به گزارش ایرنا، ارادتمندان اباعبدالله حسین (ع) در این شهرستان ها همنوا با بازماندگان حادثه کربلا و همگام با دیگر آزادی خواهان جهان در سوگ شهادت مظلومانه شهدای کربلا اشک ماتم و عزا ریختند.
شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شام غریبان با روشن کردن شمع یاد و خاطره جانباختگان عاشورا و تاسوعای سال ۶۱ هجری قمری را گرامی داشتند و در مظلومیت اسرای دشت نینوا بر سر و سینه زدند.
مرثیه سرایی با گویش ها و زبان های لری، ترکی، عربی، آبادانی، بهبهانی و اصفهانی، روضه خوانی، بازگویی حوادث عاشورای سال ۶۱ هجری قمری و قرائت زیارت عاشورا از دیگر برنامه های اجرا شده در شام غریبان شهدای دشت نینوا در گچساران و باشت است.
به صدا در آوردن نوای طبل ها، ذکر نوحه ها و اشعار آئینی در مصیبت های وارده به زنان و کودکان اسیر واقعه عاشورا در شام غریبان حال و هوای بسیار حزن انگیر و غمباری به این آئین ها داده است.

شهرستان های گچساران و باشت با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از ۲۰۰ هیات عزاداری در ماه محرم است. 

شام غریبان آغاز اسارت بازماندگان کاروان کربلاست.شبی که از پس آن رسالت بانوی رنج کشیده نینوا و امام سجاد (ع) بیش از پیش نمایان شد.شام غریبان،شبی است که خیمه‌ها عاشورائیان به آتش کشیده شد و هیچ پناهی برای اهل حرم باقی نماند.

پس از شهادت امام حسین علیه السلام، روی لشکر اشقیا به خیمه ها باز شد و هرآنچه بود و نبود را از خیمه‌ها به غارت بردند و به جان زنان و کودکان نیز رحم نکردند.

برای زنان و کودکانی که چند روز تشنگی را تاب آوردند و شهادت همسر، برادر و پسر دیدند، اسارت بار سنگینی بود که باید تا کوفه آن را تحمل می کردند.

کاروان اسرا به پرچمداری حضرت زینب کبری (س) از کربلا به سمت کوفه به حرکت درآمد و پس از آن به سمت شام مسیر خود را ادامه دادند.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.