سید اسدالله هاشمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با آغاز فصل سرما، برودت هوا و پوشیده شدن ارتفاعات دنا و دیگر مناطق حفاظت شده این استان از برف، سبب پوشیده شدن زیستگاه این حیوانات می شود و حیات وحش منطقه برای تغذیه به سمت پایین دست حرکت می‌کنند.

وی افزود: تمهیدات لازم برای تامین علوفه مورد نیاز این حیوانات توسط نیروهای حفاظت محیط زیست استان اندیشیده شده و این نیروها برای حفظ جان وحوش به مناطق حفاظت شده در آماده باش کامل هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در انبارهای این اداره کل برای مناطق مختلف به مقدار کافی علوفه وجود دارد و درصورت نیاز علوفه دهی به حیات وحش از سوی محیط بانان انجام می گیرد.

هاشمی از هم استانی ها خواست حفاظت از حیات وحش سرما زده با محیط بانان همکاری و همیاری داشته باشند. 

وی همچنین از شهروندان خواست در صورت دیدن هرگونه حیوان وحشی آسیب دیده موضوع را به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی یا با شماره تلفن 074-۳۳۳۳۴۴۴۱-۰۷۴ اطلاع دهند. 

 مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: بیشتر مناطق در این استان بصورت ویژه و ۲۴ ساعته توسط یگان حفاظت پایش و رصد می شوند با این وجود از مردم خواهانیم در صورت پناه آوردن حیات وحش به باغ ها، مزارع و خانه های آنها با حیات وحش و پرندگان شهری مهربان باشند و با آن ها آسیبی نزنند.

برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهرستان‌های سردسیری بویراحمد و دنا از برف سفید پوش شده و سرما و بوران، کل و بزهای این مناطق را روانه پایین دست کرده و در دامنه‌های دنا پناه داده است.

این روزها حیات وحش به آغوش آدم‌ها پناه آورده و حفاظت و ضمانت جان آنها نه وظیفه یک سازمان و یک محیط بان که وظیفه همه کسانی است که دل در گرو ر نگهداری این طبیعت دارند.

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامین با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با دو هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد.

در میان این مناطق، پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دنا با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری و پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ گونه خزنده است.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.