گرفتن در کنار جاده ارتباطی گچساران - شیراز ،محل استراحت هزاران مسافری است که قصد سفر به استان های جنوبی کشور را دارند.

رود رونه

منطقه گردشگری رود رونه به طول سه کیلومتر از دیگر زیبایی های طبیعت بکر باشت است.

آب خنک و گوارا، سایه سار درختان انگور، انجیر، توت وحشی، گردو، رایحه خوش بوته های پونه، اقلیمی معتدل و وجود قلعه ها، این منطقه را به بهشتی رویایی گردشگری جنوب کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

غار بزرگ معروف به اشکفت میر محمد ظاهری که در بلندی یکی از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه است.

منطقه زیبای گردشگری «رود رونه» در ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان باشت و یک کیلومتری روستای تلچگاه قرار دارد.

روستای تاریخی لار

درخت کهنسال سرو دشت لار در کنار آتشکده این کوه آمیزه ای از شاهکارهای تاریخ و طبیعت است.

این درخت ۲۷۷۰ سال عمر، ۴۰ متر طول و هفت متر عرض دارد.

وجود ۲ منطقه ییلاق و قشلاق، ذخیره گاه های گیاه خوراکی جاشیر و بقایای شهر قدیمی لارندان از گنجینه های منحصر به فرد روستای لار است.

روستای سیاحتی و زیارتی سراببیز

 روستای سراببیز با وجود بقعه متبرکه امامزاده سید محمد(ع)، تالاب آب، گل‌های سفید چشمه برم منطقه ای کم نظیر برای سفری دل انگیز در آخرین ماه فصل زمستان است.

وجود 14 منطقه گردشگری در باشت

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: این شهرستان با وجود منطقه نمونه گردشگری شلالدون و ۱۴ منطقه شاخص گردشگری دیگر از قطب های اصلی گردشگری در فصول مختلف سال به ویژه ماه های اسفند و فروردین است.

صادق ماندنی زاده افزود: باشت دارای جاذبه های گردشگری متنوعی در زمینه های تاریخی،طبیعی و فرهنگی است.

وی بیان کرد:پل بریم یادگاری از تمدن ایران باستان، منطقه نمونه گردشگری شلالدون و منطقه زیارتی سیاحتی سراببیز از مهمترین جاذبه های دیدنی باشت است که می تواند پاسخگوی سلیقه های مختلف ایرانگردان و جهانگردان باشد.

وی عنوان کرد:این شهرستان دارای ۳۰ زیرساخت گردشگری شامل اقامتگاه های بومگردی،اردوگاه های تفریحی، سفره خانه های سنتی،واحدهای پذیرایی و سرویس های بهداشتی است.

ماندنی زاده تاکید کرد:هم اکنون چهار اردوگاه تفریحی، یک واحد اقامتی بومگردی،۱۱ واحد پذیرایی بین راهی،۱۱ واحد سرویس بهداشتی و یک سفره خانه در باشت خدمات رسانی می کنند.

برنامه ریزی برای پذیرایی از گردشگران نوروزی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: شهرستان باشت یکی از قطب های گردشگری استان در آخرین فصل سال و بهار و تابستان است.

مجید صفایی از تشکیل کمیته های تخصصی ده گانه ستاد سفرهای نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

وی  افزود: کمیته اسکان سفرهای نوروزی استان تشکیل و برای اسکان گردشگران نوروزی در هتل ها و مدارس برنامه ریزی های لازم در حال انجام است.

گردنه شلالدون، کلگه امیر شیخی، درخت کهنسال لار، رود رونه، دامنه‌های کوه سه هزار متری خامی، پل تاریخی بریم، بنای تاریخی دوگور دوپا، مجموعه تاریخی چهار صفه خان احمد و اشکفت شاه پیچاب از مقاصد  مهم گردشگری در شهرستان باشت است.

شهرستان باشت با حدود ۲۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.