به گزارش ایرنا، با اینکه نقشه راه در ساماندهی گلزار شهدا  و ساخت یادمان شهدای گمنام در کشور مشخص است اما یکی از اتفاقات مظلومیت قبور شهدایی است که جان خود را برای دفاع از امنیت کشور نثار کرده اند و ساماندهی  گلزارشان باید روال جذب اعتبارات را طی کند و گاهی طولانی شدن این پروسه احساسات مردم را جریحه دار می کند.

نمونه این مظلومیت گلزار دو شهید گمنامی است که درتیر ماه 96 همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) پس از 35 سال از خاک سرخ و داغ جنوب تفحص شده و با استقبال پرشور مردم بر تپه ای مشرف به شهر دیشموک آرمیدند اما پس از دو سال همچنان مظلومیتشان را پایانی نیست .گمنامانی

که قرار بود در شهرها و روستاهای این کشور به خاک سپرده شوند تا هم نمادی برای ایثار،شجاعت،مردانگی ، مقاومت و دفاع از خاک میهن باشند و هم مادران چشم به راهی که هنوز چشمشان به در خشک شده تا نشانی از فرزندانشان ببینند و با لمس خاکشان آرام بگیرند.

امروز دو شهید در شهر دیشموک آرمیده اند.نام ندارند. گمنامند.یکی از شرق دجله آمده و دیگری از جزایر مجنون.یکی از عملیات بدر و دیگری خیبر و این تنها نشانی است که بر مزارشان ثبت شده و بوی خمپاره و باروت که همیشه و تا قیامت از خاکشان می آید و مظلومیتشان را فریاد می زند.

با این حال رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس می گوید:تا سال آینده یادمان شهدای گمنام شهر دیشموک و سوق تمام می شود و به این ترتیب فعالیت عمرانی  21 یادمان شهید استان در مناطق عمومی مانند پارکها و ارتفاعات شهرها و غیر عمومی مانند دانشگاه ها و دستگاه ها تمام می شود.

سرهنگ امیرعباس آسمند یادآوری می کند: در دیشموک در دو سال گذشته جاده دسترسی و فنس کشی محوطه گلزار شهدای گمنام ساخته شده  و امسال نیز 50 میلیون تومان اعتبار برای ساخت یادمان شهر دیشموک و سوق در نظر گرفته شده است و در صورت تمام نشدن فعالیت عمرانی، سال آینده به صورت صد در صد تمام می شوند.

وی ادامه داد:  هشت یادمان شهید در  ادارات و سازمان ها ساخته شده که اعتبار آن را هیات امنای دستگاه ها تامین می کنند اما 13 یادمان در مناطق عمومی ساخته شده که بنیاد حفظ آثار به عنوان دستگاه بهره بردار اعتبار آن را پیگیری می کند و در سه سال گذشته فعالیت عمرانی تمامی یادمان های عمومی به غیر از سوق و دیشموک به اتمام رسیده است.

سرهنگ آسمند تاکید کرد: میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت این یادمان ها بستگی به طرح و نقشه آنها دارد که کار ساخت برخی از یادمان ها با اعتباری کمتر از  100 میلیون تومان و برخی نیز با اعتباری بیش از 500 میلیون تومان تمام شده است.

۵۲۸ گلزار شهدا با یک هزار و ۸۸۰ مزار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد تاکنون 94 درصد معادل یک هزار و ۷۷۰ مزار ساماندهی شده است. 21 یادمان شهدای گمنام نیز در استان وجود دارد. 

کهگیلویه و بویراحمد در دوران هشت سال دفاع مقدس یک هزار و ۸۸۰ شهید، ۳۱۷ آزاده و افزون بر ۹ هزار جانباز تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

۹۹۲۹/1662

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.