به گزارش ایرنا، امام بخش قائدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شناسایی انواع خوراکی قارچ سمی بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو و مزه مشکل است و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است، ضمن اینکه مصرف قار‌چ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: برخی از معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقرهای در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.
قاعدی با بیان اینکه هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید، بیان کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرماست و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب، آب پز ، سرخ و یا بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.
وی از شهروندان خواست تا در صورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال 5 تا 12 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ هرچه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.
قائدی در مواردی که علائم گوارشی با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمی به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مساله بوده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها ،امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد، یادآور شد: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی پزشکان در بیمارستان به همراه داشته باشید.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین با تاکید بر اصلاح شیوه تغذیه گفت: چربی های دریافتی بدن نباید از 30 درصد کالری روزانه تجاوز کند.
قائدی با اشاره به اینکه چربی در بسیاری از مواد روزمره همانند گوشت، زرده تخم مرغ، فرآوردهای لبنی و روغن ها به طور طبیعی یافت می شود، اظهار کرد: چربی ها را به دو دسته چربی بدن و چربی غذا تقسیم می شود.
وی ادامه داد:تاثیر خوردن چربی غذایی بر سلامت تا حد بسیار زیادی متفاوت از پیامدهای داشتن مقدار زیادی چربی در بدن است.
قائدی گفت: روغن های جامد هیدروژنه، معمولاً اسید چرب اشباع شده زیادی دارند. به همین دلیل مصرف این گونه روغن ها، باعث کاهش افزایش کلسترول نامطلوب خون می شود و در نهایت به بروز مشکلاتی همچون افزایش فشار خون، گرفتگی عروق و بروز بیماری های قلبی و عروقی می انجامد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: روغن های نباتی جامد ابتدا به صورت مایع هستند و در کارخانه های تولید روغن برای بالا بردن مقاومت، آنها را هیدروژنه یا جامد می کنند.
قائدی ابراز داشت: روغن های جامد مدت بیشتری قابل نگهداری هستند، حرارت را بهتر تحمل می کنند و علاوه بر این به نور حساس نیستند، ولی به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع برای سلامت بدن زیان آورند.
قائدی افزود: در 2 دهه اخیر شاهد بیمارهای قلبی و عروقی و افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری ها هستیم و به همین علت باید از مصرف روغن های جامد پرهیز و از روغن های مایع به ویژه روغن های گیاهی برای پخت و پز استفاده کنیم.
/1662/8143/3016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.