به گزارش ایرنا، سقوط هواپیما در زمستان سال گذشته در کوه دنا اگرچه یک حادثه بود و در زمره موضوع های اجتماعی است اما بیشترین نمود آن در حوزه های فرهنگی نمایان شد .
شاید اگر بنا باشد استان را به لحاظ فرهنگی در سال 97 بررسی کنیم باید این اتفاق را مهمترین جریان فرهنگی سال 97 نامید.
تا پیش از آن موضوعی در استان وجود نداشت که تمامی بخش های فرهنگی را این چنین تحت تاثیر قرار دهد اما پس از وقوع این حادثه هنرمندان، نخبگان و مردم عادی هرکس سعی کرد به زبانی از این موضوع صحبت کند.
سقوط هواپیما در شعر، موسیقی ،فیلم، کتاب، نقاشی، پوستر و رسانه روزنه ای باز کرد. حتی این موضوع فرصتی برای نمایش بخش نهفته فرهنگ بومی استان از جمله مهمان نوازی شد که در مسیر تجاری شدن صنعت گردشگری رو به فراموشی رفته بود.
به همین دلیل به طور کلی می توان مهمترین اتفاق فرهنگی استان را جریان فرهنگی شکل گرفته حول محور سقوط هواپیما عنوان کرد.
سقوطی که در سال 96 اتفاق افتاد و به دلیل فرسایشی شدن عملیات جست و جوی پیکر جان باختگان به سال بعد از آن نیز کشیده شد.

**فقدان خالق کوچ کوچ
در شروع سال 97 ، «عطا طاهری بویراحمدی» فرهیخته و نویسنده نامی کهگیلویه و بویراحمد در تعطیلات نوروز دار فانی را وداع گفت و این موضوع ضایعه دردناکی برای حوزه فرهنگ و هنر بود.
مرحوم طاهری شخصیت ویژه ای داشت که وی را به چهره ای کاریزما و مورد احترام در میان تمامی اقشار و جریان های فکری استان تبدیل کرده بود.
شخصیت طاهری به گونه ای بود که نسل های مختلف وی را دوست داشتند.به باور فرهیختگان جای خالی مرحوم طاهری تا سالها در حوزه فرهنگ این استان احساس می شود.

**هنرمندانی که درخشیدند
در سال 97 زیرساخت شاخصی برای بخش فرهنگ استان ایجاد نشد. درخشش هنرمندان در عرصه ملی و گاه بین المللی نیز بیشتر از آنکه خروجی برنامه ریزی بلند مدت فرهنگی باشد ناشی از تلاش و نبوغ فردی آنها بود.
با این حال اما نمی توان درخشش عکاسان استان از جمله اسحاق آقایی، داوود ایزدپناه و فیلمسازانی همچون جواد هادی اصل در جشنواره های ملی و بین المللی را نادیده گرفت.در بخش موسیقی نیز جواد طالبی گنجه ای در موسیقی بانوان غزال انصاری سال خوبی داشتند.

**انیمشینی که به چهل جشنواره رفت
اما یکی از آثار هنری استان که در سال 97 خوب درخشید انیمیشن محراب آرامش که در 40 جشنواره بین المللی حضور پیدا کرد و در جشنواره هندوستان موفق به کسب جایزه شد.
انیمیشن «محراب آرامش » روایتی از داستان ضامن آهو است.این انیمیشن قصه آهوی حامله ای است که برای نجات فرزندش از فرش هایی با نقوش مختلف می گذرد.

**سال خوب ادبیات پایداری
در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس سال 97 هفت کتاب در استان انتشار یافت که این کتاب ها شامل « این جمعه تعطیل نیست»، «حمایل خونین گل سرخ»، «راه بی کنار عشق»، «امیر دلها» و سه نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس است.
از میان کتاب های انتشار یافته «این جمعه تعطیل نیست» خوش درخشید. این کتاب بخشی از خاطرات رزمنده ای است که در کردستان و مناطق غرب ایران او را به نام 'کاک رمضان' می شناسند.جمعه نژاد از مبارزین پیش مرگ در غائله کردستان است که از زمان شکل گیری ستاد جنگ های نامنظم به فرماندهی شهید چمران به اردوگاه این ستاد می پیوندد و تا پایان جنگ تحمیلی به عنوان یک چریک واقعی، در قالب واحدهای شناسایی و ضربت ایفای نقش می کند.
همچنین در این سال مجموعه شعر طنز محلی، مجموعه رباعی عاشورایی، مجموعه غزل و مجموعه شعر شاعران قشقایی به زبان ترکی نیز چاپ و روانه بازار شد.
در بخش موسیقی نیز موسیقی محلی با عنوان قهس و مقوم تولید و منتشر شد.
در بخش رویدادهای فرهنگی نیز جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین رویدادهای پاییز 97 به شمار می رود. در این جشنواره زنان و دختران استان آنچنان ظاهر شدند که به باور داوران و ناظران درخششی شگفت انگیز داشتند.
در این جشنواره 16گروه تئاتر حضور داشتند که در نهایت 8 اثر به مرحله نهایی راه یافتند و 2 گروه به صورت قطعی و یک گروه نیز پیشنهادی برای اجرا در جشنواره فجر معرفی شدند.

**نمایشگاهی که همه را غافلگیر کرد
مهمترین رویداد فرهنگی زمستان 97 نیز برگزاری نخستین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها بود که این بخش نیز با استقبال بازدید کنندگان و مردم رو به رو شد.این نمایشگاه نشان داد کهگیلویه و بویراحمد بر خلاف همه محرومیت هایی که دارد در حوزه رسانه محروم نبوده و تقریبا همپای کشور پیش رفته است.
اهالی فرهنگ معتقدند بخش فرهنگی استان در سال جدید نیاز به خانه تکانی ، راهبرد و برنامه ریزی خلاق و پویا دارد.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.