به گزارش ایرنا، تالاب ها از مهمترین اکوسیستم های طبیعی هستند، بر اساس برآوردهای صورت گرفته، ارزش اکولوژیکی آنها 10 برابر جنگل ها است، بهبود وضعیت محیط زیست در مقابله با گرد و غبار و تعادل بخشی سفره های آبهای زیر زمینی یکی از کارکردهای مهم این حوضه های آبی است که در شرایط کنونی کم آبی اهمیت بسیار زیادی دارند.
نقش بسیار زیادی در ته نشین شدن کربن برای تالاب ها دیده شده است، آنها سه درصد از سطح کره زمین را به خود اختصاص داده اند اما 30 درصد ته نشینی کربن را برعهده دارند اگر تالاب ها تخریب شوند به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر انتشار گازهای گلخانه ای عمل خواهند کرد.
بر اساس مطالعات صورت گرفته تالاب هایی که تا امروز در دنیا خشک شده اند به اندازه ١٠ درصد سوخت های فسیلی گاز CO2 تولید می کنند و بر این اساس تاثیر زیادی بر تغییر اقلیم دارند، در تعدیل تاثیرات آن مانند سیل، خشکسالی و تامین منابع آبی نقش ‌آفرین هستند به عنوان مثال تالاب‌های ساحلی به عنوان یک مانع در مواجهه با توفان ها بسیار ارزشمند عمل می کنند.
تالاب ها به عنوان یکی از بارزترین زیبایی های خلقت و مفیدترین اکوسیستم های طبیعت اند که در عین حال مورد بی مهری قرار گرفته اند.
این زیستگاه های حیاتی و متنوع از جمله نظام های حیات بخشی هستند که جایگزین ندارند اما هیچ یک از اکوسیستم های جهان به اندازه تالاب ها صدمات ناشی از بی مهری های بشر و تمایلات خودخواهانه انسان محوری را تجربه نکرده اند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این باره اظهار داشت: در طول تاریخ زندگی انسان ها، تالاب ها به عنوان اراضی نامناسب، بی فایده، مضر و بستری برای زندگی وحوش و مأمنی برای حشرات ناقل بیماری ها شناخته می شدند.
جمشید عبدی پور افزود: این تالاب ها باتلاقی تصور می شدند که هر کسی در آن پای بگذارد در کام مرگ فرو می رود که مجموعه این صفات، انگیزه ای برای ستیز دائمی انسان با آن را بوجود می آورد.
وی بیان کرد: به همین سبب رابطه انسان با تالاب ها همیشه خصمانه و در جهت تخریب آن بوده است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مهار تالاب ها و تبدیل آنها به گستره های قابل کشت و کار یا حتی تبدیل آن به اراضی بایر و رها شده از جمله موفقیت های جامعه انسانی تلقی می شد.
عبدی پور تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های استان این اداره کل با اقدامات کارشناسی و قانونی طی مکاتبه هایی دریاچه مورزرد زیلایی شهرستان بویراحمد و برم الوان بهمئی را به منظور ثبت در زمره تالاب های ملی و بین المللی به سازمان مرکزی معرفی کرده است.
وی با با اشاره به اینکه تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد تالابی ثبت نشده، گفت: محیط زیست استان تمام تلاش خود را برای ثبت ملی این موهب الهی بکار خواهد بست و بارایزنی های صورت گرفته امیدواریم که در آینده ای نزدیک برم الوان بهمئی به عنوان نخستین تالاب استان ثبت ملی شود.
دریاچه برم الوان در 45 کیلومتری لیکک مرکز شهرستان بهمئی قرار دارد.
شهرستان بهمئی با 45 هزار نفر جمعیت در 300 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
دریاچه اصلی مورزرد در 135 کیلومتری شمال غرب یاسوج و در ارتفاعات 2180 متری از سطح دریا قرار دارد. مساحت این دریاچه 14 هکتار است.
حداقل عمق آن هفت متر و حداکثر آن 14 متر است.
این دریاچه در تنگی واقع شده که اطراف آن را کوه هایی با سنگ آهکی پوشانده است. تعدادی آبزیان در این دریاچه به حیات خود ادامه می دهند که ماهی کپور معمولی از مهمترین آنهاست.
تالاب ها نقش بسیار موثری در کاهش تغییر اقلیم دارند اما ارزیابی ها نشان می دهد که از 24 عنوان تالاب ایران که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است، 37 درصد سطح آسیب پذیری زیاد، 42 درصد متوسط و 21 درصد سطح آسیب پذیری اندک دارند.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.