به گزارش ایرنا، این پل باستانی زیبا در بردارنده روح زندگی و سبک معماری نیاکان ایرانی است.

پل بریم در دوران پیش از اسلام در مسیر جاده ارتباطی استان های خوزستان به فارس و روی رودخانه شیو احداث شده و تا دوره اسلامی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بخش های به جا مانده از این میراث تاریخی شامل ۱۳ دهانه طاق چشمه و پایه ستون‌های بزرگ است.

پل بریم به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته ساخته شده و در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بوده است.

 به دلیل قرار داشتن تفرجگاه چشمه انجیری در کناره‌ این پل جذابیت های آن برای گردشگران بیشتر شده است.

این پل تاریخی در فصل های مختلف سال با وجود گرمای شدید منطقه پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور است.

پل تاریخی بریم باشت در پنجم آذر سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۴۰۰در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شرق شهر باشت، در محدوده روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

کاظم کره باستان شناس و مرمت گرآثارباستانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس مطالعات باستان شناسی پایه‌های این پل مربوط به روزگارساسانیان و احتمالا هخامنشیان است و در دوره سلجوقیان طاق‌های آجری بکار رفته درپل مشاهده می‌شود.

وی توضیح داد:در دوران صفوی با توجه به رشد و گسترش شهر نشینی پل بریممرمت شد.

یک گردشگر مازندرانی حاضر در منطقه گردشگری پل بریم می گوید: این سازه تاریخی جلوه ای از شکوه تمدن ایرانی در دوران باستان است.

آرمین محمدی با اشاره به اینکه بسیاری از سازه های کهن تاریخی به دلیل پدیده های طبیعی نظیر باد،باران و گرما تخریب شده گفت: صلابت این اثر زیبای تاریخی و طبیعت زیبای اطراف آن هر انسانی را جذب خود می کند.

وی افزود: وجود طبیعت زیبا و نزدیکی به جاده ترانزیتی از ظرفیت هایی است که می تواند پل بریم را به یکی از مناطق گردشگری جنوب کشور تبدیل کند. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: تاکنون ۶ مرحله  عملیات اجرایی مرمت بنای تاریخی پل بریم در شهرستان باشت در جنوب این استان انجام شده است.

صادق ماندنی زاده افزود: ایجاد دیوار حائل این اثر با هدف پیشگیری از تخریب با سیلاب رودخانه، مرمت  دهانه های پل و سنگفرش از بخش های مهم انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای انجام هر مرحله مرمت پل بریم ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده تصریح کرد: آخرین مرحله مرمت پل بریم از بناهای به‌جا مانده دوره ساسانی تابستان امسال انجام شد.

ماندنی زاده عنوان کرد: برای انجام مرمت مرحله هفتم این بنای تاریخی  یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون اعتبار تخصیص یافته است.

پل بریم یکی از ۱۰ پل تاریخی موجود در کهگیلویه و بویراحمد بوده و جلوه ای با شکوه از زیبایی های طبیعی و تاریخی در این شهرستان است.

صادق ماندنی راده افزود: باوجود گذشتن قرن ها از احداث این سازه ارزشمند اما به دلیل توجه و مرمت مستمر همچنان شکوه آن پابرجاست.

وی عنوان کرد:با هدف رفاه حال گردشگران یک مجتمع گردشگری در نزدیکی پل بریم با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است.

وی بیان کرد: این طرح که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۶ شروع شده است هم اکنون ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سه ماه آینده بهره برداری خواهد شد.

ماندنی زاده تصریح کرد: مجتمع گردشگری نزدیک پل بریم شامل رستوران، آلاچیق، سکوبندی و سایر زیرساخت های رفاهی مورد نیاز گردشگران است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت عنوان کرد: برای احداث این طرح گردشگری ۲۷ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به سرمایه گذار پرداخت شده است.

۶۰ اثر تاریخی در شهرستان باشت تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پل تاریخی پریم، دوگور دوپا، چهار صفه خان احمد و اشکفت شاه از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان است.

شهرستان باشت با وسعت بیش از یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۱۵ روستا، یک شهر، ۲ بخش و ۲۲ هزار نفر جمعیت است.

باشت در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.