رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد از مردم این استان بویژه شهرستان های بویراحمد و دنا خواست منتظر شنیدن سوت قطار اقلید - یاسوج به این زودی ها نباشند.

حسن نوروزی  در نشست رسانه ای در پاسخ سوال ایلنا از یاسوج که براساس اعتبارات تخصیص یافته به پروژه ملی راه آهن اقلید - یاسوج، آیا می‌توان به شنیدن صدای سوت این قطار در آینده نزدیک امیدوار بود؟ اظهارداشت: اعتباراتی که به این پروژه تزریق می شود بسیار ناکافی است بنابراین منتظر شنیدن سوت قطار اقلید - یاسوج به این زودی ها نباشید.

وی گفت: سالانه حدود 15 تا 20 میلیارد تومان به این پروژه ملی تزریق می شود و این درحالی بوده که برآورد اولیه سال‌جاری برای اتمام آن بیش از یکهزارمیلیارد تومان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد، راهکار برون رفت این پروژه از وضعیت کنونی را مشارکت بخش خصوصی خارجی و تامین اعتبار از طریق فاینانس عنوان کرد.

نوروزی البته گفت:  پیداکردن فاینانس خارجی هم در شرایط کنونی برای این پروژه کار سختی است.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا که گفته می‌شود اعتبارات ویژه و کلانی به مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد برای تخصیص دادن به پروژه های عمرانی داده شده، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ اظهار داشت: در سال 93 اعتباری از طریق ماده 180 به مجمع داده شد اما از آن سال به بعد هیچ اعتباری به مجمع واگذار نشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ بودجه ای در اختیار مجمع نمایندگان استان نیست.

به گزارش ایلنا، اوایل تیر ماه سال ۹۵ بود که کلنگ‌زنی پروژه راه‌آهن «اقلید- یاسوج» با هدف رونق اقتصادی و گردشگری با حضور تعدادی از مسئولان کشوری و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس به طول ۱۴۵ کیلومتر به زمین زده شد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها این پروژه دارای هفت ایستگاه و ۱۱ دستگاه تونل به طول ۲۰ کیلومتر، ۱۰ دهانه پل در قالب سه کیلومتر است، به صورتی که پیش‌بینی می‌شود در افق ۲۰۱۵ راه‌آهن «اقلید- یاسوج» توان جابه‌جایی ۴ میلیون تن‌بار و ۴۰۰ هزار مسافر را داشته باشد.

به گفته کارشناسان با بهره‌برداری از راه آهن «اقلید- یاسوج» و متصل کردن این خط به راه‌آهن «شیراز – خوزستان» استان کهگیلویه و بویراحمد از بن‌بست خط‌ آهن شبکه ارتباطی خارج می‌شود. از طرفی این پروژه مهم و اساسی می‌تواند نقش به‌سزایی در توسعه و رشد وضعیت اقتصادی و گردشگری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد.

منتظر تکمیل و افتتاح نباشید

با وجود این‌که قرار بود تا راه‌آهن «اقلید- یاسوج» در مدت دو سال ساخته و آماده بهره‌برداری شود، اما حالا که ۱۵ درصد این پروژه ساخته و تکمیل شده است برخی از مسئولان آب پاکی را روی دست مردم ریخته و اعلام می‌کنند که منتظر نباشند.

 عزیز فیلی،معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز  با تأیید این موضوع می‌گوید: « با وجود برخی از مشکلات و رهاشدن پروژه ملی راه‌آهن «اقلید- یاسوج» به حال خود بعید است که تا ۱۰ سال آینده به بهره‌برداری برسد.»

این اظهارات در حالی است که اعتبار اولیه این پروژه ملی یک هزار میلیارد تومان است که هم اکنون سالی ۱۵ یا ۲۰ میلیارد تومان به آن اختصاص می‌یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.