به گزارش ایرنا،ذخایر انقلاب پس از سال ها زندگی سخت عشایری در شرایط خشکسالی حالا روزهای پرخاطره سال های نه چندان دور برای آنان تکرار شده است و پس از سال ها با گران شدن قیمت گوشت ،عشایر برای بدست آوردن سود بیشتر از نگهداری دام های خود راضی هستند.

ظرفیت های عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد

عشایر کهگیلویه و بویراحمد که ۷۰ هزار نفر جمعیت دارند این روزها در مناطق ییلاقی شمال این استان و استان های فارس ، اصفهان،چهارمحال بختیاری سکونت دارند.
عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌میلیون رأس دام سبک و سنگین نگهداری می‌کنند و سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ تن تولید گوشت قرمز تولید می کنند.  
جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد تولید ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را هم در اختیار دارند . 

این استان که یکی از پرآب ترین مناطق ایران محسوب می شود یک دوره  ۱۰ ساله شاهد خشکسالی و کم آبی بود.

دشواری های زمان کم آبی

اسکندر مرد کهنسال عشایری از روزهای تلخ سال های گذشته  می گوید که چگونه در نبردی نابرابر افزون بر کم آبی، برای تامین علوفه دستی شرایط سختی را در سال های کم بارانی سپری کرده است.

این مرد دوران دیده ادامه داد: کاهش شیر و گوشت عشایر قصه پر غصه ای بود که در روزهای خشکسالی عرصه را بر عشایر تنگ کرده بود.

او رویارویی با فرزندانش در روزهای خشکسالی برای ماندن در مناطق عشایری را تلخ ترین خاطرات دوران خشکسالی ذکر می کند.

وی دستنانش را به نشانه سپاسگزاری از خداوند به سوی آسمان بالا می برد و می گوید: هرگز تصور نمی کردم دوباره این روزهای خوش برگردد.

بازگشت نشاط به زندگی عشایر

یک زن عشایرنشین به نام گل بانو می گوید:با استفاده لوله و به کمک امور عشایر آب چشمه ها به نزدیکی سیاه چادرها منتقل شده  و با این کار زحمت بانوان برای تامین آب کم شده است.

او اظهار داشت: البته بخشی از آب مورد نیاز هم به وسیله تانکر از سوی امور عشایر توزیع می شود اما امسال هرگز کم آبی در مناطق عشایری احساس نشد.

این بانوی تلاشگر و کم توقع می گوید: وجود آب و علوفه در مناطق عشایری به معنای جاری بودن زندگی است.

گل بانو اضافه کرد: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای پرواربندی دام باعث نشاط بیشتر زندگی و رونق تولید در مناطق عشایری شده است.

زیبایی های زندگی عشایر از دیدگاه گردشگران

یک گردشگر که به قول خودش برای دیدن زیباهای زندگی سنتی و لذت بردن از طبیعت زیبا به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده می گوید: بدون اغراق مناطق عشایری  خوش رنگترین و نابترین لحظه های زندگی را برای گردشگران فراهم می آورد.

پریسا کشاورز معتقد است:شب های پرستاره،صدای آواز پرندگان در صبحگاهان،نوای زنگوله گوسفندان،ساز چوپانان و پوشش زیبای زنان و مردان جلوه های خیال انگیز در مناطق عشایری است.

او جمع شدن اعضای خانوارهای عشایری بر روی زیراندازی ساده در کنار سفره ای متشکل از نان تیری گرم، کره محلی،چای دودی را تجلی انس با طبیعت می داند.

خدمات در حال انجام

رئیس اداره  امور عشایر گچساران که برای خدمات رسانی به عشایر گچساران در مناطق ییلاقی شهرستان بویراحمد حضور دارد ،می گوید: وضعیت زندگی عشایر مطلوب است.

صادق فاتحی افزود: آب آشامیدنی انسان و دام بخشی از مناطق عشایری از طریق چشمه و بخش دیگری نیز با استفاده از تانکر تامین می شود.

وی بیان کرد: بازگشایی مستمر ایل راه ها و توزیع آرد از دیگر خدمات برای رفاه حال عشایر است که به کمک تجهیزات ارسالی شهرستان های گرمسیری و حضور مسئولان در مناطق ییلاقی در دست اقدام است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۴ تانکر آبرسانی به صورت روزانه کار تامین آب مورد نیاز مصرفی عشایر این استان را انجام می دهند.

مجید علی پور اظهار داشت: مناطق عشایری که نیاز به آبرسانی سیار دارند شناسایی شده اند و کار توزیع و انتقال آب به این مناطق به صورت روزانه انجام می شود.

اقداماتی برای حمایت از تولید

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به منظور کمک به اشتغال زنان ۱۶صندوق تعاونی خرد برای پرداخت تسهیلات در استان فعال است و هفت صندوق دیگر مراحل راه اندازی را   می گذراند .

مجید علی پور اضافه کرد: سال گذشته در مجموع  یک میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات این صندوق ها برای توانمند سازی زنان عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد.

وی افزود: در سال جاری نیز هفت مورد تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی هم به زنان عشایر استان پرداخت شده است.

علی پور عنوان کرد: سالانه بیش از ۱۰ هزار متر مربع صنایع دستی توسط زنان عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

معاون اداره کل عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: با هدف کمک به رونق تولید تاکنون ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت در قالب زنجیره گوشت قرمز به عشایر استان پرداخت شده است.

بهمن آزادی  افزود: امسال نیز ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رنجیره گوشت قرمز برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده است. 
وی میزان پرداخت تسهیلات را ۵۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال ذکر کرد. 
آزادی با اشاره به اهمیت نقش عشایر در رونق تولید به عنوان شعار سال گفت: تلاش برای رفع موانع تولید از برنامه های امور عشایر در سال جاری است. 
۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار در مناطق عشایری سکونت دارند.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.