کارگران بزرگترین سرمایه اجتماعی هستند که برای دستیابی به بهره وری اقتصادی بیشتر نیاز است تا با شناسایی مخاطرات شغلی، راهکارهای ارتقای سطح سلامت و برنامه های حمایتی از آنان بستر توسعه پایدار را فراهم کرد.
این قشر سخت کوش در چهار دهه اخیر و در عرصه های مختلف از جمله دوران پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و سازندگی ثابت کرده‌اند که برای سربلندی و عزت ملی به وی‍ژه در سنگر تولید و خودکفایی تا پای جان حاضر به جانفشانی هستند.
اعتصاب کمرشکن کارگران صنعت نفت که نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت یکی از نمونه های برجسته تلاش این نیروهای ساعی در سنگر تولید برای موفقیت کشور است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز کارگران با حضور در جبهه های جنگ تقدیم صدها شهید و جانباز و فعالیت در سنگر تولید که گاهی به ویژه در تاسیسات نفتی زیر بمباران های موشکی انجام میشد نقش حیاتی در سربلندی کشورمان داشتند.
هم اکنون نیز این سربازان عرصه اقتصاد، نقش کلیدی در تحقق اهداف رونق تولید و مقابله با تحریم ها دارند.
به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره ) حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است چرا که آنان به عنوان ستون فقرات جامعه هستند و بدون وجود آنها اقتصاد کشور فلج خواهد شد.
کارگران جزو ضعیف‌ترین اقشار جامعه و در عین حال بیشترین جمعیت کشور نیز به این گروه اختصاص دارد که حمایت از آنان سبب افزایش انگیزه به خدمات رسانی در سنگر اقتصادی می شود.
اما از سال گذشته تاکنون شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی پیامدهایی در جامعه به همراه داشته که یکی از آنها کاهش قدرت خرید کارگران است؛ تا جایی که برخی از فعالان حوزه کارگری اعلام کردند درآمدهای کارگری کمتر از 50 درصد هزینه زندگی این قشر را پوشش می دهد.
افزایش قیمت کالاهای اساسی موجب شد تا در سال گذشته سفره خانوار کارگران در مقایسه با سال 96 کاهش قابل توجهی داشته باشد به همین دلیل، حمایت نقدی و غیرنقدی از آنان در دستور کار دولت قرار گرفت.
یکی از این حمایت ها توزیع سبد حمایتی یا بن کارگری است که موثر اما نیازمند تداوم است.
** اهمیت کار و کارگر
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: برای پیشرفت در عرصه تولید و ایجاد اشتغال پایدار تعامل صحیح و جامع کارگر، کارفرما و دولت با یکدیگر لازم است.
پروانه نیک مرام معتقد است که هرچه کارگر، کارفرما و دولت تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند با همدلی بیشتر در جهت رفع مشکلات و چالش های حوزه کار و تولید با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
**طرح حمایت غذایی در کهگیلویه و بویراحمد برای اقشار محروم و آسیب پذیر
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نخستین دوره طرح حمایت غذایی برای اقشار محروم و آسیب‌پذیر زیر پوشش نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به طور همزمان از 20 آبان 97 در سراسر کشور آغاز شد.
پروانه نیک مرام افزود: ارزش ریالی این سبد غذایی برای خانواده های یک نفره 100 هزار تومان، 2 نفره 150 هزار تومان، 3 نفره 200 هزار تومان، 4 نفره 250 هزار تومان، 5 نفره و بالاتر 300 هزار تومان است.
نیک مرام عنوان کرد: اقلام مورد نیاز برای توزیع از قبیل گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، تخم مرغ، روغن، حبوبات و لبنیات است و درقبال تحویل کالاها و اقلام حمایتی هیچ گونه مبلغ و یا کارمزدی از سوی فروشگاه ها دریافت نخواهد شد.
طرح توزیع بسته‌های حمایت غذایی از تیر ماه سال 1393 در دولت تدبیر وامید به منظور حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
**تشکل های کارگری فعال در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر 80 تشکل کارگری و کارفرمایی در این استان مجوز فعالیت دارند.
پروانه نیک مرام اظهار داشت: به منظور تقویت تولید و ایجاد اشتغال پایدار، تشکل های کارگری با تعامل و انسجام بیشتر با کارفرمایان به طور مستمر در کنار آنها فعالیت کنند.
وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های پیشتاز در حوزه تشکل های کارگری است و تقویت این تشکل ها از سیاست های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وی عنوان کرد: اساس کار تشکل های کارگران و کارفرمایان پیگیری مطالبات صنفی این قشر است.
نیک مرام یادآور شد: انجمن های صنفی کارگران و استادکاران صنعت ساختمانی در کهگیلویه و بویراحمد یکی از تشکل های فعال در استان بوده که دارای 12 هزار و 500 نفر عضو است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از این تعداد هشت هزار و 300 نفر به تامین اجتماعی معرفی شده اند و هم اینک مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند.
نیک مرام ابراز داشت: پارسال بیش از 350 نفر ساعت آموزش در قالب کارگاه های آموزشی تشکل های صنفی و کارفرمایی برگزار شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ابراز داشت: هر جامعه ای که کارگران امیدوار، بانشاط، فعال و دارای امنیت شغلی دارد به بخشی از موفقیت در مسیر توسعه رسیده است.
**کارگران و حوادث
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال 1397 حدود 3 نفر کارگر در اثر حوادث ناشی از کار در این استان جان باختند در حالی که در سال 96 تعداد مرگ و میرهای ناشی از حوادث کار 8 نفر بود.
پروانه نیک مرام اظهار داشت: در مجموع در سال 96 حدود 146 نفر کارگر در حوادث ناشی از کار کهگیلویه و بویراحمد دچار حادثه شدند که این آمار در سال 97 با کاهش چشمگیر به 105 نفر رسید.
وی افزود: از تعداد 105 نفر یک نفر زن و مابقی مرد بوده اند.
نیک مرام بیان کرد: آموزش کارگران، کارفرمایان و مسئولان ایمنی کارگاه‌ های کهگیلویه و بویراحمد و نظارت مستمر بازرسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان از واحدهای تولیدی از مهمترین دلایل کاهش میزان حوادث ناشی از کار در استان است.
وی عنوان کرد: آموزش ایمنی و بهداشت سبب ارتقای فرهنگ ایمنی در کارگاه ها و کاهش چشمگیر حوادث کار می شود که این امر به طور جد در سال 97 در دستور کار قرار گرفت و هم اینک نیز از اولویت های سال 98 در حوزه کارگری و کارفرمایی است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای نخستین بار در سال 97 تعداد 300 کارگر ساختمانی به مدت 2 هزار و 400 نفر ساعت آموزش ایمنی را فرا گرفتند و گواهی این دوره را دریافت کردند.
** راهبردهای حمایتی امسال
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ارتقای امنیت شغلی، پرداخت به موقع حقوق و مطالبات و کمک به بهبود معیشت و رفاه این قشر در اولویت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در سال 98 خواهد بود.
پروانه نیک مرام افزود: در سال های اخیر در کارگروه تسهیل تلاش شد تا به منظور رفاه حال کارگران از تعطیلی کارخانه ها جلوگیری شود تا به این قشر آسیبی وارد نشود.
** چاره اندیشی برای حمایت از کارگران در سیلاب های امسال
مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارگران شاغل در کارگاه هایی که بر اثر سیلاب های اخیر، کار خود را از دست داده اند، در صورت داشتن شرایط قانونی، از این سازمان بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد .
عباس نورمحمدی اظهار داشت: در سیل های اخیر، کارگاه های پرورش ماهی به دلیل قرار داشتن در معرض سیلاب، بیشترین خسارت را متحمل شدند.
وی افزود: سازمان تامین اجتماعی به منظور کمک به حفظ اشتغال و رونق تولید، مساعدت های لازم را به کارگاه های آسیب دیده، کارفرمایان و کارگران شاغل در کارگاه ها به عمل می آورد.
نورمحمدی بیان کرد: بازرسان سازمان تامین اجتماعی استان به کارگاه های خسارت دیده اعزام شدند و اقدامات اولیه به منظور تشکیل پرونده و بررسی امکان کمک به واحدهای خسارت دیده صورت گرفته است.
مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: کارگرانی که کارگاه آنها بر اثر وقوع سیل تعطیل شده و کار خود را از دست داده اند، به استناد قانون مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند بود
نورمحمدی تصریح کرد: براساس بررسی ها و گزارش های اولیه، حدود ١٥٠ کارگاه پرورش ماهی در استان دچار خسارت و یا تعطیل شده و ٣٠٠ کارگر شاغل در آنها نیز کار خود را از دست داده اند.
وی عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی با در نظر گرفتن لیست حق بیمه دی یا بهمن سال ٩٧ و یا گزارش بازرسی کارگاه، مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط را براساس ضوابط برقرار خواهد کرد.
** بیمه تامین اجتماعی
مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود 12 هزار و 500 نفر در استان به عنوان کارگر ساختمانی زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.
عباس نورمحمدی اظهار داشت: با انجام بازرسی های تحقیقی و میدانی از مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان، تخلفات در بخش بیمه کارگران ساختمانی به حداقل رسیده است.
وی درباره میزان حق بیمه پرداختی متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی افزود: هفت درصد مبلغ حق بیمه را خود کارگر پرداخت می کند و 20 درصد نیز از محل صدور پروانه ساختمانی تامین می شود.
نورمحمدی ابراز داشت: پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی و شناسایی فعالان واقعی این حوزه با کمک سازمان آموزش فنی و حرفه ای و انجمن های صنفی کارگران ساختمانی انجام می شود که با انجام بازرسی تحقیقی میزان تخلف در این بخش به حداقل رسیده است .
مدیرکل تامین اجتماعی استان بیان کرد: طرح بیمه کارگران ساختمانی از تیرماه 1389 عملیاتی شده و شامل کسانی است که علاوه بر داشتن کارت مهارت فنی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای به طور مستقیم در صنعت ساختمان کار کنند.
نورمحمدی تصریح کرد: دارا بودن کارت مهارت فنی به تنهایی برای استفاده از مزایای طرح بیمه کارگران ساختمانی کافی نیست و متقاضیان این نوع بیمه باید در یکی از مشاغل مرتبط با ساختمان سازی فعالیت کنند.
وی عنوان کرد: مشمولان بیمه کارگران ساختمانی علاوه بر دفترچه درمانی، از مزایای مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان بهره مند می شوند.
نورمحمدی یادآور شد: کارگران ساختمانی در صورت قطع ارتباط بیمه ای، مشمول دریافت بیمه بیکاری نخواهند شد.
وی با تاکید بر حمایت از سلامت کارگران و حفاظت از نیروی کار اظهار داشت: حوادث ناشی از کار را می توان با اعمال نظارت، ارتقای آموزش و رعایت اصول ایمنی در حوزه کارگران ساختمانی به حداقل رساند.
نورمحمدی با اشاره به سوء استفاده بعضی افراد شاغل در دیگر حوزه ها از بیمه کارگران ساختمانی گفت: این اشخاص به منظور پرداخت حق بیمه کمتر و بهره مندی از تسهیلات ویژه از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می کردند که با اعمال نظارت های بیشتر برای بهره مندی فعالان واقعی این حوزه، پوشش بیمه ای آنها ساماندهی شد.
**حمایت های قانونی از بیمه کارگران
مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر کارفرما از ارسال لیست به منظور پرداخت حق بیمه کارگر خودداری کند، علاوه بر تادیه حقوق کارگر شامل حق بیمه سهم کارفرما، جریمه نیز باید بپردازد.
عباس نورمحمدی افزود: برخورداری از حمایت های بیمه ای یکی از حقوق کارگران مشمول قانون کار است و رعایت این حقوق، مهمترین وظیفه کارفرما در مقابل کارگر است.
وی بیان کرد: ارسال نکردن لیست حق بیمه کارگر توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی به معنای نبود اشتغال یا نداشتن سابقه بیمه ای او نیست .
نورمحمدی افزود: بر اساس ماده 36 قانون تامین اجتماعی و ماده 148 قانون کار، پرداخت حق بیمه کارگر بر عهده کارفرماست که در قالب ارسال لیست به شعب تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه تعیین شده صورت می پذیرد.
مدیر کل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: براساس ماده 39 قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان می بایست حق بیمه مربوط به هر ماه را تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند.
نورمحمدی ابراز داشت: اگر کارفرما از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارگر خودداری کند، کارگر می تواند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی و ارائه مدارک و مستندات مبنی بر اشتغال در کارگاه مورد نظر، ادعای سابقه کند.
وی تاکید کرد: مدارک مربوط به اشتغال کارگر در کمیته های احتساب سوابق مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در صورت اثبات ادعا ، حق بیمه مطابق ضوابط محاسبه و از کارفرما وصول می شود و مدت کارکرد تایید شده نیز به عنوان سابقه حق بیمه کارگر در سامانه ثبت سوابق بیمه ای سازمان ثبت خواهد شد .
وی افزود: خدمات و تعهدهای سازمان تامین اجتماعی موارد متنوع و مراحل گوناگون زندگی و دوران کار و فعالیت بیمه شدگان از قبیل حوادث و سوانح، بیماری، بیکاری، ازدواج، از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت و پس از آن را در بر می گیرد.
نورمحمدی با اشاره به اینکه در برخی مواقع نپرداختن یک ماه و یا یک روز حق بیمه کارگر، پیامدهای جبران ناپذیری را برای فرد در پی دارد، بیان کرد: هم کارفرمایان می بایست حقوق قانونی کارکنان خود را رعایت کنند و هم کارگران نسبت به ارسال و پرداخت حق بیمه خود حساسیت و پیگیری لازم را به عمل آورند.
**ورزش در میان جامعه کارگری کهگیلویه و بویراحمد توسعه می یابد
رئیس هیات ورزشی کارگری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر عضو گیری بیشتر توسط هیات های ورزشی کارگری استان، گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده مقوله ورزش در بین جامعه کارگری در واحد های تولیدی و صنعتی کهگیلویه و بویراحمد توسعه می یابد.
طهمورث داستان ابراز داشت: تحقق این امر جزو اولویت های مهم کاری مسئولان ورزش کارگری کهگیلویه و بویراحمد در سال 1398 است.
وی افزود: توسعه فعالیت های ورزشی، افزایش همبستگی اجتماعی محیط های کارگری و شادابی این مراکز را به دنبال خواهد داشت.
رئیس هیات ورزشی کارگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اولویت نخست این هیات توجه به ورزش همگانی در حوزه ورزش کارگری است و تلاش می شود با گسترش ورزش همگانی در بین کارگران و خانواده های آنان، علاوه بر حفظ سلامتی، بازده کار آنان را نیز بیشتر کند.
داستان افزود: هم اینک 27 انجمن ورزشی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 20 مورد فعال و هفت مورد در حال توسعه هستند.
وی بیان داشت : والیبال ، فوتبال ، فوتسال ، دو و میدانی ، شنا، کوهنوردی ، دوچرخه سواری و ورزش همگانی از جمله رشته های کارگری ساماندهی شده این استان هستند.
**برگزاری 30 رویداد ورزش کارگری در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال 97 با وجود برخی مشکلات در خصوص تعدادی از واحد های تولیدی 30 رویداد ورزش کارگری در استان برگزار شد.
پروانه نیک مرام اظهار داشت: سال گذشته 14 تیم از ورزشکاران کارگر کهگیلویه و بویراحمد به مرحله رقابت های کشوری اعزام شدند که در رشته های دو و میدانی و شطرنج به ترتیب مقام اول و پنجم را کسب کردند.
وی افزود: مجموعه هیات ورزش کارگری کهگیلویه و بویراحمد از سال 91 تاکنون فعال شده است.
** آموزش برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی
مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در این باره نیز بیان کرد: سال گذشته 14 کارگاه آموزشی با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای کارگران و کارفرمایان در واحد های تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.
وی عنوان کرد: در این کارگاه ها به طور میانگین بین 30 تا 40 نفر حضور داشتند و در مجموع تعداد افراد شرکت کننده 945 نفر بوده است.
44 درصد از جمعیت حدود 723 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در روستاها ساکن هستند.
حدود 103 هزار کارگر در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار هستند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای هشت شهرستان، 17 شهر و حدود یکهزار و 670 روستای دارای سکنه است.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.