به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی مستعد برای کشت محصولات کشاورزی از جمله انواع میوه و گیاهان دارویی است اما آن گونه که باید بهره وری لازم از این استعداد صورت نگرفته است.

 فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در کهگیلویه و بویراحمد سبب می شود که بخش زیادی از تولیدات کشاورزی این استان به صورت خام فروشی و یا با قیمت نازل توسط دلالان و واسطه‌ها خریداری و به استان‌های همجوار انتقال یابد.

یکی از مطالبات مردم و کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد توزیع و مصرف محصولات زراعی و باغی تولیدی  در استان است.

سیب، مرکبات شامل لیموترش، نارنگی و پرتقال و انگور، زیتون از مهمترین محصولات باغی تولید شده استان است که سالیانه به ۸۰۰ هزار تن می رسد. 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد مهر ماه امسال به ساخت میدان میوه و تره بار در مرکز استان تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود محصولات باغی در این استان باید زمینه ایجاد میدان میوه و تره بار در شهر یاسوج به طور ویژه در دستور کار متولیان قرار گیرد.

حسین کلانتری از شهردار شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد خواست نسبت به راه اندازی این مکان اقدام کند و مکانی در خور مردم ایجاد کند.

وی ابرزا داشت: ایجاد این میدان از خواسته های به حق مردم استان است که راه اندازی آن می تواند نقش مهمی در توزیع میوه های با کیفیت و با قیمت مناسب داشته باشد.

کلانتری بیان کرد: مکان مناسبی در ورودی شهر برای ایجاد امر مهم در نظر گرفته شده که باید شهرداری یاسوج این مکان را ساماندهی، پاکسازی و آماده بهره برداری کند.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: میدان میوه و تره بار به مدت ۶ ماه در اختیار میوه فروشان مرکز این شهر قرار می گیرد در صورتی که رضایت مندی تولید کنندگان، میوه فروشندگان و مردم را به همراه داشت میدان میوه و تره بار در همین جا مستقر می شود در غیر این صورت به مکان دیگری انتقال داده می شود.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شبه بازارهای عرضه میوه در یاسوج بدون هرگونه نظارت در حال افزایش است و به طور واضح در ورودی و خروجی شهر یاسوج قابل مشاهده هستند.

غلام محمد زارعی افزود: نبود میدان میوه و تره بار یکی از عامل های اصلی بی نظمی و افزایش قیمت ها در سطح شهر یاسوج بوده که برخی از ساکنان این شهر برای دسترسی به میوه با قیمت نازل تر به حاشیه شهر رفته و میوه مورد نیاز خود را از آنجا تهیه می کنند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی در کنار بحران اقتصادی، بیکاری نیز یکی از دغدغه های اصلی دولتمردان است که بیکاری و نبود شغل سبب شده افراد زیادی در این شهرستان به دست فروشی و میوه فروشی روی بیاورند این درحالی است که در بودجه سال ۹۹ مجلس و دولت عمده درآمدها را برای تولید و اشتغال متمرکز کرده است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نگاه مثبتی در مجلس شورای اسلامی برای تعریف بازار وجود دارد و همه شاهدیم در بحرانی ترین شرایط اصالت و اساس بازار تغییری نکرده است.

وی تاکید کرد کرد: آمار ارائه شده از فراوانی بازار یاسوج و اینکه افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از این حوزه ارتزاق می کنند حکم می کند که در آمایش های سرزمینی و برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرند.

شهردار یاسوج نیز در خصوص میدان میوه و تره‌بار شهر یاسوج، گفت: ماه گذشته استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه تیم اقتصادی استان از محل میدان میوه و تره‌بار این شهر بازدید و بر راه‌اندازی هر چه سریعتر این مکان تأکید کرد.

نستهن مقدم تصریح کرد: تلاش مجموعه شهرداری یاسوج راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این مکان است که علاوه بر محل کنونی در شهرک ولایت در بلوار قرنی شهر یاسوج نیز مکان دیگری مشخص و زیرساخت‌ها فراهم شده است.

وی ابراز داشت: فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای این مکان صورت گرفته تا با راه‌اندازی این میدان دیگر شاهد دلالی‌ها و گرانی قیمت میوه در مرکز استان نباشیم.

از سال ۱۳۹۲ تاکنون در یک دوره پنج ساله سه هزار و ۷۰۰ هکتار باغ در این استان ایجاد شده است. مساحت باغ‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۳ هزار و ۴۰۲ هکتار است. 
 استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۸۰۰ هزار تن محصول در آن کشت می‌شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.