به گزارش ایرنا، این روزها غذاهای محلی با طعم های متفاوت زینت بخش سفره های افطاری روزه داران است.
روزه داران سخاوتمندی که با سنت زیبای کاسه بهره نه تنها خود بلکه همسایگان و اقوام نیازمند را مهمان خوان ساده خود می کنند.
در شرایطی که غذاهای فست فودی و خارجی قوت قالب مردم در بسیاری از مناطق کشور شده است اما غذاهای محلی در کهگیلویه و بویراحمد طرفداران زیادی دارد.
شاید بتوان گفت غذاهای محلی و سنت کاسه بهره (هدیه بخشی از غذا به دیگران) مهمترین بازمانده آئین های سنتی رمضان در کهگیلویه و بویراحمد از روزگاران کهن است.
لبنی، آبگوشت کلگی،گبنه و دم پخت گوشتی از جمله غذاهای محلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.
عشرت عسکری که درباره غذاهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد پزوهش می کند می گوید: غذاهای محلی این دیار به دلیل ارگانیک بودن و طعم بسیار خوشمزه در ماه رمضان با استقبال مردم مواجه هستند.
وی لبنی را از غذاهایی دانست که همواره زینت بخش سفره های افطار است.
او توضیح داد: این غذای سنتی از ماست و برنج تهیه می شود و با روغن حیوانی و آویشن کوهی تزئین می شود.
عسکری تصریح کرد: گبنه دومین غذای مورد توجه مردم در سفره های افطاری است که این غذا از گندم و گوجه فرنگی تهیه می شود.
این بانوی پژوهشگر ادامه داد: برای پخت گبنه ابتدا گندم را با آسیاب های دستی نیم خورد می کنند.
وی ابراز داشت: غذای کلگ و گوشت دیگر غذای محلی پرطرفدار در سفره های افطاری مردم کهگیلویه و بویراحمد است که از حبوباتی مانند نخودچی و گوشت به صورت آبگوشت تهیه می شود.
وی ابراز داشت: در این خوراک به جای نان گندم از نان کلگی که از بلوط تهیه شده استفاده می شود.
او اضافه کرد: دم پخت گوشتی نیز یکی دیگر از غذاهای سنتی این دیار است که از حبوباتی مانند عدس و گوشت به صورت سوپ تهیه می شود.
وی گفت: شله لیزک از دیگر غذاهای سنتی مورد توجه مردم است که در سحرگاهان بیشتر استفاده می شود.
وی توضیح داد:برای تهیه این غذا لیزک که نوعی گیاه کوهی است را به صورت سبزی پلو تهیه و با قارچ سرخ شده آن را تزیین می کنند.
او معتقد است غذاهای محلی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان در کنار طبیعت زیبا نیازمند راه یابی به منوی رستوران هاست تا برای مردم درآمدزا هم شود.
چاوشی خوانی برای بیدار کردن در سحرگاهان از دیگر سنت های زیبای مردم کهگیلویه و بویراحمد در ماه رمضان بوده که با پیشرفت تکنولوژی ساعت و گوشی های موبایل و سایر وسایل رنگ باخته است.
دورهم نشینی های معنوی برای تلاوت کلام نورانی وحی و ادعیه از سنت های متداول کنونی در ماه رمضان است.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مترمربع وسعت و جمعیتی افزون بر 720 هزار نفر بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.