امید جمشیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هاری یکی از خطرناک ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که عامل آن ویروس بوده و به طور معمول با گازگرفتگی از حیوان مبتلا به حیوان دیگر و یا انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: دامپزشکی استان به صورت رایگان در طول سال نسبت به واکسیناسیون علیه بیماری هاری اقدام می کند و امسال تعداد ۴ هزار و ۲۵۹  قلاده سگ اهلی صاحب دار علیه بیماری هاری واکسینه شده اند که نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد افزایش داشته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تمام حیوانات خونگرم پستاندار وحشی و اهلی اعم از گوشتخوار، علفخوار و جوندگان به این بیماری حساس هستند و اصلی ترین راه سرایت بیماری از طریق گزش (گاز گرفتن) به وسیله حیوانات است.

وی ابراز داشت: مهم ترین نشانه های بارز بیماری هاری در حیوانان ترس از آب و نور، ریزش بزاق، حالت های تهاجمی در حیوان و انجام حرکات نامتعارف هستند.

جمشیدی عنوان کرد: تنها روش پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون بوده و به منظور کنترل و مبارزه با این بیماری همه ساله با توجه به دستورالعمل اجرایی مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور سگ‌های صاحبدار واکسیناسیون و قلاده‌گذاری قرار می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.