بارش ها به نحوی چشمگیر بود که یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک هزار و 200 میلیمتر باران را در سال زراعی جاری تجربه کرد.
ظرفیت آب سد مخزنی کوثر تنها سد مهم کهگیلویه و بویراحمد تا مرز پر شدن پیش رفت که بهترین پیامد باران های مطلوب امسال در این استان است.
حال خوب این سد که تامین کننده آب آشامیدنی مردم پنج استان جنوبی کشور است؛ یعنی تامین حیاتی ترین نیاز 2.5 میلیون نفر از هموطنان که جای سپاسگزاری و خوشحالی دارد.
البته پر شدن مخزن سد کوثر نوید بخش سالی پر رونق برای کشاورزی و صنعت در کهگیلویه و بویراحمد نیز خواهد بود زیرا در سال های کم آبی میزان کمتری از این مایع حیات بخش به مصارف غیر آشامیدنی اختصاص می یابد.
مسئولان با رهاسازی به موقع آب برای پیشگیری از وقوع سیل و سرریز شدن سد کوثر مدیریت خوبی انجام دادند که خسارت ها را به حداقل رساند.
این روزها به لطف باران های بهاری دشت و دمن استان سرسبز و چشمه سارها، آبشارها و رودخانه ها پر آب است به طوری که آبشار یاسوج پس از چند سال جان تازه ای گرفته که این خود نوید بخش رونق صنعت گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد.
جنگل های این استان نیز که پس از حدود یک دهه خشکسالی تا مرز نابودی پیش رفته بود با بارندگی های امسال نفس تازه ای گرفته است.
غنی شدن مراتع که افزایش تولید محصولات دامی و کاهش بیماری های دامی از حداقل پیامدهای آن است از دیگر مزایای بارش های خوب امسال است که باعث خوشحالی عشایر و به هنگام شدن کوچ می شود.
کارشناسان منابع طبیعی مشاهده چندین گیاه علوفه ای خوش خوراک پس از هفت سال از آخرین رویش را نوید بخش سالی خوب برای دامپروران می دانند.
بارندگی های بهاره امسال همچنین باعث تامین آب و علوفه 320 گونه حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد شده است.
تابستان پارسال به دلیل خشکسالی آب آشامیدنی مورد نیاز حیات وحش و علوفه آنان به صورت دستی تامین می شد.
در سال های متمادی خشکسالی کارشناسان نسبت به کوچ حیات وحش به نقاط دیگر کشور هشدار می دادند اما با باران های امسال این مشکلات رفع شده است.
همه این رخدادهای خوب امید بخش سالی پر رونق برای تولید و درآمدزایی در این استان زاگرس نشین است.
با توجه به همه این پیامدهای خوب باران های امسال، کارشناسان رونق کشاورزی، صنعت و گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد را پیش بینی کرده اند.
با وجود اینکه کهگیلویه و بویراحمد از نظر بارش دومین استان کشور بود اما اجرای طرح های آبخیزداری خسارت سیلاب را به حداقل رساند.
شهر باشت یکی از مناطقی است که با اجرای طرح های آبخیزداری و سدهای خاکی با وجودی که در کنار رودخانه قرار دارد اما میزان خسارت ها به گفته کارشناسان کمتر از حجم بارش و موقعیت جغرافیایی آن بود.
اما از همه این موارد که بگذریم همدلی و مهربانی مردم و مسئولان در امدادرسانی به سیل زدگان نکته دیگری است که نمی توان به سادگی از آن گذشت.
با انتشار اخبار سیل در استان های شمالی از همان روزهای نخست سال فضای مجازی که پر از سخن گفتن از گردشگری و شادی بود جای خود را به راه اندازی پویش های مردمی برای کمک به سیل زدگان داد.
هم اکنون ده ها پایگاه جمع آوری کمک های مردمی به سیل زدگان در سراسر ایران راه اندازی شده که نشان دهنده نوع دوستی و سخاوتمندی مردم کشورمان است.
به طوری که براساس آخرین آمار، مردم استان کهگیلویه و بویراحمد یک میلیارد و 90 میلیون ریال به سیل زدگان دیگر استان ها اهدا کرده اند.
مسئولان هم در بسیاری از موارد سنگ تمام گذاشتند و تلاش خود را برای امدادرسانی به سیل زدگان شبانه روزی کردند و امداد رسانی از طریق بالگرد، خودرو و حتی چهارپایان در استان های مختلف انجام می شد.
با وجود شرایط سخت آسیب های ایجاد شده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد که در برآوردهای اولیه بیش از 10 هزار میلیارد ریال برآورد شده اما هم مردم برای اهدای کمک های خود به مردم مناطق بحرانی تر پیش قدم شدند و هم تجهیزات به سایر نقاط کشور ارسال شد که نشان از مهربانی مردم این دیار است.
*خبرنگار ایرنا
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.