به گزارش ایرنا،شاهرخ کناری در شورای اداری شهرستان بویراحمد که روز چهارشنبه با محوریت بررسی عملکرد ادارات و دستگاه های شهرستانی در بارندگی های سیل آسای فروردین ماه برگزار برگزار شد تاکید کرد:دستگاه ها باید امکانات خود را بسیج کرده و با آگاه سازی و فرهنگ سازی آماده مقابله با بحران ها از جمله آتش سوزی های تابستان باشند.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات شهرستان در زمان وقوع بحران ‌ها، عدم فرماندهی واحد است که هر کس به میدان می آید و می خواهد سایرین را مدیریت کند در حالی که باید فرماندهی واحد در ستاد بحران شهرستان ایجاد شود.
فرماندار بویراحمد در ادامه گریزی به سیل در استان زد و با بیان اینکه مردم استان در سیل اخیر همچون تمامی صحنه ها پای کار بوده و آبروداری کرده اند گفت: بارندگی‌های اخیر خوب مدیریت شد و همه دستگاه‌های خدماتی، نظامی، قضایی، بیمارستان‌ها، بخش خصوصی، تلاش کردند تا سیل در شهرستان بویراحمد را کنترل کنند با این حال نباید از پیگیری این موضوع برای آینده غافل شویم.
کناری ادامه داد: با وجود اینکه شهرستان بویراحمد خود درگیر سیل بوده اما حدود سه میلیارد ریال از ادارات و نهادها برای کمک به مناطق سیل زده جمع آوری شد.
وی اضافه کرد: خدمت رسانی خوب شهرداری مادوان و یاسوج در طول بارندگی ها و پس از آن باعث شد دولت با خیال آسوده تمرکز خود را روی کمک رسانی به روستاها بگذارد.
کناری با بیان اینکه فشارهای زیادی بر روی مردم است گفت: نباید خسارت ‌های وارد شده به مرذم نادیده گرفته شود.
کناری با اشاره به پیگیری استاندار درباره مسائل شهرستان گفت: برای بازگشایی مسیر های ارتباطی با بخش خصوصی و پیمانکاران تفاهم نامه منعقد شد که با تمام تجهیزات خود پای کار آمدند.
فرماندار بویراحمد ادامه داد: سیل، سیلی خوبی به مسئولان زد و هر کجا در حریم و بستر رودخانه‌ها ساخت و ساز شده و یا مزرعه پرورش ماهی و گلخانه ایجاد شده بود همه را از بین برد.
وی تاکید کرد حالا که حاشیه رودخانه آزاد شده نباید اجازه ساخت و ساز غیرمجاز به کسی داده شود و همه دستگاه‌ها از فرمانداری گرفته تا آب منطقه ای باید کمک کنند تا بساط ساخت و سازهای غیرمجاز از بستر و حریم رودخانه جمع آوری شوند.
کناری گفت: در روستایی مثل پریکدان که خسارت زیادی در بارندگی ها به مردم وارد شد و محبور به تخلیه اضطراری آن شدیم تمامی ساخت و سازها مجوز بنیاد مسکن داشتند بنابر این دستگاه‌ها و مردم باید دقت و نظارت داشته باشند و از ساخت و سازهای غیرمجاز خودداری کنند.
فرماندار بویراحمد در ادامه از جمعیت هلال احمر خواست تا در سطح شهر یاسوج، محلی با همه زیرساختها از جمله آب، برق و گاز برای اسکان اضطراری مشخص کنند.

**یاسوج متاثر از حالات استان است
در ادامه این نشست شهردار یاسوح نیز با اشاره به تهدید‌های رودخانه‌ها، برای مرکز استان گفت: یاسوج قلب استان کهگیلویه و بویراحمد هست و اگر جایی از استان دچار مشکل شود، مرکز استان نیز با آن درگیر است زیرا یاسوج متعلق به همه کهگیلویه و بویراحمدی‌ها است و همه هم باید به یاسوج توجه ویژه داشته باشند.
نستهن مقدم با اشاره به وضعیت رودخانه بشار یاسوج گفت: طغیان این رودخانه تهدیدی برای همه است و سیل اخیر همه را بیدار کرد اما باید تهدیدهای این رودخانه را در آینده بشناسیم و آنها را جدی بگیریم.
وی با بیان اینکه لازم است که مردم و مسوولان رفتار آب را بشناسند و بدانند آب مسیر خودش را پیدا می کند.
شهردار یاسوج یادآوری کرد رودخانه مهریان در شمال شهر یاسوج رودخانه ای وحشی است و در زمانی کوتاه می تواند تهدید جدی برای مرکز استان باشد.
مقدم تاکید کرد: این باران زخم های پنهان را هویدا کرد و باید چاره اندیشی کرده و برای سامان دهی رودخانه ها اعتباراتی در نظر گرفته شود.
وی گفت: اگر این سیل ادامه پیدا می‌کرد شهر یاسوج با مشکلات جدی‌تری روبرو می شد آنچنان که در بلوار رجاء بحران جدی وجود داشت تا جایی رسیدیم که دستور تخلیه خانه‌ها داده شد و بخشی از پارک غدیر یاسوج را هم آب با خودش برد.
مقدم افزود: کف کانال‌های اصلی یاسوج و بدنه آنها ،کانال امام حسین(ع) و بدنه و کف پل مهریان دچار خسارت و آسیب جدی شده و با این شرایط قطعاً شهروندان یاسوج با مشکلاتی روبرو خواهند شد.
وی با بیان اینکه باید فکر اساسی برای شهر یاسوج کرد، گفت: اکثر تأسیسات شهر در مسیر سیل و سیلاب عبور داده شده که این معضلی جدی برای شهر خواهد بود.
بارندگی های سیل آسا در فروردین ماه امسال باعث طغیان رودخانه بشار و مهریان در شهر یاسوج و رودخانه کبگیان در شهرستان بویراحمد شد. طغیان روخانه ها خسارات بسیاری به شهر ها و روستاهای مسیر خود وارد کرد.
از سویی یاسوج در 48 ساعت در میان چهار شهر پر بارش جهان قرار گرفت و البته با اینکه خسارات جانی سیل در شهرستان بویراحمد کم بود اما به ابنیه، پل ها، کشاورزی، کانال ها ، زیرساخت های شهری ، گلخانه ها و مزارع پرورش ماهی خسارات زیادی وارد کرد و راه بیش از 60 روستا و جاده اصلی یاسوج شیراز بر اثر رانش ، ریزش ، از بین رفتن پل ها و فرونشست زمین از بین رفت.
/1662/9929
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.