مسعود شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اثر مردم شناسی در کمیته ثبت تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.
وی بیان کرد:در گذشته مادران کودکان خود را در یک گهواره چوبی سبک نگهداری می کردند.
شفیعی ابراز داشت:با توجه به مشغله زیاد مادران عشایری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد آنان نوزادان خود را در ته ته (گهواره سنتی) قرار می دادند تا سبک و قابل حمل باشد.
مادر حین کار برای نوزاد خود لالایی می خواند و او هم آرام می گرفت.
در بهمن ماه امسال نیز پنج شیء تاریخی این استان شامل سه عدد جام،یک سینی مفرغی و یک سر گرز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون 54 اثر معنوی مردم این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
باروت سازی، پشم زنی سنتی، هلهله گرگ و ادوات کشاورزی از مهمترین آثار معنوی ثبت ملی شده کهگیلویه و بویراحمد است.
وی مجموع آثار معنوی ثبت ملی شده در این استان را 59 مورد ذکر کرد.
شفیعی تصریح کرد: امسال تعداد 15 پرونده ثبت میراث معنوی شامل غذاهای محلی و ثبت عروسک لیلی نیز برای گرفتن شماره ثبت به سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است.
وی عنوان کرد:بیش از 700 اثر غیرمنقول ثبت شده ملی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
شفیعی گفت:گنبد لیشتر، پل پریم،پل ساسانی و مسجد مورک از جمله تک بناهای تاریخی مرمت شده و خانه چراغ چشم، خانه اسفندار و خانه فرهمندیان از جمله بناهای تاریخی مرمت شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:61 آسیاب، 50 خانه تاریخی،40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19 گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
وی ابراز داشت:نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
وی همچنین تعداد آثار طبیعی که در فهرست ملی ثبت شده را شامل 2 اثر اعلام کرد.
شفیعی تصریح کرد: آثار طبیعی درخت سرو لار در شهرستان باشت و آبشار کمر دوغ در شهرستان کهگیلویه نیز به عنوان 2 اثر طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی هستند.
وی بیان کرد: برخی از آثار تاریخی مانند مانند بافت تاریخی دهدشت و نقش برجسته های تنگ سولک در این استان قابلیت ثبت جهانی دارند.
شفیعی افزود: پیشنهاد ثبت جهانی بافت تاریخی دهدشت با نظر کارشناسان حوزه میراث فرهنگی استان به سازمان میراث فرهنگی کشور ارائه شد.
تاکنون نزدیک به 2 هزار و 600 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.
از سال 1392 تاکنون بیش از 49 تاریخی کهگیلویه و بویراحمد مرمت شده که 12 مورد آن مربوط به سال جاری بوده است.
این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروانسراها، پل‌ها، قلعه‌ها، بقاع متبرکه،زیرساخت‌های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می‌شناسند.
این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.