به گزارش ایرنا، سلامت طیف بزرگی از جمله مباحث جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی را شامل می شود و و در این میان بخش اجتماعی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
اگر فردی درگیر مشکلات اجتماعی از جمله فقر و سایر موارد باشد طبق این تعریف از سلامت کامل برخوردار نیست.
امروزه با توجه به افزایش هزینه های درمان بیماری ها ،اجتماعی کردن سلامت از ملزومات اساسی است.
یکی از برنامه های اصلی دولت در ادامه طرح تحول سلامت ، اجتماعی کردن سلامت و افزایش مشارکت مردم، مسئولان، خیرین و سازمان های مردم نهاد در این زمینه است.
اجتماعی کردن سلامت نیازمند سیاست گذاری درست مسئولان برای افزایش نقش مردم در مدیریت سلامت و کاهش تصدی گری دولت است.
برای تحقق این وعده حمایت های قانونی و اجرایی از فعالیت خیرین، موسسات و بخش غیردولتی بخصوص سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت امری لازم و ضروری است.
مسئولان وزارت بهداشت اجتماعی کردن سلامت را سیاست اصلی این وزارتخانه می دانند و معتقدند که برای جلب مشارکت همه آحاد جامعه در حوزه سلامت، راهی جز اجتماعی شدن آن وجود ندارد.
لزوم مشارکت آگاهانه و داوطلبانه مردم، ارتباط ساختارمند بین مردم و دستگاه های اجرایی، اجرای عدالت در سلامت، اجرا شدن نظام شبکه در اجتماعی شدن سلامت و گسترش آن، خود مراقبتی، توسعه حوزه مددکاری اجتماعی و مشارکت خیران در سلامت از عوامل مهم اجتماعی شدن سلامت هستند که باید در استان کهگیلویه و بویراحمد با جدیت بیشتر مسئولان برای کاهش هزینه های درمانی به خوبی اجرایی شود.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج روز دوشنبه در آیین برگزاری دومین مجمع خیرین سلامت در کهگیلویه با اشاره به برنامه های خوب وزارت بهداشت برای اجتماعی کردن سلامت ، اظهار داشت: کاهش نابرابری ها، هماهنگی های بین بخشی و نظامند کردن مشارکت های اجتماعی در حوزه سلامت از جمله اهداف اجتماعی کردن سلامت است.
کرامت الله زندی توسعه مشارکت مردمی بهترین را راهکار برای ارتقاء سلامت در این استان دانست و گفت: علاوه بر افزایش آگاهی سلامت جامعه ، مردم نقش فعال تری در این بخش ایفا می کنند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی قادر به اجتماعی کردن بخش سلامت در استان نیست اضافه کرد: آگاهی سلامت، فرهنگ سلامت و احساس مسئولت همه مسئولان برای نهادینه شدن آن در استان باید افزایش یابد.
زندی با بیان اینکه در هشت شهرستان استان خانه مشارکت سلامت با همکاری سازمانهای مردم نهاد تشکیل شده است ، بیان کرد: ایجاد انجمن های مردمی در سطح محلات برای استفاده از کمک افراد در جهت شناخت و پیشگیری از بیماری های مختلف نیز در اولویت است.
وی با تاکید بر اینکه همه مسئولان باید سفیر سلامت باشند گفت: اگر هر فردی بتواند از سلامت خود مراقبت کند این فرهنگ به خوبی در سطح استان نهادینه خواهد شد.
زندی با اشاره به اینکه بیماری و آسیب های اجتماعی یک عضو، کل خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: سلامت و بقای جامعه در گرو مشارکت تمامی انسان هاست.
وی افزود: ما در مقابل خانواده، همسایه و حتی مردم جامعه مسئول و هیچ دستگاهی در کشور نیست که در سلامت نقش نداشته باشد.
امید به زندگی از 50 سال به 70 سال و مرگ‌ و میر کودکان و نوزادان بین 29 تا 110 در هزار بوده که به ‌میمنت نظام مقدس جمهوری اسلامی 90 درصد کاهش یافته است.
365 خانه بهداشت در نقاط مختلف استان فعالیت دارند که این الگو مورد تأیید و نظر سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.
39 پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای، 87 تخت ویژه، 6 کلینیک تخصصی، 48 مرکز ترک اعتیاد، 170 داروخانه و 8 بیمارستان مشغول ارائه خدمات به مردم هستند.
هم اینک 2 پایگاه اورژانس هوایی در مناطق سردسیری و گرمسیری استان فعالیت دارند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 720 هزار نفر در جنوب ایران قرار دارد.
7531/ 1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.