به گزارش ایرنا، رودخانه بشار در کنار شهر یاسوج بخشی از اکوسیستم جنوب غربی کشور و یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه کارون است که سالانه بیش از یک و نیم میلیارد متر مکعب آب را به دشت های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می دهد.
رودخانه بشار به طول 120کیلومتر در مرز کهگیلویه و بویراحمد با فارس سرچشمه می گیرد و در مرز این استان با چهارمحال و بختیاری آنجا که کارون می‌زاید، تمام می‌شود.
این رودخانه در مسیر خود همسایه 300 روستا و آبادی بوده و نان‌ و آب بر سر سفره هزاران نفر از مردمان کوهپایه‌های زاگرس می‌گذارد و ناجی آن‌ها در سال‌های بی‌آبی و خشک‌سالی بوده است.
علی داوودی مهر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر توقیف ماشین آلات برای برخی از سودجویان و متعرضان نیز پرونده قضایی تشکیل شد.
وی تصریح کرد: با توجه به دستور وزیر نیرو و تاکید دولت و حتی شخص رئیس جمهوری و پیگیری های جدی استاندار مبنی بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و حفاظت از حریم و بستر رودخانه ها، گفت: برخوردهای شرکت آب منطقه ای در این راستا تشدید شده است.
وی یادآور شد: با پشتیبانی دستگاه قضایی ، آزادسازی حریم و بستر رودخانه ها از جمله رودخانه بشار و مهریان یاسوج اغاز شده است.
داوودی مهر تصریح کرد: برخی افراد برای تصرف حریم رودخانه ها با کرایه کردن ماشین آلات سنگین اقدام به خاکریزی و ریختن مصالح ساختمانی فاقد استفاده در حاشیه رودخانه ها می کنند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از ماشین آلات سنگین توقیف شده ”لیزینگی” هستند و اکنون مالک آن برای خروج آن از پارکینگ باید تمامی اقساط آن را پرداخت کند.
داودی مهر از دارندگان ماشین آلات سنگین خواست که شبانه اقدام به انتقال مصالح ساختمانی و یا هر چیز دیگری به حاشیه رودخانه ها نکنند که بدون شک در اسرع وقت اقدام به توقیف آنها خواهیم کرد.
وی با اشاره به توقیف 2 دستگاه لودر در کنار یکی از کارخانه های سنگ شکن تعطیل شده در حاشیه رودخانه بشار در هفته گذشته نیز گفت: این ماشین آلات اجاره ای از سوی مالک سنگ شکن تعطیل شده اقدام به انباشت خاک و مصالح ساختمانی به بهانه تصرف زمین های محدوده سنگ شکن می کردند.
داودی مهر جریمه قانونی متجاوزان و متصرفان بیت المال را شامل زندانی و پرداخت هزینه های سنگین مالی ذکر کرد و گفت: متولی اصلی برخورد با متجاوزان حریم رودخانه ها شرکت آب منطقه ای است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد از مردم و شهروندان در اقصی نقاط استان خواست در صورت مشاهده هرگونه تصرف و تجاوز به حریم رودخانه ها، این شرکت را در اسرع وقت مطلع کنند.
وی طول رودخانه ها و آبراهه های استان را به ترتیب یکهزار و 400 و 11هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: تاکنون مطالعه تعیین حریم و بستر افزون بر 735 هکتار از مجموع بیش از یکهزار و 400 هکتار رودخانه های استان تعیین شده است.
داوودی مهر یادآور شد: حدود 89 هکتار نیز از حریم و بستر رودخانه های استان در سال های گذشته و با همکاری و پشتوانه دستگاه قضایی استان آزاد شد.
داوودی مهر گفت: طرح آزادسازی رودخانه بشار یاسوج در مرحله نخست از پل ورودی شهر یاسوج تا پل امام زاده مختار (ع) به میزان حدود حدود 90 هکتار خواهد بود.
وی ادامه داد: آزادسازی و مقابله جدی با متجاوزان به حریم رودخانه بشار از حدفاصل پل مختار و پایین دست محدوده روستای مزدک تا منطقه چیتاب نیز در دستور کار شرکت آب منطقه ای و سایر متولیان امر قرار گرفته است.
داوودی مهر تصریح کرد: یکی از مناطق دارای بیشترین تخریب زمین های ملی و منابع طبیعی در حاشیه رودخانه بشار یاسوج است.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.