جمشید عبدی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همزمان با مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به رودخانه های استان گشت های کنترل حریم رودخانه ها افزایش یافته است.

وی افزود: این پرندگان بیشتر متعلق به یکی از گروه های اگرت ها،حواصیل ها،اردک ها، باکلان ها وکشیم ها هستند که با توجه به شرایط توپوگرافی، اقلیمی، پوشش گیاهی مختلف و وجود زیستگاه های مناسب به استان مهاجرت می کنند.

عبدی پور بیان کرد: رودخانه های بشار، مارون،زهره، تنگ سرخ، کبکیان، خرسان، شاه بهرام و سدهای مارون، کوثر و شاه قاسم و تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله میزبان این پرندگان به شمار می روند.

وی عنوان کرد: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان، اقدام به گشت و پایش مستمر منابع آبی برای جلوگیری از شکار غیر مجاز و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری های خاص از قبیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تمامی زیستگاه های استقرار پرندگان مهاجر را انجام می دهند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

اختلاف دمای گرمترین و سردترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد به ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد در فصول مختلف می رسد .

پرندگان مهاجر آسیایی از گونه‌های انواع لک‌لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان هستند.

به گفته این کارشناسان ،۷۰ درصد از گونه‌های آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را آبزی و سایر پرندگان را کنار آبزی تشکیل می‌دهد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.