به گزارش ایرنا، کارشناسان منابع طبیعی می گویند: به دلیل کارکردهای مختلف جنگل ها نمی توان قیمتی برای هر هکتار از آن تعیین کرد اما می توان گفت از بین رفتن جنگل ها چه آسیب هایی به زندگی موجودات زنده وارد می کند.

 این کارشناسان معتقدند که کاهش آلودگی هوا،جذب گازهای سمی و آلاینده ،تولید اکسیژن، کاهش حوادث و بلایای طبیعی به ویژه سیل، افزایش میزان بارش،پیشگیری از خشکسالی و تقویت بسترهای توسعه اقتصادی از کارکردهای جنگل هاست که مشارکت مسئولان و مردم را برای حفظ این عرصه های طبیعی ضروری کرده است.

پیشگیری از قطع درختان جنگلی، حفاظت مداوم از جنگل‌ها و پوشش گیاهی با صرف اعتبارات کلان، برنامه سازی های رسانه‌ای برای فرهنگ سازی در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست و راه اندازی سایت‌های جنگل دست کاشت در کنار مبارزه با آفت‌های جنگلی از برنامه‌های دولت‌ها برای حراست از پوشش گیاهی است که به اذعان مسئولان حفظ جنگل ها بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست.

 در این میان کهگیلویه و بویراحمد با هفت منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار ممنوع یکی از عرصه‌های مهم جنگل های رشته کوه های زاگرس را در اختیار دارد.

این استان با ۲۴۰ گونه پستانداران، بیش از ۲۰۰ گونه پرندگان ، ۳۹ گونه خزندگان، ۹ گونه ماهیان و سه گونه دوزیستان از زیستگاه های مهم حیات وحش نیز محسوب می شود.
پوشش متنوع گیاهی از جمله ویژگی های طبیعت کهگیلویه و بویراحمد است و افزون بر ۲ هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است. 

پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد شامل بلوط بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.

 گونه‌های جانوری این مناطق نیز شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است. 

مناطق حفاظت شده پس از آتش سوزی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: پس از وقوع یک آتش سوزی خسارت های جنگل ها در سه حوزه سلامت انسان، آسیب های حیات وحش و منابع آب و خاک قابل بررسی است.

جمشید عبدی پور معتقد  است: به دلیل تولید گازهای سمی آتش سوزی جنگل ها می تواند باعث خسارت هایی به سلامت انسان  ها به ویژه اهالی نزدیک جنگل ها وارد کند.

وی اظهار داشت:مهاجرت گونه های حیات وحش غم انگیزترین اتفاق پس از وقوع آتش سوزی هاست.

عبدی پور افزود: قدر مسلم هر گاه زیستگاه  از بین رفت حیات وحش برای یافتن  سرپناه ناچار به مهاجرت است.

او توضیح داد: پس از مهاجرت گونه های حیات وحش منطقه حفاظت شده مقصد برای حفظ حریم قلمروی خود با جانواران مهاجر درگیر می شود و این امر ممکن است به قیمت جان مهاجران تمام شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: رقابت برای یافتن غذا مشکل دیگری است که حیات وحش مهاجر از آن آسیب می بیند.

عبدی پور تصریح کرد: از بین رفتن جوجه ها،تخم های موجود در لانه و حیوانات مصدوم یا کند حرکت از دیگر آسیب هایی است که پس از آتش سوزی به حیات وحش وارد می شود.

او می گوید: کل و بز و پرندگانی مانند کبک مهمترین گونه های حیات وحش از نقطه نظر جمعیت و خرس قهوه ای شاخص گونه جانوری مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد است.

او اضافه کرد: انقراض برخی گونه های کمیاب، تبدیل جنگل ها انبوه به نیمه انبوه یا تنک از پیامدهای آتش سوزی بر پوشش گیاهی این مناطق است.

وی با اشاره به اهمیت جنگل ها در صنعت گردشگری،کاهش آلودگی هوا و کم شدن میزان خسارت های سیل گفت: شهروندان قدر گنجینه های جنگل ها و مراتع را بدانند و با بی احتیاطی سبب از بین رفتن این عرصه ها نشوند.

نقش مردم در پیشگیری از آتش سوزی

عبدی پور ادامه داد: شهروندان می توانند با انجام اقداماتی در کاهش خسارت به جنگل ها سهیم باشند.

وی عنوان کرد: طبیعت دوستان با مشاهده کوچک‌ترین دود یا آتش در جنگل اقدام به اطفای حریق یا دست کم به نزدیکترین واحد منابع طبیعی، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها، بخشداری، دهیاران، پلیس ۱۱۰ و تلفن رایگان ۱۵۰۴( امداد جنگل و مرتع) و دیگر نهادهای دولتی اطلاع دهند.

عبدی پور گفت:خودداری از انداختن کبریت نیم سوخته یا ته سیگار از دیگر راهکارهای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع است.

وی افزود: گردشگران در صورت روشن کردن آتش در طبیعت پیش از ترک جنگل از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.

عبدی پور ایجاد آتش بر و نصب تابلوهای راهنما در مناطق مستعد از راهکارهایی است که می تواند به کاهش میزان آتش سوزی در جنگل ها کمک کند.

وسعت آتش سوزی های امسال

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های موجود در مناطق حفاظت شده این استان در آتش سوخت.

 محسن جعفری‌نژاد اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ فقره آتش سوزی در مناطق حفاظت شده این استان رخ داده است.

وی تصریح کرد: مناطق حفاظت شده دیل،  خامی و کوه سرخ امسال از آتش سوزی خسارت دیده اند.

سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هم می گوید: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر امسال ۵۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع استان در آتش سوخت.

دلایل آتش سوزی

مصطفی خلفی افزود:عوامل انسانی و طبیعی از جمله دلایل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد هستند.

وی بیان کرد:در صورتی که متخلفان آتش سوزی در جنگل و ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شوند برای اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی می شوند.

کهگیلویه و بویراحمد افزون بر یک میلیون ۴۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.