به گزارش ایرنا، نسه کوه با جمعیتی افزون بر ۳۰۰ نفر جمعیت از توابع بخش لوداب شهرستان بویراحمد است که بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اثر بارش های سیل آسا فروردین سال جاری بالای ۹۰درصد خانه ها و واحدهای مسکونی آن تخریب و یا دچار خسارت شدید و ترک خوردگی شده اند.

مدیر کل بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت که عزم و برنامه مسئولان و مدیریت اجرایی استان و همچنین ستاد بحران برای ساخت دوباره این روستا است.

وحید محمدی تبار تصریح کرد: طی بازدیدی که هفته جاری به همراه برخی مسئولان و دستگاه های عضو ستاد بحران از این روستا انجام شد قرار است که ۱۰۰درصد واحدهای مسکونی این روستا اعم از تخریبی و یا ترک خوردگی و حتی منازلی که دچار کمترین خسارت شده مشمول اعطای تسهیلات شوند.

وی ادامه داد: تمامی مطالعات و نقشه برداری های لازم برای ساخت و بازسازی منازل مسکونی روستایی در این منطقه از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف یک سال گذشته و به صورت رایگان انجام شده است.

محمدی تبار یادآور شد: بخش های لوداب و مارگون بویراحمد از جمله مناطقی هستند که در سیل امسال دچار خسارات شدید در بخش های مختلف بویژه در حوزه امور زیربنایی و عمرانی شده اند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: برای ساخت هر واحد مسکونی روستایی در این منطقه مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال وام قرض الحسنه با سود کمتر از چهار درصد اعطا می شود.

اصالت زاده تصریح کرد: همچنین مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض برای هر واحد مسکونی نیز از سوی بنیاد مسکن انقلاب پیش بینی شده است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه ضامن این تسهیلات نیز به صورت زنجیره ای است، گفت: بر اساس قانون برخی چک برگشتی، بدهی به بانک و یا شاخص سن بالا در پرداخت این نوع وام ها ملاک نیست و بانک ها ملزم به پرداخت هستند.

وی یادآور شد: همچنین بیش از هشت تن سیمان رایگان برای بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی روستای نسه کوه از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان پیش بینی شده است.

خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی سیل به روستاها

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: سیل فروردین امسال افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی در بخش های مختلف آب، راه، جاده، مخابرات و سایر امور زیربنایی در روستاهای این استان خسارت وارد کرد.

حسین جنتی تصریح کرد: با توجه به بررسی های انجام شده از سوی اکیپ های ارزیاب کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیل همچنین حدود ۵۰۰ واحد مسکونی مناطق سیل زده اعم از شهری و روستایی را تخریب کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد گفت: سیل همچنین به ۷۰۰ واحد مسکونی در سطح روستاها و شهرهای استان خسارت وارد کرده و نیازمند تعمیر و بازسازی هستند.

بارش های سیل آسا در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب خسارات های فراوانی به حوزه زیرساخت ها، امور زیربنایی ، راه ها، منازل مسکونی ، کشاورزی و سایر بخش های عمرانی، و اقتصادی این استان شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۵۰ پرونده در زمینه بازسازی مسکن روستایی به بانک های عامل معرفی شده و در بخش تعمیرات نیز ۷۰۰ پرونده تشکیل شده که ۴۳۵ مورد آن مورد تایید قرار گرفته است.

بر اساس برآوردها ، میزان خسارات ناشی از وقوع سیل فروردین امسال در کهگیلویه و بویراحمد در بخش های مختلف رقمی افزون بر ۱۳ هزار میلیارد ریال است.

این میزان خسارت در بخش های مختلف زیرساختی، خدمات، شیلات، مسکن، حمل و نقل، جاده های اصلی و مواصلاتی، دام و طیور، کشاورزی و آب گرفتگی منازل برآورد شده است.

۳۰۱۶/۶۱۱۰


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.