عبداله بهمنش روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: با توجه به گزارش بیماری تب برفکی در برخی واحدهای اپیدمیولوژیک کشور رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری دارد.

وی بیان کرد: انجام واکسیناسیون دام‌ها و ضد عفونی جایگاه دام در دامداری‌ها و روستاها برای جلوگیری از شیوع بیماری باید از سوی دامداران به جد پیگیری شود.

بهمنش گفت: دامداران علاوه بر رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی واحد دامداری باید از ورود افراد، وسایل نقلیه و تجهیزات متفرقه به داخل واحد دامداری جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: نیاز است برای جلوگیری از شیوع این بیماری اکیپ‌های مایه‌کوبی، کلنسین‌های دامپزشکی، ماموران تلقیح مصنوعی و همچنین کارکنان دامداری باید از لباس کار یک بار مصرف و یا لباس کار مخصوص استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی‌شود گفت: انتشار این بیماری در بین دامها خسارت‌های اقتصادی جبران ناپذیری را برای دامداران استان دارد.

بهمنش تصریح کرد: در سال جاری بیش از ۴۰ هزار راس دام سنگین و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک علیه تب برفکی در استان واکسینه شدند. وی گفت: واکسن مورد نیاز به مقدار کافی توسط مراکز بخش خصوصی دامپزشکی استان تامین و دامداران برای سرعت بخشیدن به امر واکسیناسیون می‌توانند به مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی شهرستان مراجعه و واکسن دریافت کنند.

بهمنش تصریح کرد: دامداران هرگونه تلفات را به صورت کاملاً بهداشتی دفن و موارد ابتلای بیماری را به دامپزشکی محل و یا سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

وی مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دام ها، را از جمله علایم بیماری ویروسی تب برفکی در جمعیت دامی اعلام‌کرد.

کهگیلویه و بویراحمد دارای هفت کشتارگاه دام در شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، باشت، دهدشت، لیکک و لنده است. کشتارگاه یاسوج صنعتی، دوگنبدان و دهدشت نیمه صنعتی و سی سخت، باشت، لیکک و لنده نیز سنتی است. از مجموع هفت کشتارگاه کهگیلویه و بویراحمد ۲ مورد شامل یاسوج و لیکک از سوی بخش خصوصی اداره می شوند و مابقی نیز دولتی و زیرنظر شهرداری هاست.

تعداد واحدهای دامی در کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار رأس دام سبک و سنگین است و میزان تولید گوشت قرمز نیز سالانه ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.