مهدی جلوخانی روز سه شنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام با تلاش همکاران بخش بهداشت و مدیریت بیماری‌های انجام شد.
وی اضافه کرد: هاری بیماری ویروسی کشنده و مشترک بین انسان و دام است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر کرده و میزان کشندگی آن بالاست.
جلوخانی همچنین گفت: این بیماری در گوشت خواران اهلی و وحشی و انسان مشاهده شده و بیشتر از طریق گزش با بزاق آلوده ایجاد می‌شود.
این مسئول در مورد علایم بالینی این بیماری نیز گفت: در حیوان هار علائمی از قبیل ترشح شدید بزاق، عدم توانایی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام و ناله کشیدن دیده می شود و در نهایت فلجی و مرگ حتمی حیوان را به دنبال دارد.
جلوخانی، واکسیناسیون سگ‌ها در روستاها را موثرترین اقدام در جهت کنترل و پیشگیری این بیماری برشمرد و تشریح کرد: اداره دامپزشکی قزوین نسبت به واکسیناسیون سگ‌ها در روستاهای این شهرستان اقدام کرده است.
این مسئول از دامداران خواست ضمن همکاری با تیم های دامپزشکی، در راستای کنترل این بیماری با حصار کشی مناسب خانه و دامداری از تماس سگ‌های نگهبان با سگ‌های ولگرد جلوگیری به عمل آورند.
رئیس اداره دامپزشکی قزوین یادآور شد: شهروندان باید در صورت برخورد با موارد مشکوک مراتب را سریعاً به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع داده و یا با شماره گویای 1512 و سامانه پیامکی 50001512 تماس حاصل فرمایند.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.