به گزارش ایرنا،پیش از انقلاب اسلامی تنها سه روستای این استان به شبکه گاز خانگی متصل بود.
با وجودی که استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان گچساران یکی از مراکز اصلی تولید گاز در کشور بود اما بی نصیب ماندن مردم این خطه از کمترین امکانات زندگی مانند گاز خانگی اوج محرومیت در این خطه بود.
روستائیان تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با استفاده از چوب درختان جنگلی خانه های خود را گرم می کردند که تخریب جنگل ها را در پی داشت.
مردم مناطق شهری نیز از کپسول گاز برای پخت غذا و بخاری نفتی برای گرم کردن خانه های خود استفاده می کردند.
یک پیرمرد روستایی در شهرستان بویراحمد با اشاره به سردی هوا در این خطه گفت: گازرسانی به روستاها زندگی مردم مناطق روستایی را متحول کرد.
مرتضی علیزاده افزود: تا پیش از گازرسانی مردم برای تامین گرمای خانه و انرژی مورد نیاز پخت غذا ناچار به بریدن درختان بودند که روزهای سختی را سپری کردند.
یکی از ساکنان شهر دوگنبدان با اشاره به خاطرات خود تا پیش از گازرسانی گفت: بخاری های نفتی در برخی از مواقع باعث آتش سوزی خانه ها می شد.
حمزه داوودی افزود: پر کردن کپسول های گاز از دردسرهای سرسام آور آن دوران بود.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه وبویراحمد گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر مردم مناطق شهری و روستایی این استان از نعمت گاز خانگی محروم بودند.
رحمان خادم افزود: در زمان حاضر 17 شهر کهگیلویه و بویراحمد معادل 100درصد جمعیت شهری و 700 روستا معادل 75درصد از جمعیت روستایی این استان از نعمت گاز خانگی بهره مند هستند.
وی بیان کرد: برای تامین گاز این جمعیت معادل 185 هزار خانوار به تعداد بیش از 500 هزار نفر ، سه هزار و 812 کیلومتر شبکه توزیع گاز طبیعی ایجاد شده است.
خادم تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و 77 روستای دارای شرایط برای گازرسانی دارد که حدود 700 روستا تاکنون 100درصد به برکت انقلاب اسلامی گازرسانی شده و عملیات مطالعه و امکان سنجی گازرسانی به 450روستا دیگر در دست اقدام است.
وی گاز رسانی به یکهزار نفر از جمعیت روستایی استان در دهه فجر در شهرستان لنده را یادآورشد و گفت: پروژه گازرسانی به 180روستای دیگر درحال اجراست.
وی از تصویب 2 برابر شدن امکان هزینه نصب علمک گاز برای روستاها خبر داد و گفت: هزینه نصب هر علمک از60میلیون ریال به 120میلیون ریال افزایش یافته که این مصوبه امکان گازرسانی به بسیاری از روستاها را فراهم کرده و درعین گازرسانی به روستاهای 20 خانواری انجام خواهد شد.
وی اظهار داشت: در سال 1377 با توجه به سیاست های دولت و نیاز روزافزون جامعه به گاز طبیعی شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تاسیس و از سال 1378 فعالیت خود را برای ارائه خدمات مطلوب گازرسانی آغاز کرد و تا پیش از این زمان گاز استان با مدیریت استان های همجوار تامین می شد.
وی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ داشتن مناطق کوهستانی و سخت گذر در کنار وجود منابع طبیعی و محیط زیست بکر و نیز ذخایر نفت و گاز شرایط متفاوتی نسبت به دیگر استان‌ها دارد.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: ضریب نفوذ گاز روستایی کهگیلویه و بویراحمد تا یک سال آینده به ۹۰ درصد خواهد رسید.
خادم عنوان کرد: گازرسانی پایدار، کیفیت خدمات مقاوم‌سازی شبکه، در نظر گرفتن منافع ذی‌نفعان، ایجاد میز خدمت برای مشترکان، قرائت آنی کنتورها، اجرای سیستم تلفن گویا، اجرای سیستم ۱۹۴جهت خدمت‌رسانی به مشترکان و انجام طرح جی‌آی‌اس از مهم‌ترین نکات تعریف چشم‌انداز شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد است.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب ایران قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.