محمدرضا کایدونی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای طرح تعادل بخشی تاکنون ۲۹۳ حلقه چاه آب غیرمجاز کشاورزی و صنعتی در این استان مسدود شده است.

وی با بیان اینکه پلمپ چاه‌های آب غیرمجاز با هدف کاهش افت سفره‌های زیرزمینی انجام می‌شود، گفت: بیش از یکهزار ۹۲ حلقه چاه غیرمجاز آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

کایدونی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که سالانه ۵۹ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب از چاه‌های غیرمجاز در این استان برداشت می شود.

وی ابراز کرد: دشت باشت، امامزاده جعفر، لیشتر، کلاچو، دهدشت، دشتروم و یاسوج از جمله دشت های مهم کهگیلویه و بویراحمد است.

کایدونی  پلمپ چاه های غیرمجاز کشاورزی در سال جاری را مهمترین برنامه های در دست اجرا اعلام کرد.

وی تعداد چاه های مجاز این استان را سه هزار و ۴۱۰ حلقه اعلام کرد و گفت: هم اکنون طرح احیا و تعادل بخشی بر روی آنها در حال انجام است.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم آب های مهار شده و استحصالی استان یک میلیون و ۷۰ متر مکعب می باشد که از این میزان ۷۰۰ هزار متر مکعب آن آب های سطحی و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب های زیرزمینی است.

کایدونی اظهار داشت: ۴۳۰  دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه های آب استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نصب شده است.

کایدونی افزود: اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در سال ۱۳۷۸ در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت بر فرایند مصرف آب چاه های کشاورزی و صیانت از منابع آب های زیرزمینی آغاز شد.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از ۱۰ درصد از روان آب های کشور معادل ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است.

سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها ۱۳ درصد آن در این استان مصرف می شود.

براساس برآوردهای سازمان جهاد کشاورزی ، ۲ میلیارد مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلند مدت مورد نیاز است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.