به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در زمینه زلزله بامداد امروز استان، اظهار داشت: سال گذشته زلزله ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر شهر سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد و شهرهای اطراف از جمله یاسوج را لرزاند و خسارت های فراوانی در زمینه زیرساخت های گوناگون در پی داشت در حالی که زمین لرزه بامداد امروز با همین ریشتر خسارت بسیار کمتری بر جا گذاشت.

وی افزود: ۲ دلیل عمده کاهش خسارت ها در زلزله کنونی را می توان عمق شدت زلزله (۱۰ کیلومتر) و مرکز ثقل آن دانست زیرا مرکز ثقل این زلزله در ارتفاعات استان بوده و حداقل جمعیت در آن مناطق اسکان داشته اند.

فیلی بیان کرد: تاکنون این زمین لرزه خسارت جانی در پی نداشته اما پنج نفر در شهر گچساران دچار مصدومیت شدند که از سوی نیروهای اورژانس کهگیلویه و بویراحمد به آنان امدادرسانی شد.

وی عنوان کرد: هم اینک کار ارزیابی میزان خسارت وارده به بخش های مختلف زیرساختی از جمله آب، برق، گاز و منازل مسکونی در دست اجراست و تا ۲ روز دیگر آماده تحویل به مرکز مدیریت بحران کشور است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: زلزله سال گذشته تجربه ای بود که توسط آن بسیاری از واحدهای فرسوده استان بازسازی و مقاوم سازی شدند و در این راستا افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال منابع برای جبران خسارت های ناشی از زلزله به استان تزریق شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: دقایق اولیه وقوع زلزله بامداد امروز ۶ تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده از جمله گچساران، چرام و دهدشت اعزام شدند.

امان الله جهانبین افزود: شب گذشته اعلام آماده باش کامل به تمام استان داده شده و ۲۴ نفر در قالب تیم های ارزیاب در حالت آماده باش هستند.

وی بیان کرد: تاکنون ۴۵ مورد ترک خوردگی منازل به نیروهای امدادرسان گزارش شد اما تخریب منازل در بخش شهری و روستایی وجود نداشته است.

جهانبین عنوان کرد: این سازمان آمادگی برپایی اردوگاه های اسکان اضطراری در مناطق احتمالی وقوع زلزله را داراست و با آمادگی بهتری نسبت به زلزله سال گذشته وارد عمل خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در مناطق عشایری ریزش کوه در ساورز و مسدود شدن چند نقطه وجود داشته که با اهتمام مسئولان متولی این مشکلات رفع شدند.

مجید علی پور ابراز داشت: بر اثر زلزله بامداد امروز ۱۲ رأس دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد تلف شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت:زلزله ۵.۲ ریشتری بامداد امروز به منازل مسکونی روستایی و مناطق بافت فرسوده استان به ویژه گچساران خسارت هایی وارد کرده که هم اینک تیم های ارزیاب در حال برآورد میزان خسارت ها هستند.

حسین جنتی تاکید کرد: تاکنون گزارشی از تخریب کامل واحد مسکونی در مناطق زلزله زده استان  دریافت نشده است. 

در خصوص خسارت های وارده به بخش های زیرساختی دیگر از جمله آب روستایی تاکنون سه مورد ایستگاه پمپاژ دچار ترک خوردگی شدند که ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خسارت در پی داشت.

از ۱۲ اردیبهشت سال گذشته تاکنون حدود ۵۰ زلزله و پس لرزه به بزرگی ۲.۵ تا ۵.۲ ریشتر در مناطق مختلف کهگیلویه و بویر احمد رخ داده که افزون بر ۲۵۰ مصدوم به همراه داشته اند. 
بر اساس برآوردهای نهایی زلزله های ۵.۲ و ۴.۸ ریشتری ۱۲ و ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بیش از یکهزار و ۸۱۰ میلیارد ریال به شهرهای یاسوج و سی سخت در این استان آسیب رساند.

به گفته محسن جلیل سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بامداد امروز پنج نفر از اهالی شهر گچساران هنگام فرار و به سبب ترس و هراس از زلزله دچار مصدومیت شدند. 

در اولین دقایق بامداد دوشنبه زمین لرزه ای به بزرگی  ۵.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.

۹۸۶۸/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.