سامان گرجی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح ها با هدف اصلاح و توسعه جنگل ها و مراتع، جلوگیری از فرسایش  خاک و پیشگیری از هدر رفت روان آب ها و افزایش نفوذ آب در زمین در سطح جنگل‌ها و مراتع باشت اجرا می شود.

وی بیان کرد: در این طرح ها ۱۳۰ هکتار جنگل‌کاری با بذرگونه های جنگلی مانند بلوط بادام بنه و ارژن در حوزه آبخیز روباشتی در منطقه شاه بهرام  و کپه کاری با بذرهای مرتعی مانند آنغوزه ،باریجه،یونجه و بادام در بیش از ۴۰۰ هکتار در حوزه آبخیز روباشتی و آبدهگاه اجرا خواهد شد. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت ادامه داد: تا پایان سال جاری عملیات بیولوژیکی در بیش از ۵۰۰ هکتار دیگر از جنگل ها و مراتع شهرستان اجرایی می شود.

گرجی تصریح کرد:عملیات اجرایی احیای جنگل و مراتع باشت با حدود سه میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی است.

وی همچنین از در حال اجرا بودن سه طرح عملیات مکانیکی آبخیزداری در شهرستان باشت خبر داد.
گرجی عنوان کرد:پروژه سنگی و ملاتی آبخیزداری در حوزه بوستان و منطقه شلالدون  با حجم یک هزار و ۶۰۰ مترمکعب با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۲۰ میلیون ریال از مهمترین این طرح هاست که  هم اکنون ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
گرجی گفت:پروژه سنگی و ملاتی آبخیزداری  در حوزه آبدهگاه و منطقه کزنگان یکی دیگر از این طرحهاست که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: این طرح مهم آبخیزداری با حجم یکهزار و۹۶۰ متر مکعب و با پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار  اجرا می شود. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت احداث سد خاکی با سرریز سنگی و ملاتی در حوزه آبدهگاه را دیگر طرح آبخیزداری باشت عنوان کرد و افزود: این طرح نیز با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال اعتبار و پیشرفت فیزیکی ۹۰درصد از دیگر پروژه های آبخیزداری باشت در دست اجراست.

وی هدف از اجرای طرح های آبخیزداریجلوگیری از هدر رفت منابع آب و خاک، کنترل و هدایت سیلاب و همچنین نفوذ آب در زیرزمین عنوان کرد.
سطح مراتع و جنگل های این شهرستان ۱۰۵ هزار هکتار است که از این میزان ۷۸ هزار هکتار جنگل است.
کارده، بن سرخ، بلوط، زالزالک و بادام وحشی از مهم ترین گونه های پوشش گیاهی و جنگلی باشت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.