به گزارش ایرنا، حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی از سال 92 و با فرمان مقام معظم رهبری آغاز شد اما کندی پیشرفت پروژه های اقتصاد مقاومتی دولت را بر آن داشت که ستاد اقتصاد مقاومتی را در کشور به فرماندهی معاون اول رئیس جمهور تشکیل دهد.
در ابتدای فعالیت این ستاد ،مصوب شد که استان ها پروژه های حیاتی و یا پروژه های با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد را در قالب اقتصاد مقاومتی پیگیری کنند تا این پروژه ها هرچه سریع تر مورد بهره برداری قرار گیرد و کام مردم شیرین شده و کشور نیز به سمت خودکفایی و خود اتکایی پیش برود.
اما در سال 97 دستور کار این ستاد اندکی تغییر کرد.27 پروژه به عنوان اقتصاد مقاومتی در سطح ملی تعیین و قرار شد برش استانی این پروژه ها از سوی وزارتخانه ها به دستگاه ها اعلام شود.
دستگاه ها نیز موظف شدند سهمشان را در تحقق برش ملی و وزارتخانه خود به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام کنند.
اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد در نشست اقتصاد مقاومتی گفت: هیچ دستگاهی برش استانی خود را تاکنون اعلام نکرده است.
حسن نوروزی افزود: بر اساس بازدیدهای نظارتی و ارزیابی انجام شده، از 26 پروژه اقتصاد مقاومتی استان، 11 پروژه کاملا غیر فعال و 4 پروژه نیز نیمه تعطیل است.
وی ادامه داد: از میان یک هزار و900 پروژه نیمه تمام استان 34 پروژه به عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شده که 26 پروژه قابل ارزیابی و نظارت است.
موضوعی که مورد اعتراض استاندار کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت.
علی احمد احمدی بخشی از کوتاهی دستگاه ها در ارائه برش استانی اقتصاد مقاومتی را متوجه سازمان مدیریت و برنامه دانست که پیگیری نکرده و منتظر دستگاه ها مانده است.
استاندار گریزی به پروژه های سال 96 هم زد و گفت: باید پروژه های اقتصاد مقاومتی سال 96 با دقت غربال می شد و تا زمانی که تکلیف برش استانی پروژه های سال 97 مشخص شود روی آنها تمرکز کرد این در حالی است که سازمان مدیریت به این وظیفه خود نیز عمل نکرده است.
احمدی تاکید کرد: وظیفه سازمان مدیریت پیگیری است و نباید توپ را در زمین دستگاه ها بیندازد .
استاندار با اشاره به دستان خالی از عملکرد مدیران در نشست اقتصاد مقاومتی گفت: به رغم اهمیت پروژه های اقتصاد مقاومتی، برخی مدیران حتی آیین نامه ها را نخوانده اند.
کمبود نقدینگی از جمله مشکلات سد راه پیشرفت پروژه ها بود که استاندار تاکید با تاکید بر حل این مشکلات ، یادآوری کرد دستگاه ها باید پروژه ها را با شرط دریافت اسناد خزانه به پیمانکاران واگذار کنند و رها کردن کار در میانه راه به بهانه نبود نقدینگی ظلم به استان است.
احمدی یادآوری کرد برخی پیمانکاران به بهانه نوسانات ارز کار را رها کرده اند در حالی که مصالح مورد استفاده آنها صد در صد داخلی است و نرخ ارز تاثیری روی آن نداشته و باید دستگاه ها اگر پیمانکاری در حال بهانه تراشی است به سرعت آن را کنار بگذارند.
وی تاکید کرد برخی پیمانکاران نیز میلیاردها تومان اعتبار دریافت کرده اند با این حال کار انجام نشده و یا به موقع کار را انجام نداده اند و حال به گرانی مصالح ساختمانی رسیده اند و کار همینطور روی زمین مانده است.
احمدی بیان کرد: با این شرایط سخت مالی پول و اعتبار به پیمانکار و پروژه‌ها اختصاص می‌دهیم اما پیمانکاران افزایش ارز را بهانه می‌کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به پروژه آبرسانی به دهدشت غربی اشاره کرد و گفت: پروژه دهدشت غربی 4،5 استاندار استان را پیر کرد، پیشرفت فیزیکی این پروژه قابل قبول نیست که شرکت آب منطقه‌ای اقدامات لازم برای پیشرفت طرح را باید مهیا کند.
وی با اشاره به پروژه 30 هکتاری گلخانه ای ماهور باشت گفت: این پروژه جز مصوبات سفر رئیس جمهور بوده که قرار بود پس از فراهم شدن زیرساختها به بخش خصوصی واگذار شود که این اتفاق نیفتاده است.
احمدی تاکید کرد همین پروژه می تواند برای ده ها فارغ التحصیل کشاورزی اشتغال ایجاد کند در حالی که این سرمایه گذاری عظیم به رغم داشتن آب و زیرساخت ها به حال خود رها شده است و مدیران دست روی دست گذاشته اند که سرمایه گذار برای آن پیدا شود.
بدهی پیمانکاران استان به سیستم بانکی 200میلیارد ریال است که 135 میلیارد ریال از این مبلغ تهاتر شده است.
پروژه تکمیل ایستگاه پمپاژ آب اراضی سمرون و احمد غریب شهرستان دنا از جمله پروژه‌های تعطیل اقتصاد مقاومتی استان است که دی ماه امسال در حضور معاون اقتصادی وزارت کشور پیشرفت فیزکی طرح بیش از 60 درصد اعلام شده بود و در این نشست حرف از 40 درصد در خوشبینانه ترین حالت بود.
پروژه تکمیل سد خاکی ایلی‌آباد از دیگر پروژه‌های تعطیل اقتصاد مقاومتی استان است که این پروژه به علت افزایش قیمت مصالح و تامین منابع مالی به صورت اسناد خزانه توسط پیمانکار تعطیل شده است.
هفت مورد از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان مربوط به راه و شهرسازی است که از این تعداد چهار پروژه شامل ورودی لیکک، جاده و پل سوم بشار، احداث پل تنگاری و پروژه راه دهدشت-چرام تعطیل است.
پل چهارم بشار نیز جز همین پروژه هاست که ساخت پل به عهده دولت و ایجاد جاده دسترسی آن به به شهرداری واگذار شده است که شهرداری به دلیل حضور معارضان محلی تاکنون فعالیت خود را آغاز نکرده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.