نجات سفره های زیرزمینی از خطر خشکیدگی،تبدیل زمین های دیم به آبی،اختصاص آب از سدهای کوثر و چم شیر برای بخش های مختلف و اجرای طرح های آبیاری های نوین از جمله دستاوردهای حوزه آب و خاک سال های اخیر در این شهرستان بوده است.

در حالی که تا زمان آغاز بکار دولت تدبیر و امید در آمد بهره برداران شهرستان گچساران به دلیل دیم بودن بخش عمده ای از زمین های کشاورزی بسیار پایین بود این روزها با آبی شدن کشت افزون بر امکان تولید محصولات متنوع درآمد بهره برداران افزایش چشمگیری یافته است.

در آن روزها کارشناسان حوزه آب و خاک به کاهش شدید سطح آب سفره های زیرزمینی هشدار می دادند و اهالی روستاها هم راهی جز کشت و کار به امید بارش باران یا مهاجرت به شهر نداشتند.

اما اکنون تخصیص آب از سد کوثر و چم شیر نه تنها ناجی کشاورزی گچساران شده بلکه چشم انداز روشنی برای صنعتگران هم ترسیم کرده است. 

یک کشاورز گچسارانی می گوید: تبدیل زمین های آبی به دیم در گچساران زمینه بازگشت من و خانواده ام را به زادگاهم فراهم کرده است.

بهمن محمدی که چند سالی است از شهر دوگنبدان به روستای امامزاده جعفر مهاجرت کرده است معتقد است که پایداری درآمد کشاورزی باعث بازگشت تعداد زیادی  از شهروندان به روستاها شده بود.

او با یادآوری درآمد بسیار کم حاصل از  دست فروشی از مسئولان برای تحقق بخشیدن به رویای کشت ۲ بار در سال قدردانی کرد.

این کشاورز به نابود شدن صدها مزرعه گچساران در زمان خشکسالی سال های گذشته اشاره و عنوان کرد: اینک کشاورز می داند در فصل برداشت حتما درآمد عایدش می شود.

یک کشاورز گفت: در سال های گذشته پنج هکتار زمین به قیمت ۱۱ میلیون تومان خریداری کرده بودم و امسال نیم هکتار آن را به قیمت ۹۵ میلیون تومان فروختم.

عبدالحسینی محمودی افزود: تبدیل زمین های دیم به آبی افزون بر ایجاد درآمد پایدار باعث ارزش افزوده دارایی های مردم شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: تبدیل زمین های دیم به آبی،اجرای طرح های آبیاری نوین، تنوع بخشی به کشت از خدمات دولت از سال ۱۳۹۲ به توسعه کشاورزی بوده است که علاوه  بر پایداری درآمد کشاورزان به کمتر شدن زحمت کشت و کار منجر شده است.

الیاس تاج الدینی با بیان اینکه حیات کشاورزی به وجود آب پایدار است افزود: تخصیص آب از منابع موجود گچساران بهترین خدمت به بهره برداران در سال های اخیر بوده است.

وی با یادآوری  در حال اجرا بودن پروژه های بزرگ حوزه آب و خاک در گچساران از پیش بینی بهره برداری از طرح آبرسانی به ۵۸۰ هکتار از زمین های کشاورزی باباکلان تا پایان سال جاری خبر داد.

تاج الدینی ابراز داشت: با بهره برداری از این طرح زمینه احداث باغ  در این منطقه گرمسیری فراهم می شود که افزون بر اشتغال و بهبود درآمد مردم به تعدیل دمای هوا نیز کمک خواهد شد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به زمین های باباکلان هزینه شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: اقدامات منسجم چون اجرای طرح های تعادل بخشی،تبدیل زمین های دیم به آبی و پروژه های اقتصادی با نیاز آبی کم در سال های اخیر دشت امامزاده جعفر را از افت شدید سفره های زیرزمینی نجات داده است.

آرش مصلح اظهار داشت: دشت ۶ هزار و ۵۰۰ هکتاری امامزاده جعفر به دلیل استفاده بی رویه از سفره های زیرزمینی برای استفاده های آشامیدنی،کشاورزی و صنعت در سال های گذشته دچار افت ۴۰ متری شده بود.

وی اظهار داشت: اجرای ۲ طرح تبدیل زمین های دیم به کشاورزی در گستره ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی، که یکی در حال بهره برداری و یکی در حال احداث است از مهمترین اقدامات برای نجات این دشت وسیع ازآفت شدید سفره های زیرزمینی آب بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ حلقه چاه در دشت امامزاده جعفر که برخی تا ۱۲۰ متر عمق دارند تصریح کرد: پیشگیری ازحفر چاه های غیر مجاز دومین اقدام در دشت امامزاده جعفر برای تحقق این امر مهم بوده است.

مصلح ابراز داشت: تلاش برای جلوگیری از کشت محصولات پرآب چون برنج با اجرای طرح هایی با نیاز آبی کم مانند کارخانه فراوری گیاهان دارویی و گردشگری از دیگر خدماتی است که تکمیل آن افزون بر ایجاد اشتغال پایدار به نجات آب در دشت امامزاده جعفر کمک کرده است.

وی با یادآوری اینکه  پیش از شروع بکار دولت یازدهم بخش عمده ای از آب شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از طریق سفره های زیرزمینی دشت امامزاده جعفر تامین می شد اظهار داشت: هم اکنون  ۲میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب از طریق سد کوثر و یک میلیون متر مکعب آن از طریق دشت لیشتر برای این شرکت تامین می شود.

مصلح گفت: همچنین در این مدت ۱۰ حلقه چاه در دشت دوگنبدان برای مصارف غیر آشامیدنی شرکت نفت گچساران حفر شده است.

وی تاکید کرد: نیاز آب سالیانه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هشت میلیون متر مکعب است که ۵۰درصد آن از طریق دشت امامزاده جعفر تامین می شود.

وی از در دست اجرا بودن ۱۰ طرح پژوهشی برای مدیریت بهینه آب در دشت امامزاده جعفر خبر داد.

مصلح عنوان کرد: یکی از برنامه های مهم آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تامین ۵۰درصد باقی مانده آب مصرفی شرکت نفت گچساران از منابع آبی دیگر چون سد چمشیر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری این نکته که در زمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تمام آب آشامیدنی شهر یکصد هزار نفری دوگنبدان از طریق سفره های زیرزمینی دشت امامزاده جعفر تامین می شد گفت: با بهره برداری از طرح انتقال آب سد کوثر به این شهر هم اکنون ۶ میلیون متر مکعب از  سد کوثر برای این شهر تامین می شود. 

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای فاز نخست آبرسانی به دشت امامزاده جعفر به مساحت سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی هزینه شده است.

عارف بهگام اضافه کرد: برای اجرای عملیات محوطه سازی و حفاظت فاز نخست آبرسانی به زمین های دشت امامزاده جعفر نیزهم اکنون طرحی با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه فاز دوم طرح تامین آب دشت امامزاده جعفر به وسعت بیش از سه هزار هکتار در دست اجراست گفت: این پروژه با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.

بهگام تاکید کرد: ۱۳۵ میلیون متر مکعب آب از محل سد چمشیر برای تامین آب صنعت و کشاورزی گچساران اختصاص یافته که با بهره برداری از آن بخش مهمی از بار سفره های زیرزمینی گچساران کاهش خواهد یافت.

وی همچنین از اختصاص ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی طرح های تغذیه مصنوعی در مناطق ناصرآباد،شیخ خواجه و گرگده در گچساران خبر داد.

بهگام بیان کرد: اجرای این طرح ها افزون بر مهار سیلاب نقش مهمی در ذخیره آب های روان و پیشگیری از استفاده بی رویه از آب سفره های زیرزمینی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: ۱۲۶ میلیارد و ۷۱۱ میلیون ریال اعتبار برای تقویت زیرساخت های کشاورزی در این شهرستان از سال گذشته تاکنون هزینه شده است.

سید عبدالوهاب پورالحسینی افزود: این میزان اعتبار برای اجرا و تکمیل ۶۸طرح تقویت زیرساخت های کشاورزی در مناطق مختلف این شهرستان  هزینه شد.

وی بیان کرد: ساخت کانال هدایت آب، پل بین مزارع، پمپاژ آب کشاورزی، تامین آب و تجهیز وسایل آبیاری، ساخت ایستگاه پمپاژ و توسعه مکانیزاسیون محصولات از مهمترین زیرساخت های ایجاد شده کشاورزی گچساران در سال گذشته تاکنون بوده است.

پورالحسینی افزود: امسال ۲۴۰  میلیارد ریال به طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی حوزه کشاورزی این شهرستان اختصاص یافت که تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد ریال جذب شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران تصریح کرد: ساخت کانال آب در روستاهای آرو، رودبال، اسپر، ده خلیفه، انجیرسیاه، چرزو، چهاربیشه سفلی، مردان معصوم، سرتیره، گبرستان، مارین، سیدجمال الدین و نازمکان از مهمترین پروژه های در دست اجرا برای استفاده بهینه از آب کشاورزی، جلوگیری از هدروی آب و افزایش میزان محصولات زراعی این شهرستان است.

وی احداث طرح پل بین مزارع روستاهای  پاکوه، ماهور باشت، تلخاب شیرین، مارین، ساخت جاده بین مزارع روستای کلاغ نشین، اسلام آباد لیشتر، ناصرآباد و چرزو را از دیگر طرح های در دست اجرای کشاورزی گچساران ذکر کرد.

 مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: تسطیح ۲۵ هکتار زمین برای احداث گلخانه در روستاهای ده ناصر و ماهور باشت از توابع این شهرستان انجام شده است.

سید عبدالوهاب پورالحسینی اظهار داشت: هم اکنون ایجاد زیرساخت های آب و برق در این ۲ شهرک گلخانه ای گچساران در حال انجام است.

مدیرجهاد کشاورزی گچساران ابراز داشت:  پرداخت نیمی از بهای زمین به صورت نقد و نیمی دیگر در ۶ قسط از شرایط واگذاری این زمین ها است.

پورالحسینی عنوان کرد: به متقاضیان کشت گیاهان گلخانه ای تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای تامین تجهیزات نیز اعطا می شود.

وی گفت: اولویت واگذاری زمین به متقاضیان در شهرک های گلخانه ای گچساران دانش آموخته های رشته های کشاورزی است.

رئیس جهاد کشاورزی گچساران توضیح داد: امکان کنترل عوامل تاثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، جلوگیری از پدیده های سرمازدگی، گرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک، سوخت و دیگر نهاده های کشاورزی از مزایای کشت گلخانه ای است.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران بیان کرد:هم اکنون یک شهرک تولید گل  و نهال در منطقه امامزاده جعفر در گچساران در حال فعالیت است.

پورالحسینی اضافه کرد: در این گلخانه انواع گل های کاکتوس آپارتمانی و باغچه ای تولید و به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه در تولید گل در این گلخانه از جدید ترین تکنیک های روز  استفاده می شود، ادامه داد: بیش از ۴۰۰ نوع گل در گلخانه امامزاده جعفر تولید می شود.

وی  اضافه کرد: در این گلخانه سالانه بیش از ۲۰۰ هزار گل آپارتمانی کاکتوس و باغچه ای و ۱۰۰ هزار اصله نهال درخت تولید و روانه بازار می شود.

پورالحسینی ادامه داد: حمایت از این گلخانه که یکی از بزرگترین نمایشگاههای دائمی گل و گیاه جنوب کشور است در دستور کار قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت:  دولت تدبیر و امید ۶ هزارو ۴۱۱ هکتار آبیاری بارانی و قطره ای از سال ۱۳۹۲ تاکنون در این شهرستان اجرا کرده است.

عبد الوهاب پورالحسینی افزود: از این میزان پنج هزارو ۳۲۸ هکتار آبیاری بارانی و یکهزارو ۸۳ هکتار آبیاری قطره ای است.

وی بیان کرد: این میزان آبیاری در مناطق مختلف این شهرستان از جمله امامزاده جعفر، لیشتر، دیل و آرو، دژسلیمان و لیشتر اجرا شد.

پورالحسینی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۱ هزارو ۳۹ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان زیر پوشش آبیاری تحت فشار رفته است.

وی ابراز کرد: این در حالی است که قبل از سال ۹۲ تنها پنج هزار ۷۱۱ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان سیستم آبیاری تحت فشار در آن اجرا شده بود.

پورالحسینی  اظهار داشت: براساس قانون ۸۵ درصد از هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین از سوی دولت پرداخت می شود و ۱۵ درصد نیز سهم کشاورزان است.

وی ابراز کرد: به هر هکتار زمین زراعی بر اساس نیاز ۶۵ تا ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.

پورالحسینی  تصریح کرد: با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هکتار حداقل ۵۰ درصد کاهش می یابد.

وی ادامه داد: همچنین در دولت تدبیر و امید بیش از یکهزارو ۸۳ هکتار هکتار باغ در  این شهرستان احداث شد.

پورالحسینی  افزود:هم اکنون سطح باغ های این شهرستان ۲ هزارو ۶۸۳ هکتار است در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید یکهزارو ۶۰۰ هکتار بوده است.

وی ابراز کرد: ۳۵ واحد طیور ۶۰۰ قطعه ای و ۱۶ واحد دامداری سه هزارو ۴۸۰ راسی قبل از سال ۹۲ در این شهرستان وجود داشت.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۷۳ واحد دامپروری صنعتی در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۳۷ واحد دامداری ۶ هزارو ۶۸۰ راسی و ۳۶ واحد طیور ۷۱۵ هزارو ۷۰۰ قطعه ای است.

پورالحسینی ابراز کرد: ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بخش کشاورزی در این شهرستان امسال در نظر گرفته شده است.

وی افزایش بهره وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین های شیب دار و جلوگیری از شستشوی بی رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت در روش های سنتی که منجر به بیماری هایی مانند دیسک، کمردرد و درد مفاصل در کشاورزان می شود را از جمله مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری ذکر کرد.

مدیر جهادکشاورزی گچساران گفت:  تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با سرمایه ۱۰ میلیارد ریالی دولت  از دیگر اقدامات برای توسعه کشاورزی این شهرستان است.

سید عبدالوهاب پورالحسینی افزود: سرمایه کلی این صندوق  ۴۰ میلیارد ریال است که از این میزان ۲۰میلیارد و۴۰۰ میلیون ریال ریال سهم آورده کشاورزان  و ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال سهم آورده دولت است.

وی بیان کرد: ۴۹ درصد از سهمیه این صندوق دولتی و ۵۱ درصد آورده متقاضیان است.

پورالحسینی ابراز کرد: سهم  دولت در صندوق حمایت از توسعه کشاورزی ۱۰ میلیارد ریال تامین شده است.

وی تعداد بهره بردار این شهرستان در بخش کشاورزی را پنج هزارو ۴۰۰ نفر اعلام کرد.

پورالحسینی افزود: سهم آورده بهره برداران عادی در این صندوق ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال، تشکل های کشاورزی ۳۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال و بهره برداران مستقل ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال است.

وی  عنوان کرد: این صندوق با هدف حمایت و پشتوانه مالی در اقداماتی اعم از خرید کود، سم و بذر و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار تشکیل خواهد شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی گچساران گفت: سود این مبالغ در صندوق از سوی یک حساب کوتاه مدت به حساب این صندوق واریز می شود.

پورالحسینی اظهار داشت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی موجب انسجام در تصمیم گیری های اقتصادی سهامداران می شود و الگوی خدمت متفاوتی به کشاورزان و سهامداران ارائه می شود که زنجیره های تولید و خدمت از آنهاست.

وی ادامه داد: این صندوق امکانات مناسبی در توسعه فعالیت های بخش کشاورزی ،توسعه و تکمیل زنجیره تولید با به کارگیری الگوی مطلوب فراهم می سازد.

بیش از ۳۵ هزار هکتار زمین قابل کشت در مناطق مختلف گچساران وجود دارد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در همسایگی استان خوزستان قرار دارد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.