معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم موارد «کودک‌همسری» را به ما اطلاع دهند تا طبق قانون اقدام و برخورد لازم صورت گیرد.

به گزارش ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد عیسی حسنی در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران با اشاره به انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی، افزود: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری از حدود هشت ماه پیش فعالیت خود را در این حوزه شروع کرده و در این زمینه به گزارشاتی که از طریق سامانه سجام به دست ما می‌رسد رسیدگی می‌کنیم .

وی از ورود معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به بحث حاشیه‌نشینی و بافت‌های ناکارآمد خبر داد و اظهارکرد: استان ما و به‌ویژه شهرستان‌های بویراحمد و دنا در سال‌های اخیر با موج عجیب حاشیه‌نشینی و مهاجرت روبرو بوده است که بر این اساس در این حوزه در حال فعالیت هستیم .

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در این حوزه ما با بافت‌های ناکارآمد شهری و نقاط قرمز حاشیه‌نشین درون شهری هم سر و کار داریم، خاطرنشان کرد: از جمله این نقاط می‌توان به برخی مجتمع‌های آپارتمانی شهر یاسوج اشاره کرد که منشاء بسیاری از معضلات اجتماعی ما هستند .

حسنی با اشاره به اینکه طرح مبارزه با منطقه قرمز و طرح پایلوت الگوی اداره آپارتمان‌ها در حال اجرا است، تصریح کرد: ساکنین این مجتمع‌های آپارتمانی افراد بی‌بضاعت با کم‌ترین درآمدها هستند که در دو سال گذشته این مسأله را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم و هیئت امنای این مجتمع‌ها را را بر اساس قانون فعال کردیم .

وی با بیان اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در حوزه مبارزه با تخریب اراضی ملی و دارای کاربری نیز وظایفی بر عهده دارد، ادامه داد: گزارشات متعددی از تصرفات در حوزه اراضی ملی به دست ما می‌رسد که رسیدگی می‌کنیم .

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از مباحث فسادانگیز در دستگاه‌های دولتی، اموال و زمین‌های در اختیار ادارات است که برای مقابله با فساد در این زمینه مدیران مکلف هستند اموال ادارات را در طرح کاداستر ثبت کرده و لیست این اموال را به دادستان هم اعلام کنند تا در صورت هر گونه مشکلی، دادستان ورود کند .

حسنی با اشاره به بحث صیانت از منابع آب استان تاکید کرد: چاه‌های غیرمجاز از مشکلاتی است که در استان با آن روبرو هستیم و این چاه‌ها سبب خشک شدن چشمه‌سارها و از بین رفتن ظرفیت‌های کشاورزی ما می‌شود که برای مقابله با این معضل، سال گذشته حدود 200 حلقه چاه غیرمجاز پر شد .

وی با اشاره به اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در زمینه رفع نقاط حادثه‌خیز نیز وظایفی را بر عهده دارد، اظهارکرد: ماهیانه این نقاط را بررسی می‌کنیم و با مدیران مربوطه جلساتی برگزار می‌شود و در جاهایی که نیاز بوده دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد شده است .

کلاهبردار‌ی‌ در حوزه پیش‌فروش ساختمان در کهگیلویه و بویراحمد

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به بحث پیش فروش ساختمان‌ها در استان اشاره داشت و و با بیان اینکه قانون پیش فروش ساختمان از قوانینی است که روی زمین مانده و باید احیاء شود، بیان کرد: در این قانون ذکر شده که شخص پیش‌فروش کننده باید به موجب سند رسمی خرید و فروش کند و هر اطلاعیه‌ای بدون سند رسمی و بدون اخذ مجوز از سازمان صنعت و سازمان ثبت جرم است .

حسنی با اشاره به کلاهبردار‌ی‌ها در حوزه پیش‌فروش ساختمان، گفت: با توجه به اینکه استان ما در این حوزه زاینده است مردم ما بدون اطلاع همه زندگی خود را به فروش رسانده و گاها گیر افراد کلاهبردار در این حوزه می‌افتند .

وی تصریح کرد: بنگاه‌های املاک بزرگ‌ترین مشکل ما در این حوزه هستند زیرا بنگاه است که ملک را پیش‌فروش می‌کند و ما تاکنون با حداقل چهار تا پنج مورد از بنگاه‌های استان که از طریق سایت دیوار در این زمینه اقدام کرده بودند برخورد کرده‌ایم .

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بحث تصادفات جاده‌ای استان خاطرنشان کرد: برای ادارات دولتی چندین قانون در این حوزه مصوب شده و اگر نهادهای دولتی مانند بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، راهداری، دهیاری‌ها و پلیس راهور وظایف خود را در این زمینه انجام ندهند دارای ضریب مسئولیت مدنی و کیفری هستند .

حسنی از تأسیس نهادهای داوری در سطح استان خبر داد و افزود: این اقدام به منظور جلوگیری از معطل شدن مردم در دستگاه قضایی صورت گرفته و بر اساس آن، طرفین در هر مرحله از رسیدگی به شکایت، شخصی را به عنوان داور انتخاب می‌کنند که داور بین آنها داوری کرده و رای داور قطعی و لازم‌الاجرا است .

وی با بیان اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تمام زیرساخت‌های نهادهای داوری را آماده کرده و داورها انتخاب و ثبت شده‌اند، عنوان کرد: در این راستا قراردادهای بنگاه‌های املاک و خودرو را هم اصلاح کردیم و در این قراردادها نوشتیم که طرفین می‌توانند اختلافات ناشی از این قرارداد را به داور انتقال دهند و بر این اساس بنگاه‌ها موظف هستند لیست داوران را در معرض دید مشتریان قرار دهند .

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد حمایت از تولیدکنندگان را از دیگر وظایف دستگاه قضایی عنوان و بیان کرد: به صورت شبانه‌روز کارگروه حمایت از تولید را داریم و به شدت از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم .

حسنی ادامه داد: در بعد فرهنگی نیز برگزاری دوره‌های آموزشی گروه‌های هدف را داریم که در این راستا بیش از 300 کارگاه در حوزه‌های مختلف آموزش به خانم‌ها، اطفال، معلمین و دانش‌آموزان برگزار کردیم .

وی در رابطه با موضوع «کودک‌همسری» نیز با بیان اینکه سنین کمتر از 18 سال برای ما طفل محسوب شده و باید از حمایت قانونی برخوردار باشد، تاکید کرد: دفتر حمایت از زنان و اطفال دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه فعال است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مردم در صورت مشاهده چنین مواردی(کودک‌همسری) سریعا از طریق تلفن  33221104 -074به ما اطلاع دهند تا طبق قانون اقدام و برخورد لازم صورزت گیرد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.