به گزارش ایرنا حدود 45 درصد از جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد معادل بیش از 314 هزار نفر در روستاهای این استان زندگی می کنند و از این رو برنامه ریزی در حوزه روستایی تاثیر بسزایی در بخش زیادی از جمعیت این استان دارد.
روستاها رگ های حیاتی هر کشوری هستند، رگ هایی که خون تولید در آنها جاری است و ادامه حیات در روستا، حیات کل کشور را تضمین می کند.
بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور است و چون مشاغل کشاورزی به طور عمده در اختیار روستاییان قرار دارد حمایت های بیشتر دولت و ایجاد طرح های تشویقی می تواند زمینه را برای علاقه مندی بیشتر جوانان روستایی به این مشاغل افزایش دهد.
توسعه مشاغل روستایی علاوه بر رونق اقتصادی کشور می تواند نقش موثری در مهاجرت معکوس ایجاد کند.
کسب و کارهای خانگی، خویش فرمایی و کارآفرینی از جمله مشاغلی هستند که می توانند در روستاها توسعه اقتصادی ایجاد کرده و نرخ بیکاری را کاهش دهد.

** نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد
براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در پاییز امسال 12.7 درصد اعلام شده است که در رتبه یازدهم استان های دارای بیشترین نرخ بیکاری قرار دارد.
برآورد نقطه ای نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد 12.7 درصد بوده است که یک درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال 1395، 17.7 درصد بوده که در سال 1396، با 4.4 درصد کاهش به 13.3 درصد رسید.
براساس آخرین برآورد آماری، تعداد دانش آموختگان دانشگاهی بیکار در این استان حدود 10 هزار نفر است.

** تقسیم بندی انواع مشاغل
کارشناس مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی معتقد است: حدود هشت درصد از مشاغل کشاورزی و روستایی بطور کامل سنتی بوده و در حال افول و نابودی هستند. بسیاری از آنها در طول دهه های گذشته یا از بین رفته و یا بسیار کم رنگ شده اند.
محسن ابراهیم پور عنوان می کند: نعل بندی، خرک داری، پالان دوزی، مسگری و بز و گوسفند داری عشایر از جمله شغل هایی هستند که امروزه در حال نابودی هستند.
به باور وی حدود 23 درصد از مشاغل روستایی در آغاز مرحله گذار از وضعیت سنتی به شرایط نوین قرار دارند و در آنها بکارگیری وسایل و ابزارهای پیشرفته مانند استفاده از تراکتور برای خرمن کوبی در حال گسترش است.
ابراهیم پور معتقد است که از جمله ویژگی های این نوع مشاغل پایین بودن سطح تحصیلات، وابستگی شدید به شرایط اقلیمی، بالا بودن سن شاغلان و پایین بودن سطح تولید و بهره برداری است.
به گفته وی مشاغل در حال گذار که ویژگی های مشاغل سنتی و مدرن را به طور برابر دارند و از مشخصات این مشاغل، تجربه، تخصص، آموزش شغلی، علاقه شاغل، استفاده از دانش و امکانات بومی و بکارگیری ابزارها و وسایل جدید است.
ابراهیم پور اغلب شغل های مرتبط با دامداری های نیمه صنعتی مانند پرواربندی گوساله و بره، مرغداری های چند هزار قطعه ای، صید و پرورش آبزیان، صیفی کاری و انواع زراعت های آبی را در این گروه تقسیم بندی می کند.
به اعتقاد وی مشاغل مدرن 24 درصد از کل مشاغل را شامل می شوند و از جمله ویژگی های این مشاغل تخصص گرایی و تخصصی شدن، عام گرایی و جهان گرایی، تمایز وظایف شغلی، تمایز محل کار از محل سکونت، امنیت و ثبات شغلی، بیمه و تامین اجتماعی است.
ابراهیم پور معتقد است که اغلب مشاغل مرتبط با دامپروری های صنعتی، مرغداری های بالای 10 هزار قطعه، مزارع پرورش ماهی و میگو در این گروه قرار دارند.

** کارآفرینی، راهبردی نو در توسعه روستایی
برخی محققان، کارآفرینی را راهبردی نو در توسعه روستایی می دانند و به باور آنان مهمترین ابزار دستیابی به توسعه اقتصادی کارآفرینی است که علاوه بر افزایش درآمد و کاهش بیکاری بهره وری را رونق می بخشد.
در حال حاضر روستاها نیز با تحولات زیادی روبرو هستند به همین دلیل تداوم حیات در روستا نیازمند استفاده از راه حل های جدید برای مقابله با مشکلات است. راه حل هایی که با نوآوری و خلق ایده برای محصولات جدید همراه است.
توسعه کارآفرینی در کهگیلویه و بویراحمد که جمعیت زیادی از آن در روستاها زندگی می کنند ضمن فراهم کردن رشد اقتصادی و ایجاد توسعه پایدار از مشکلاتی مانند فقر و بیکاری تحصیل کرده های دانشگاهی کاسته و زمینه را برای اشتغال دیگر بیکاران نیز فراهم می کند.

** کسب و کارهای خانگی
بدون شک توسعه مشاغل خانگی، افزایش درآمد و ثروت جامعه را به دنبال دارد و هرچقدر که سطح اقتصادی خانوارها بهبود یابد به همان نسبت اقتصاد جامعه نیز رشد پیدا می کند.
یک کارشناس برنامه ریزی عنوان می کند: بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مطرح است و رفع آن همواره از دغدغه های اساسی برنامه ریزان بوده است و در این بین کسب و کارهای خانگی راهکار مهمی برای کسب درآمد است.
محمود رضا میرلطفی معتقد است: قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل باعث ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلان آنها می شود که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و رفت و آمد، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد شاگردی اشاره کرد.
به باور وی مشکلات و آسیب های این گونه مشاغل، خرید ارزان محصولات، حمایت نکردن مسئولان و نبود حمایت مالی است که توسعه این مشاغل را با مشکل مواجه می کند.

** 1189 طرح مشاغل خانگی در کهگیلویه و بویراحمد به بانک معرفی شد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هزار و 189 طرح مربوط به متقاضیان دریافت تسهیلات مشاغل خانگی از مهر سال گذشته تاکنون در این استان به بانک‌های عامل معرفی شدند.
پروانه نیک مرام اظهار داشت: این تعداد طرح با اشتغال یک هزار و 207 نفر با 69 میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌های عامل استان معرفی شده‌اند.
وی افزود: مبلغ تخصیصی به بخش مشاغل خانگی کهگیلویه و بویراحمد 50 میلیارد ریال بوده است.
نیک مرام بیان کرد: تاکنون به 656 طرح با اشتغال 669 نفر با اعتبار بیش از 47 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی عنوان کرد: از مهر سال گذشته تاکنون در مجموع طرح‌های مشاغل خانگی رسیده به دبیرخانه کارگروه اشتغال یک هزار و 878 مورد بوده‌اند.
گلیم بافی، گبه بافی، معرق، سفال، گلدوزی، البسه محلی و سوزن دوزی مهمترین مشاغل خانگی این استان است.

**زمینه اشتغال 4226 نفر در کهگیلویه و بویراحمد فراهم شد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس آخرین آمار با پرداخت افزون بر یک هزار و 216 میلیارد ریال به یک هزار و 363 طرح اشتغالزایی روستایی و عشایری در این استان ، زمینه اشتغال چهار هزار و 226 نفر فراهم شده است.
نیک مرام اظهار داشت: به تفکیک شهرستانی ، در بویراحمد 652 طرح، بهمئی 151 طرح، گچساران 149 طرح، کهگیلویه 131، دنا 124، باشت 86، لنده 36 و چرام 34 طرح اجرا شده است.
وی افزود: تعداد طرح های رسیده از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد به کارگروه اشتغال استان در مجموع چهار هزار و 331 طرح بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد اشتغال را جزو دغدغه های اساسی مسئولان اجرایی کشور دانست و ابراز داشت: یکی از سیاست‌ های اصلی دولت تدبیر و امید اشتغال زایی و رونق تولید است و باید برای تحقق چنین امر مهمی در کهگیلویه و بویراحمد تلاش و همت جدی تری شود.
وی بیان کرد: فراهم کردن زیرساخت های توسعه روستایی و عشایری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این مناطق سبب کاهش بخش عمده ای از آسیب های اجتماعی می شود.

** پرداخت 1216 میلیارد ریال وام اشتغال روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهار هزار و 226 نفر در استان با دریافت یک هزار و 216 میلیارد ریال تسهیلات روستایی و عشایری شاغل شدند.
نیک مرام اظهار داشت: براساس آخرین آمار، یک هزار و 216 میلیارد ریال تسهیلات به یک هزار و 363 طرح اشتغال روستایی و عشایری این استان پرداخت شده است.
وی افزود: دولت منابع مالی قابل توجهی در زمینه ایجاد اشتغال به خصوص برای روستائیان کشور و این استان اختصاص داده است که باید از این فرصت طلایی استفاده شود.
نیک مرام بیان کرد: این منابع مالی باید در راستای تولید و اشتغال به ویژه در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد هزینه و از هرگونه پول پاشی نیز جلوگیری شود.
وی عنوان کرد: با بررسی های مناسب توسط متولیان امر در این حوزه جلوی انحراف تسهیلات اشتغالزایی از مسیر صحیح خود در استان گرفته می شود و بر روند پرداخت ها نیز به طور مستمر نظارت خواهد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری در استان به منظور جلوگیری از انحراف، بر روی سایت این اداره کل قرار گرفته و اطلاع رسانی لازم انجام می شود.
نیک مرام با اشاره به اینکه اشتغال مهمترین دغدغه مسئولان کشوری و استانی است، ابراز داشت: موضوع اشتغال یک اولویت ملی است و باید تمامی تلاش ها و اقدام ها برای تحقق آن به کار گرفته شود.
سال گذشته قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با هدف تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی که در سال 1392 ابلاغ شد، به تصویب رسید.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را بر عهده دارد.
در سال های اخیر دولت توجه ویژه ای به روستاها داشته است با توجه به اینکه حدود 45 درصد کهگیلویه و بویراحمد ساکن روستا هستند فراهم کردن بسترهای لازم برای اشتغال زایی روستا علاوه بر ایجاد انگیزه و امید به زندگی در این بخش می تواند پویایی اقتصادی استان را نیز در پی داشته باشد.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.